Citat:
Ursprungligen postat av
Som-nam-na
Jag tvivlar extremt starkt på att man inte vet någonting om denna GM helt enkelt, uppgifter har väl kommit fram om hur han fått tag på vissa vapen, vem hans flickvän var, vilka tillgångar han hade osv.
Jag tror helt enkelt att man vet mycket mer än berättar i nuläget. Med tanke på hur exceptionellt dådet isig är så är det självklart enormt viktigt att man inte låter info läcka eller att pladderkäftar tillåts röra till saker värre än dom redan är.
Jag vill hellre få lejonparten av sanningen än en mängd konspiratoriska tolkningar av luddiga och lätt ifrågasatta uttalande iaf.
Fö håller jag helt och hållet med om och känner samma oro inför vad liknande dåd för med sig och den sortens normaliseringsprocess bådar inte gott inför framtiden. Tyvärr tror jag att den nedåtgående spiralen fortfarande är i sin linda och så nära ostoppbar den kan bli.
Se bara hur detta isolerade fallet sjunkit i ”popularitet”.. nästa vansinniga mord väntar på sina rubriker. En tragik i sig.
Inte för att kasta fram någon form av facit, men det är detta jag syftar på - polisens senaste presskonferens igår eftermiddag:
https://www.youtube.com/watch?v=l5aXxlxZXUg
Man går liksom ut och bekräftar att man har noll.
Därmed inte sagt att det kommer fortsätta stå på noll. Jag tror absolut man kommer lista ut motiv till slut, men detta är extremt. En sådan här attack bär alltid prägeln av en motivation, men hittills saknar denna Las Vegas-skjutning helt och hållet motiv.
EDIT
Redigerar lite, eftersom jag ser att tråden är full av gissningar.
När polis håller pressträff sker det i ett särskilt förhållande till media & allmänhet. Man ljuger inte, man mörkar inte, man bygger inga labyrinter.
I denna senaste presskonferans ska man nog bara inte se och lyssna på vad som sägs utan även analysera lite, beaktat att polisen alltid inom vissa mallar förhåller sig till allmänheten på ett visst sätt.
Själva syftet med att meddela sig har sin förankring i tilliten till rättsväsendet i en demokrati.
Ett klart naturligt förhållningssätt mellan myndigheter och allmänhet där man vill att saker ska fungera riktigt & rätt.
Om det finns uppslag av intresse brukar det bekräftas med att man har spår man följer, ämnar följa.
Det kan också sägas att man har några tänkbara motiv och att vidare utredning kommer visa.
Kort sagt, om det finns spår av relevans avseende dådet, är alltid polisen mer självsäkra i sina pressträffar, utan att för den skull detaljera öppet.
I denna senaste pressträff är det precis tvärtom - Man låter meddela att man tittat & fortsätter titta på allt, men att man däri meddelar att det inte finns någonting kring gärningsmannen som berättar om varför han gjort vad han gjort.
All egen utredningsverksamhet, framlagda tips, spekulationer och gissningar har hittills varit till noll hjälp.
Denna redigering är värd att beakta, även om jag vet att spekulationer ibland träffar rätt.