Citat:
Ursprungligen postat av
Fuggetabowdit
Svårt att räkna skotten då salvorna dessutom pendlar i intensitet. Allt emellan 6-7 st till 30. När jag lyssande nogrannare tyckte jag mig höra olika klang i skottsalvorna. Lät som det var två olika gevär eller olika kalibrar som avfyrades. Ungefär som han sköt slut på ett mag, böt gevär sköt slut, böt gevär satte i ett nytt mag och sköt igen. Tycker även det låter för långsamt och orytmiskt i skottsalvorna för att vara full auto, antagligen bumpstocken som används. Enkelskotten vid 3:30 har en annan ljudkaraktär än autoelden vilket kan förklaras med att det är pistolskott och inte gevärsskott.
Intressant att hans handsbeklädda hand ligger över bumpstocken. Gevärsskyttar brukar inte använda hela handskar då avtryckarfingret tappar känslan för triggerpunkten, hans handske ser rätt tjock ut dessutom. Så varför använda handskar när resten av klädseln indikerar en soft kväll med lösa kläder och mjuka skor?
Med bumperstocken behövs ingen känslighet för avtryckeriet utan hellre vaddering och skydd för vibrationer och slag samt för upprepade mantelröreler om man inte är härdad vid vänster sida vänster handveck.
Händer är mjuka, karbiner är hårda.
Skydd mot att bränna sig och klämma sig också. Lätt att klämma tumgreppet när man bytet mag, lätt att bränna hand, underarm på pipan, lätt att skava av hud av pistolgreppet höger tumgrepp, ev bättre att fylla mag med handske om man är ovan för att inte klämma tummen.
Om bössan far runt lite i rummet av eldgivningen vill man kunna parera och "bolla" lite med den utan att bekymra sig om slag elelr brännskador. Som grytvante lite.