Citat:
Hoppas detta inte är för mycket OT, men det stämmer väl inte helt, om jag förstår saken rätt. Wikipedia:
Citat:
The majority of states (42) do not ban or regulate any magazines on the basis of capacity.
En stat som har restriktioner är vapentokiga Colorado, vilket väl var efter stollen James Holmes rockade loss på en biograf:
Citat:
Magazines that are capable of accepting more than 15 rounds or are designed to be readily convertible to accept more than 15 rounds cannot be sold or transferred within state limits.
Men i Nevada verkar det vara fritt, så din poäng är fortfarande i princip riktig.
Citat:
När man betänker att den här killen hade en arsenal värd typ 100k dollar eller mer fattar man lätt vilka enorma summor pengar som är involverade här. Profitbortfallet om man bannade assault rifles lär vara rätt jävla massivt. Men vad gäller bump stocks kan jag tänka mig att det är småpotatis i jämförelse; kostar knappast särskilt mycket per enhet (i jämförelse med själva vapnet), och inte så många är intresserade av att äga en. Så att NRA är villiga att offra den kan jag mycket väl tänka mig. I synnerhet om man kan få igenom en legalisering av ljuddämpare som kompensation, så att säga.
(Edit: bump stockar verkar ha legat på under 200 dollar; men efter NRAs uttalande har priset skjutit i höjden: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-05/bump-fire-stock-prices-double-thanks-to-the-nra )
Sedan, angående de 200 kulorna som sköts genom dörren: detta är i sig rätt oviktigt, men man kan ju komma ihåg att detta var sheriffens uppskattning (om siffran inte bekräftats). Tyckte han snackade rätt friskt, så det skulle inte förvåna mig om han uppskattat det fel. Men visst, även om det "bara" var 100 kulor gör ju det ingen reell skillnad.
Citat:
Som The Onion har noterat, "This Is Not The Geologic Era To Debate Gun Control". Synnerligen osannolikt att någon reell förändring kommer att ske. Om inte slakten av ett tjugotal småbarn i Newtown får folk att tänka om så kommer inget annat heller ha den effekten.
Senast redigerad av fryskyl 2017-10-07 kl. 01:21.
Senast redigerad av fryskyl 2017-10-07 kl. 01:21.