2017-05-24, 16:44
Medlem
euqueros avatar
Hittills har jag bara sökt jobb där jag inte arbetat förut men nu söker min gamla arbetsplats efter folk och jag tänkte skicka iväg en ansökan dit. Dock känns det konstigt att skriva en presentation till människor som redan vet vem jag är och vad jag gjort tidigare. Är det någon här som vet hur man skulle kunna formulera sig så att det låter bra?
Citera
2017-05-27, 05:38
Medlem
TexasSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shoelace
Jag läste för något år sen en 2-årig YH utbildning inom systemutveckling som jag tvingades avbryta (av olika skäl) och saknar endast det sista momentet för examen (och ska vid nästa tillfälle läsa upp det för att kunna ta ut examen, 6 veckor lång kurs jag saknar) men undrar hur jag ska visa det här på CV:t?

Jag är övertygad om att jag har de kunskaper som de andra besitter som gick ut med examen och skulle kunna jobba inom området, men vill inte skriva att jag har en färdig utbildning då det vore att ljuga.
När jag blev uppsagd förra sommaren satte jag mig ner och började skapa en ny version av min resumé (här i USA används inte CV). Skillnaden förklaras här: http://theundercoverrecruiter.com/cv-vs-resume-difference-and-when-use-which/
Jag hade tidigare en kronologisk resumé, men bytte nu till en funktionell resumé där jag fokuserade på mina kunskaper. Jag vet inte om något liknande används i Sverige, men det kanske kunde vara något att fundera på?
Den första sidan innehåller vad jag kan, och på nästa sida har jag en kortfattad lista över mina arbetsplatser med årtal.
Så här ser den ut (minus header med namn/adress/email/webbsite): http://i.imgur.com/3uq1BOl.png

Det måste ha fungerat, jag fick det första första jobbet jag sökte. Nåja, deras rekryterare sökte upp mig via LinkedIn först...
Citera
2017-05-31, 18:34
Medlem
Fråga: Har blivit utköpt av min AG mha jurist och dem är väl lagom glada över det Officiellt har jag sagt upp mig själv. Hur ska jag lägga fram detta när jag söker jobb

"Det var ett dåligt arbetsklimat så jag valde att sluta" (motfråga:varför inte hitta nytt jobb INNAN)
"Vi valde att gå skilda vägar" (känns som man öppnar sig för obehagliga frågor)
"Mina chefer var idioter, lögnare, manipulerare, tjuvar" (sant, men dålig ide)
"Vi kom inte överens pga....."(tror det är det bästa men vad.....)
Citera
2017-07-05, 19:04
Medlem
Ge mig era bästa tips inför jobbintervju

Har failat på en hel del

Finns det någon bra bok om jobbintervjuer?
Citera
2017-07-21, 13:20
Medlem
ElFarolitos avatar
Satte mig imorse och började söka jobb igen efter snart tre år på nuvarande arbetsplats. Jag är lite rostig på det här och skulle uppskatta lite hjälp.

Istället för ett klassiskt CV har jag en meritförteckning där utbildningar, arbeten och övriga kunskaper/meriter är listade men jag går inte in på varje punkt och förklarar dem så att säga. Istället anpassar jag mitt personliga brev efter jobbet och lyfter fram det relevanta från meritförteckningen och går mer in på djupet. Hur kan mina erfarenheter hjälpa mig/företaget i tjänsten jag söker etc.

Är detta en bra strategi?
Jag vill inte låta för klyschig men ändå få fram att jag kan göra jobbet bra osv. Generella tips hade varit en stor hjälp.

Jag har också svårt för intervjuer. Jag blir nervös och visar väl inte mitt bästa jag. Däremot vet jag att tidigare arbetsgivare är väldigt nöjda med mig och min arbetsvilja och är mer än villiga att lägga in ett gott ord. Hur får jag fram på ett snyggt sätt att de ska ta kontakt med referenserna utan att det ska låta krystat/desperat?
Citera
2017-07-24, 14:24
Medlem
Shawn92s avatar
Hallå!

