2017-10-07, 01:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Du kan köpa hur stora magasin du vill. Det finns ingen annan begränsning än vad som är tekniskt möjligt.

Hoppas detta inte är för mycket OT, men det stämmer väl inte helt, om jag förstår saken rätt. Wikipedia:

Citat:
The majority of states (42) do not ban or regulate any magazines on the basis of capacity.

En stat som har restriktioner är vapentokiga Colorado, vilket väl var efter stollen James Holmes rockade loss på en biograf:

Citat:
Magazines that are capable of accepting more than 15 rounds or are designed to be readily convertible to accept more than 15 rounds cannot be sold or transferred within state limits.

Men i Nevada verkar det vara fritt, så din poäng är fortfarande i princip riktig.

Citat:
Ursprungligen postat av herter
Intressant, tillsammans med bump stock så har man alltså ett fullt lagligt maskingevär i princip. Känns som att denna händelse kommer leda till fler åtgärder än på länge inom vapenreglerna.

När man betänker att den här killen hade en arsenal värd typ 100k dollar eller mer fattar man lätt vilka enorma summor pengar som är involverade här. Profitbortfallet om man bannade assault rifles lär vara rätt jävla massivt. Men vad gäller bump stocks kan jag tänka mig att det är småpotatis i jämförelse; kostar knappast särskilt mycket per enhet (i jämförelse med själva vapnet), och inte så många är intresserade av att äga en. Så att NRA är villiga att offra den kan jag mycket väl tänka mig. I synnerhet om man kan få igenom en legalisering av ljuddämpare som kompensation, så att säga.

(Edit: bump stockar verkar ha legat på under 200 dollar; men efter NRAs uttalande har priset skjutit i höjden: https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-05/bump-fire-stock-prices-double-thanks-to-the-nra )

Sedan, angående de 200 kulorna som sköts genom dörren: detta är i sig rätt oviktigt, men man kan ju komma ihåg att detta var sheriffens uppskattning (om siffran inte bekräftats). Tyckte han snackade rätt friskt, så det skulle inte förvåna mig om han uppskattat det fel. Men visst, även om det "bara" var 100 kulor gör ju det ingen reell skillnad.

Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kommer det bli någon vapenamnesti snart i hela USA för inlämning av automatvapen, eller anordningar som simulerar detta, typ studs-kolvar för vanliga halvautomatiska gevär?

Som The Onion har noterat, "This Is Not The Geologic Era To Debate Gun Control". Synnerligen osannolikt att någon reell förändring kommer att ske. Om inte slakten av ett tjugotal småbarn i Newtown får folk att tänka om så kommer inget annat heller ha den effekten.
Senast redigerad av fryskyl 2017-10-07 kl. 01:21.
Citera
2017-10-07, 01:07
Medlem
LeeVans avatar
GM drevs inte nödvändigtvis av hat.

Sett till GM:s motiv, så kanske vi på FB utgör ett ypperligt uttryck för att GM uppnådde vad som var avsikten med skjutningen innan hädanfärden.

Kanske skulle en konstnär som Lars Vilks uttrycka det som att vi ingår i konstinstallation och får den att rulla vidare.

Jaa, nu rörde jag till det för er ..
Senast redigerad av LeeVan 2017-10-07 kl. 01:26.
Citera
2017-10-07, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av murvelludret
https://theconservativetreehouse.files.wordpress.com/2017/10/mandalay-bay-massacre-13-hotel.jpg

https://imgur.com/a/jWJ7w

har märkt ut fynden
Citera
2017-10-07, 01:12
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Var satt den i förhållande till Paddocks dörr?
https://media-cdn.tripadvisor.com/media/photo-s/0f/de/0e/1d/floorplan.jpg

Han bodde i Norra flygen. Eller den till vänster på denna bild.
Citera
2017-10-07, 01:15
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor

har märkt ut fynden

Tack! Lägger till den i trådstarten.

/Mod
Citera
2017-10-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
?

Nattklubbsskjutningen förra året under Obamas tid var en vit man, Boston Maraton var två vita bröder. Du har alltså inbillat dig att vit betyder kristen alt-right vit man? Låter som så i alla fall.

Det mesta tyder på att den här dåren är långt ut till vänster på skalan där de flesta galningar oftast hittas (läs: Antifa, Expo mm)

9/11, samtliga terrorattacker i London, Madrid, Nice, Paris, Berlin och Stockholm har alla utförts av vita män. Du kan inte hitta på nya raser, det förstår du väl?

Du glömde alla andra skjutningarna kyrkor , skolor osv i USA , du glömde utöya mvh
Citera
2017-10-07, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
GM drevs inte nödvändigtvis av hat.

