Citat:
Ursprungligen postat av
jack.daniels
Bostäder är reglerade! Skulle du säga att vi styrs av en planekonomi idag?
En helt fri marknad skulle segregera och polarisera befolkningen än mer än vad det är idag. Med uppdelning följer sociala problem!
Jag bor själv i den "dyrare" delen av stan, så blir inte personligt drabbad. Men samhället i stort förlorar på det.
Jag skulle påstå att vi har en tillräckligt fri marknad för att skapa just den segregation du pratar om, och att det är ju detta vi har sett ske de senaste 15 åren. Inte nödvändigtvis en bostadsbubbla.
Sedan kan jag nog hålla med om att det inte är en helt fri marknad per definition men de här svartvita ytterligheterna som helt avreglerad eller helt reglerad är inte särskilt aktuella utan är mest teoretiska begrepp.
Vi kan väl iaf försöka hålla oss till den nyanserade gråskala som är verkligheten?
Även om vi inte kommer vara helt överens om var på gråskalan vi står eller vad vi förespråkar.
Men jag kan tycka att eftersträva en hårdare reglering av bostadsmarknaden inte nödvändigtvis är rätt väg att gå. Men ska vi diskutera det (förvisso OT här men PM:a gärna om du vill ha en nykter diskussion om det) så bör man starta med att definiera vilka problem vi vill lösa och sedan diskutera hur olika typer av regleringar kommer påverka.