Citat:
Ursprungligen postat av
uttsi
Men han måste ju hursomhelst ha förstått att han inte skulle kunna glida in i hamn sedan utan att det skulle vara folk som ville komma i kontakt med honom. Som sökt efter honom, anhöriga som funderat var KW var. Att ubåten skulle kunna tänkas genomsökas av polis, som jag gissar är mer eller mindre standard vid ett försvinnande. Särkilt i detta läge då hon senast sågs i ubåten. Han kan ju inte trott ubåten skulle stå där ogenomsökt så han kunde köra en storsanering under tiden.
Det är väll det som gör att jag har otroligt svårt att se hur detta kan vara planerat. Direkt man stuckit ned huvudet i tornet skulle det ju ha osat blod (för er som inte vet luktar blod speciellt, särskilt i stora mängder. Vilket det lär ha varit under bra stund där nere).
En liten misstanke så hade ju polisen gjort en ordentlig genomsökning och förmodligen hittat blod.
Om han hade trott att hans båt skulle bli genomsökt, borde han ha fortsatt åkt runt och droppa kläder, blodiga overaller och annat, och slutligen sänkt ubåten någonstans långt ifrån land på ett sätt som såg naturligt ut. Bara det faktum att han körde tillbaka mot land med komprometterande bevismaterial i båten, tyder på att han förutsatt att han skulle ha tillräckligt god tid på sig att sanera båten och ta sig hem.
Jag tippar att Madsen utgick ifrån att hon inte skulle anmälas försvunnen förrän lååångt senare. Han hade nog sett framför sig att han skulle ha minst ett dygn på sig att göra sig iordning och tvätta/städa ur båten, innan polisen skulle bekymra sig med att ta sig an fallet. Han hade nog tänkt sig att han skulle få tid till att krypa ner i sin varma säng och till och med sova en stund innan polisen hörde av sig med frågor om den försvunna journalisten.
När en vuxen person försvinner, kallas normalt sett inte polisen in omedelbart. I det här fallet gjordes det eftersom man utgick ifrån att det skett en olycka med ubåten när ingen svarade på anrop. Vad hade hänt om PM inte hade varit under vattenytan när sjöräddningen anropade honom, och han hade svarat?
"Nautilus kom. Va, Kim Wall, journalisten? Henne släppte jag av i hamnen redan vid 22.30-tiden. Kom."