Har suttit och snickrat på ett personligt brev som jag tänkte skicka till ett mode-företag jag vill gärna vara timmis på (är student så har inte tänkt jobba där 50 % eller något), så var förbi butiken förra veckan (öppnade här i stan för bara några veckor sedan) och sa att de sannolikt kommer behöva folk som kan kallas in snabbt under jullovet/nästa sommar/intensiva helger etc. så det var bara att droppa förbi butiken med CV o personligt brev sa de, så satt mig ned och försökte mitt bästa.

jag misslyckas med att ge argument för VARFÖR jag vill jobba på butiken eller snarare varför de skulle vilja anställa mig. Jag menar, främsta anledning till varför jag söker det här jobbet på modebutiken är för att jag gillar att hjälpa folk klä sig bättre och jag gillar att jobba med människor. Jobbar för närvarande i receptionen inne i ett gym som jag diggar starkt och håller på att bli instruktör där så är rätt bekväm av mig att jobba med folk. men hur fan skriver man detta på ett sätt utan att tolkas som en douche/arrogant jävel?

Här är mitt personliga brev (snälla slakta mig så jag kan förbättra det!). Det gulmarkerade är bara det jag markerat för att inte kunna outa mig själv här på forumet:

http://imgur.com/a/vGAa3
Citera
2017-08-02, 12:46
Medlem
Är detta ett smart drag av mig i personliga meddelandet? Jag skriver ungefär: "När jag arbetar så ger jag alltid 100%, jag kommer vara en stark tillgång till "Företagets namn & stad" ekonomi och ni kommer inte bli missnöjda".

Är detta en smart strategi? Chefens jobb står på spel ifall det går dåligt för företaget och h*n är ju ute efter så mycket vinst som möjligt, inte sant?
Citera
2017-08-02, 20:07
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Är detta en smart strategi?
Nej.

Att alltid ge 100 % är en förutsättning för att du över huvud taget ska få jobbet. Arbetsgivaren förutsätter att man faktiskt arbetar under arbetstid. Det är ingenting som kommer få dem att övertygas att välja just dig.

Varför kommer du vara en stark tillgång? Att du skriver det är ingen garanti för att så är fallet. Förklara i stället med konkreta exempel varför du skulle vara en tillgång för företaget.

Därtill skulle jag råda dig att undvika negativt laddade ord som t ex "missnöjd".
Citera
2017-08-03, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Nej.

Att alltid ge 100 % är en förutsättning för att du över huvud taget ska få jobbet. Arbetsgivaren förutsätter att man faktiskt arbetar under arbetstid. Det är ingenting som kommer få dem att övertygas att välja just dig.

Varför kommer du vara en stark tillgång? Att du skriver det är ingen garanti för att så är fallet. Förklara i stället med konkreta exempel varför du skulle vara en tillgång för företaget.

Därtill skulle jag råda dig att undvika negativt laddade ord som t ex "missnöjd".
Cheferna vet att många jobbar bara på 70-90%, dvs är ganska slappa och gör inte det där lilla extra.

Varför undvika det ordet?
Citera
2017-08-09, 00:03
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawn92
Hallå!

Har suttit och snickrat på ett personligt brev som jag tänkte skicka till ett mode-företag jag vill gärna vara timmis på (är student så har inte tänkt jobba där 50 % eller något), så var förbi butiken förra veckan (öppnade här i stan för bara några veckor sedan) och sa att de sannolikt kommer behöva folk som kan kallas in snabbt under jullovet/nästa sommar/intensiva helger etc. så det var bara att droppa förbi butiken med CV o personligt brev sa de, så satt mig ned och försökte mitt bästa.

jag misslyckas med att ge argument för VARFÖR jag vill jobba på butiken eller snarare varför de skulle vilja anställa mig. Jag menar, främsta anledning till varför jag söker det här jobbet på modebutiken är för att jag gillar att hjälpa folk klä sig bättre och jag gillar att jobba med människor. Jobbar för närvarande i receptionen inne i ett gym som jag diggar starkt och håller på att bli instruktör där så är rätt bekväm av mig att jobba med folk. men hur fan skriver man detta på ett sätt utan att tolkas som en douche/arrogant jävel?