Sett till GM:s motiv, så kanske vi på FB utgör ett ypperligt uttryck för att GM uppnådde vad som var avsikten med skjutningen och hädanfärden.

Kanske skulle en konstnär som Lars Vilks uttrycka det som att vi ingår i konstinstallation och får den att rulla vidare.

Jaa, nu rörde jag till det för er ..

Du vet väl lika lite om GM:s motiv som vi andra?
Du rörde inte till något för mig din lille pajas!
Citera
2017-10-07, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BGSindikat
Du glömde alla andra skjutningarna kyrkor , skolor osv i USA , du glömde utöya mvh

Alla dom han räknar upp va från mellanöstern, där det råder bred inavel och földaktligen lägre IQ generellt.

Alltså inte vita män
Citera
2017-10-07, 01:21
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvelludret
https://theconservativetreehouse.files.wordpress.com/2017/10/mandalay-bay-massacre-13-hotel.jpg

Tack. Det måste ju vara dörren till "stairs" som är nödutgången man pratat om. Alltså bokade han ett rum väldigt nära nödutgång.

Inte omöjligt att skjuta nån i benet där vid nödutgången genom hans egna dörr. Speciellt med tanke på att han matade en jävla massa skott genom dörren.
Citera
2017-10-07, 01:27
Medlem
0rganets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av metoukor

har märkt ut fynden
Lägg till "matvagnen" utanför dörren till extra rummet (32 134)
https://imgur.com/a/Rl2FM

Denna hade kamera som gav GM en extra vy över korridoren!

Bra jobb btw!!!
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Hoppas detta inte är för mycket OT, men det stämmer väl inte helt, om jag förstår saken rätt. Wikipedia:

En stat som har restriktioner är vapentokiga Colorado, vilket väl var efter stollen James Holmes rockade loss på en biograf:

Men i Nevada verkar det vara fritt, så din poäng är fortfarande i princip riktig.

När man betänker att den här killen hade en arsenal värd typ 100k dollar eller mer fattar man lätt vilka enorma summor pengar som är involverade här. Inkomstkällan om man bannade assault rifles lär vara rätt jävla massiv. Men vad gäller bump stocks kan jag tänka mig att det är småpotatis i jämförelse; kostar knappast särskilt mycket per enhet (i jämförelse med själva vapnet), och inte så många är intresserade av att äga en. Så att NRA är villiga att offra den kan jag mycket väl tänka mig. I synnerhet om man kan få igenom en legalisering av ljuddämpare som kompensation, så att säga.

Sedan, angående de 200 kulorna som sköts genom dörren: detta är i sig rätt oviktigt, men man kan ju komma ihåg att detta var sheriffens uppskattning (om siffran inte bekräftats). Tyckte han snackade rätt friskt, så det skulle inte förvåna mig om han uppskattat det fel. Men visst, även om det "bara" var 100 kulor gör ju det ingen reell skillnad.

Som The Onion har noterat, "This Is Not The Geologic Era To Debate Gun Control". Synnerligen osannolikt att någon reell förändring kommer att ske. Om inte slakten av ett tjugotal småbarn i Newtown får folk att tänka om så kommer inget annat heller ha den effekten.

Ha ha, obetalbart!

Campos kan säkert ha räknat fel på skotten. Om han har fått någon form av orientering kring roten till kanonaden han fick emot sig och SP:s allmänna eldgivning (dvs bumperstock och magasin om 100 skott) så kan han ha dragit slutsatsen att ett uppehåll i eldgivningen mot honom sannolikt handlade om ett byte av magasin , följt av en lika lång salva.

Men det kan ju ha handlat om att SP gjorde ett strategiskt uppehåll efter ca 50 skott följt av femtio till. Eldkraften i bössan är ju betydande men inte hysterisk, som en kulspruta. Om jag fattat det rätt.

Någon annan måttstock för att gå och räkna kulskurar efter att ha tagit en i benet än magasinsstorlekar har jag svårt att se att campos kan ha haft. Med lite tur har han f.ö. den s.a.s. inbyggda kulramen kvar, men den kan ju inte ha föreslagit så långt.
Citera
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Kommer det bli någon vapenamnesti snart i hela USA för inlämning av automatvapen, eller anordningar som simulerar detta, typ studs-kolvar för vanliga halvautomatiska gevär?

Automatvapen är redan förbjudna. Studskolven står väl näst på tur. Amerika har en konstitution som medger vapeninnehav så någon amnesti är inte aktuell. Om de ändrar konstititionen blir det inbördeskrig. Det som kommer att hända är att kontrollsamhället tar över och friheten inskränks, bit för bit. Precis som i EU och som i Sverige. Det kommer bli allt svårare att skaffa vapen lagligt och motivera ett innehav för vapen som kan användas i militärt/massmord syfte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in