Citat:
Ursprungligen postat av
Shawn92
Hallå!
Har suttit och snickrat på ett personligt brev som jag tänkte skicka till ett mode-företag jag vill gärna vara timmis på (är student så har inte tänkt jobba där 50 % eller något), så var förbi butiken förra veckan (öppnade här i stan för bara några veckor sedan) och sa att de sannolikt kommer behöva folk som kan kallas in snabbt under jullovet/nästa sommar/intensiva helger etc. så det var bara att droppa förbi butiken med CV o personligt brev sa de, så satt mig ned och försökte mitt bästa.
jag misslyckas med att ge argument för VARFÖR jag vill jobba på butiken eller snarare varför de skulle vilja anställa mig. Jag menar, främsta anledning till varför jag söker det här jobbet på modebutiken är för att jag gillar att hjälpa folk klä sig bättre och jag gillar att jobba med människor. Jobbar för närvarande i receptionen inne i ett gym som jag diggar starkt och håller på att bli instruktör där så är rätt bekväm av mig att jobba med folk. men hur fan skriver man detta på ett sätt utan att tolkas som en douche/arrogant jävel?
Här är mitt personliga brev (snälla slakta mig så jag kan förbättra det!). Det gulmarkerade är bara det jag markerat för att inte kunna outa mig själv här på forumet:
http://imgur.com/a/vGAa3
Ta mina åsikter med en nypa salt då jag är en lite små bitter person men ditt PB ser exakt likadant ut som alla andras. Jag har en tjänst ute och av 180 ansökningar ser 175 ut som ditt PB...
Sluta krydda upp de få erfarenhet ni har och använda ord ni sällan använder i vardagen. Som stycket nedan.
"Detta har lärt mig utveckla mina serviceegenskaper...." "de har varit otroligt givande..."
Skriv typ istället "2087 jobbade jag som receptionist på ett gym och fick ta emot kunderna. Jag lärde mig efter ett tag hur man skulle bemöta även stressade/bittra kunder för att få dom att lämna med ett bra intryck av gymmet. Tex hur viktigt det var att lyssna på kunden"
Skriv konkreta saker du lärt dig istället för trycka ut massa ord. Samma sak med stycket om fotbollsdomare. Det behöver du inte utveckla, folk vet vad en fotbollsdomare gör. Skriv det som erfarenhet men så fort du börjar försköna det blir det mer negativt.
Skriv i dina egna ord istället som du gjorde här uppe
"Jag vill jobba hos er för att jag tycker det är kul att hjälpa folk klä sig bra. Tycker också det är trevligt att jobba i grupp, att hjälpas åt för lösa problem"
Är bättre än
"jag tycker det är enormt drivande att vara behjälplig inför kunders allt ökande kravbild. Vidare vill jag utveckla min förståelse för hur gruppdynamiken fungerar på ett djupare plan bla bla bla"
Citat:
Ursprungligen postat av
Magnetbord
Cheferna vet att många jobbar bara på 70-90%, dvs är ganska slappa och gör inte det där lilla extra.
Varför undvika det ordet?
För att ingen skriver "jag kommer nog ge 85-90% och resterande tid chitchata med kollegor och spela mobilspel. Alltså blir det bara en väldigt stor klyscha och inget som tillför nåt.