Här är mitt personliga brev (snälla slakta mig så jag kan förbättra det!). Det gulmarkerade är bara det jag markerat för att inte kunna outa mig själv här på forumet:

http://imgur.com/a/vGAa3

Ta mina åsikter med en nypa salt då jag är en lite små bitter person men ditt PB ser exakt likadant ut som alla andras. Jag har en tjänst ute och av 180 ansökningar ser 175 ut som ditt PB...

Sluta krydda upp de få erfarenhet ni har och använda ord ni sällan använder i vardagen. Som stycket nedan.

"Detta har lärt mig utveckla mina serviceegenskaper...." "de har varit otroligt givande..."

Skriv typ istället "2087 jobbade jag som receptionist på ett gym och fick ta emot kunderna. Jag lärde mig efter ett tag hur man skulle bemöta även stressade/bittra kunder för att få dom att lämna med ett bra intryck av gymmet. Tex hur viktigt det var att lyssna på kunden"

Skriv konkreta saker du lärt dig istället för trycka ut massa ord. Samma sak med stycket om fotbollsdomare. Det behöver du inte utveckla, folk vet vad en fotbollsdomare gör. Skriv det som erfarenhet men så fort du börjar försköna det blir det mer negativt.

Skriv i dina egna ord istället som du gjorde här uppe

"Jag vill jobba hos er för att jag tycker det är kul att hjälpa folk klä sig bra. Tycker också det är trevligt att jobba i grupp, att hjälpas åt för lösa problem"

Är bättre än

"jag tycker det är enormt drivande att vara behjälplig inför kunders allt ökande kravbild. Vidare vill jag utveckla min förståelse för hur gruppdynamiken fungerar på ett djupare plan bla bla bla"

Citat:
Ursprungligen postat av Magnetbord
Cheferna vet att många jobbar bara på 70-90%, dvs är ganska slappa och gör inte det där lilla extra.

Varför undvika det ordet?

För att ingen skriver "jag kommer nog ge 85-90% och resterande tid chitchata med kollegor och spela mobilspel. Alltså blir det bara en väldigt stor klyscha och inget som tillför nåt.
Citera
2017-09-28, 10:14
Medlem
Är ganska ny på min arbetsplats (anställd ca 5 månader) och har ingen provanställning. Nu tycker jag många kollegor börjat snacka i fikarummet om hur lite uppgifter det finns att göra, vilket gjort att jag börjat oroa mig en smula för kommande varsel. Därför funderar jag på att söka lite nya jobb redan nu.

Här kommer min fråga in i bilden. Hur tar man upp detta i ett personligt brev? Det ser ju lite dåligt ut att ha jobbat 5 månader innan man söker nytt jobb, samtidigt som det känns ganska larvigt att börja ta upp oro för varsel i det personliga brevet. Hur skulle ni ha gjort?
Citera
2017-10-08, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TexasSwede
När jag blev uppsagd förra sommaren satte jag mig ner och började skapa en ny version av min resumé (här i USA används inte CV). Skillnaden förklaras här: http://theundercoverrecruiter.com/cv-vs-resume-difference-and-when-use-which/
Jag hade tidigare en kronologisk resumé, men bytte nu till en funktionell resumé där jag fokuserade på mina kunskaper. Jag vet inte om något liknande används i Sverige, men det kanske kunde vara något att fundera på?
Den första sidan innehåller vad jag kan, och på nästa sida har jag en kortfattad lista över mina arbetsplatser med årtal.
Så här ser den ut (minus header med namn/adress/email/webbsite): http://i.imgur.com/3uq1BOl.png

Det måste ha fungerat, jag fick det första första jobbet jag sökte. Nåja, deras rekryterare sökte upp mig via LinkedIn först...

Har du tips på ett bra personligt brev?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in