2017-10-07, 12:54
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jack.daniels
Vem har sagt att vi inte har segregering idag? Kan det bli bättre eller sämre genom olika typer av bostadspolitik?

Uppenbarligen hjälper inte de regleringar vi har för att motverka segregering.
2017-10-07, 12:55
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Uppenbarligen hjälper inte de regleringar vi har för att motverka segregering.

Nä! Men det kan alltid bli sämre, eller hur?
2017-10-07, 12:56
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Den som inte ser att vi har segregering idag är totalt blind, trots regleringarna.

Vi har inte herrejösses-mycket reglering, det kunde ha varit bra mycket värre.
2017-10-07, 12:57
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Nä! Men det kan alltid bli sämre, eller hur?

Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Vi har inte herrejösses-mycket reglering, det kunde ha varit bra mycket värre.

Kan det verkligen bli mer segregerat, seriöst? Vad ska du göra för att ordna det?
2017-10-07, 13:05
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Kan det verkligen bli mer segregerat, seriöst? Vad ska du göra för att ordna det?

Om det var riktat till mig så förstår jag inte frågeställningen. Jag pratar om reglering och att det kunde varit avsevärt mer reglerat.
Diskussionen om segrering är en helt annan och nyanserna kring denna är lite ovidkommande. Det som är relevant och stämmer väldigt bra på min samhällssyn är att den förhållandevis oreglerade bostadsmarknaden bidrar till den segregation vi har idag.
2017-10-07, 13:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Om det var riktat till mig så förstår jag inte frågeställningen. Jag pratar om reglering och att det kunde varit avsevärt mer reglerat.
Diskussionen om segrering är en helt annan och nyanserna kring denna är lite ovidkommande. Det som är relevant och stämmer väldigt bra på min samhällssyn är att den förhållandevis oreglerade bostadsmarknaden bidrar till den segregation vi har idag.

Ja vill man förstöra ännu mer kan man förstås reglera mer. Allt beror på hur mycket skadliga effekter du önskar. Segregationen kan däremot knappast bli starkare, vad du än gör.
2017-10-07, 13:24
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:

Kan du verkligen inte koppla ihop marknadshyror med att de dåliga områdena blir ännu sämre och de dyra områdena blir ännu dyrare?
2017-10-07, 13:25
Medlem
Så hur kommer detta påverka nu priserna på BR?

De lär sjunka? Vågar man hoppas på 10% fall?

För en BR på 3 mille, skulle det bli 300k, ganska mkt pengar man kan renovera för vid behov.
2017-10-07, 13:27
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Kan du verkligen inte koppla ihop marknadshyror med att de dåliga områdena blir ännu sämre och de dyra områdena blir ännu dyrare?

Nej det är definitivt inte marknadshyror som gör dåliga områden sämre, hur kom du fram till detta?
2017-10-07, 13:33
Medlem
Fris avatar
Citat:
Menar du att en avreglerad marknad inte bidrar till att segregera samhället?
Inte sagt att är den enda faktorn och således heller inte att en reglerad bostadsmarknad är den enda lösningen men vi kan avhålla oss från det rent svartvita om vi vill komma framåt i diskussionen.
Men verkligheten ÄR ju rent svartvit i det här avseendet! Finns ingen anledning att låtsas som om något som är mycket enkelt och uppenbart skulle vara annat än svartvitt. Det är sån retorik som PK-bedragarna som har förstört samhället planterar för att försöka lura idioter att tro att PKarasiterna är bra.

Bostadspolitiken är en undantagslös katastrof. Svenska hushåll har blivit världens allra högst skuldsatta i relation till sin inkomst. Segregationen är total med dessa 60+ autonoma islamiska stater med egna lagar och beväpnad milis. Det som byggas nu är väl mest bara tillfälliga containerhus och löjliga små Attefallshus i trädgårdar. Sverige har den sämsta integrationen av invandrare i världen enligt OECD och bostadssegregeringen t.f. av den katastrofalt misslyckade bostadspolitiken de senaste 70 åren är en viktig orsak till de mycket stora och snabbt växande sociala klyftorna i samhället. Ingen politiker föreslår någon åtgärd.

Är det ingen som har siffror på hur stor andel av påbörjade bostadsbyggen som är tillfälliga modulhus? Ökar byggandet på riktigt i Sverige, det har ju länge sagts att det saknas kapacitet, eller är det bara containerimporten som ökat?
Senast redigerad av Fri 2017-10-07 kl. 13:36.
2017-10-07, 13:34
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Nej det är definitivt inte marknadshyror som gör dåliga områden sämre, hur kom du fram till detta?

Dåliga områden skapas av en coktail av olika orsaker, en stor del beror på uppfuckad invandrings och integrationspolitik......alltså: marknadshyror skapar per definition inte dåliga områden, men kan hjälpa till att göra dem ännu sämre!

Förstår du inte det så antingen trollar du eller så är du helt enkelt för dum för att begripa det?
2017-10-07, 13:36
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Dåliga områden skapas av en coktail av olika orsaker, en stor del beror på uppfuckad invandrings och integrationspolitik......alltså: marknadshyror skapar per definition inte dåliga områden, men kan hjälpa till att göra dem ännu sämre!

Förstår du inte det så antingen trollar du eller så är du helt enkelt för dum för att begripa det?

Jag frågade hur du kom fram till att marknadshyror gör dåliga områden sämre men det enda svar du kan komma med på personliga påhopp. Inser du inte att din bristande förmåga att belägga det du påstår betyder något?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in