2017-10-07, 09:39
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Gud är knark. Specificerat som Opium av K Marx.
Starkt och verkningsfulla m.a.o.
"Gud" är en mental plugg .. där gud pluggas in, trängs något annat ut.. t.ex kan det bli förargligt att få plats med evolutionsteorin och otroligt jobbigt att få faktum på bordet.. då kommer valet.. behålla "Gud" eller behålla sinnesförmågan.

De troende med sina så kallade "själsliga tvivel" kan som försvarsteknik påbörja operation projicering, något som vi kan se här på flashback stundtals väldigt tydligt och man får ta det som tacksamma prov som helt frivilligt lägger sig på excursionsbordet - fascinerande vilket "eget liv" det spelar.. tron , vill säga. Tron, som ett väsen. Tron är gud.

Gud är ingenting.

För att säga det mer kulturellt acceptabelt : tomhet

Ersätt gud, med tomhet så är du iaf ärligare och närmare de sinnesspel som går igång vid religiosa eskapader.
Senast redigerad av Honey.B.Blue 2017-10-07 kl. 09:42.
Citera
2017-10-07, 11:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honey.B.Blue
"Gud" är en mental plugg .. där gud pluggas in, trängs något annat ut.. t.ex kan det bli förargligt att få plats med evolutionsteorin och otroligt jobbigt att få faktum på bordet.. då kommer valet.. behålla "Gud" eller behålla sinnesförmågan.

De troende med sina så kallade "själsliga tvivel" kan som försvarsteknik påbörja operation projicering, något som vi kan se här på flashback stundtals väldigt tydligt och man får ta det som tacksamma prov som helt frivilligt lägger sig på excursionsbordet - fascinerande vilket "eget liv" det spelar.. tron , vill säga. Tron, som ett väsen. Tron är gud.

Gud är ingenting.

För att säga det mer kulturellt acceptabelt : tomhet

Ersätt gud, med tomhet så är du iaf ärligare och närmare de sinnesspel som går igång vid religiosa eskapader.

Jag drar mig för att kasta mig in i diskussion på ett område där jag är illa rustad, men om jag ändå citeras av Honey får jag försöka backa upp min tidigare lilla anmärkning.

Och fortsätta Honeys tankegång med att kasta fram iden att just ingenting blir allting. Där ingenting är den tomma skärm på vilket vi projicerar allting, så att det blir allt, utom just den ursprungliga tomheten.

För tomheten vill inte ha av olika skäl:
Kognitiva - gestaltpsykologuiska. Känslomässiga - behov av tröst och gemenskap inte minst och rädsla för ovisshet.

SÅ. Av gudsbegreppet i olika kulturer och tider säger något viktigt om kulturen.
Det sa Marx (o.a.) att religionen (och säkert också gudsbegreppet) hos arbetarklassen under 1700-talet fungerade som opium för folket. Underförstått: tar man bort det så uppstår abstinens, men sedan nykterhet och klarsyn och därmed bättre förutsättningar för att ta itu med sin verkliga problem.

Denna just funktionella syn på synen på gudsbegreppet kan vara intressant i folklivsforskning bl a.
Svensk etnologi har en böjelse för att reducera metafysiska religiösa begrepp i kultur till materiella behov f.ö.

Men detta är förstås bara en aspekt av gudsbegreppet.
Citera
2017-10-07, 13:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plong91
Hej!

Jag spenderar mycket tid med att fundera på detta och jag skapade en tråd i ämnet lite tidigare som fick mig att utvecklas och kanske gav någon lite funderingar. Vi försöker igen. Kritik uppskattas!

Motsatsen till upplysning är ego. Egot existerar för att skapa mening åt upplysning/all-medvetandet

I vissa typer av buddhism, ja. Frågan är dock om detta är ett almängiltigt underlag. (1)

Citat:
Ett all-medvetande är hela universum i sin helhet, all fysisk materia och dess komplexa konstruktioner/regler som leder till liv.

Låter new age-igt. Är det en version av "observer-created reality" du avser? (2)

Citat:
(Att vara allmedvetande innebär att man inte kan tänka, man vet allting som har hänt och kommer att hända inom sig/universum det är mer som en "känsla")

FINNS en sån super-intution öht, eller är det bara en hittapå-funktion du presenterar?

Citat:
Ego finns i universum.

Se (1).

Citat:
På samma sätt som universum finns för att det är den absoluta logiken
Egot existerar i universum och följer samma lagar som universum består av och är samma sak.
Egot är inte allmedvetande / universum / logik, utan en avskärmning och del utav universum.
Vilket leder till att den kan utforska världen och skapa sina egna meningar utan att ha full förståelse

1. Värdet av din analogi beror på legitimiteten av (1).

2. Hur kommer "logik" (och än mer "absolut logik") in i bilden?

Citat:
Allmedvetandet har inte skapat någonting, utan är den objektiva sanningen i sig själv och alltså anledningen till att existerande kan finnas över huvud taget.

FINNS det öht något "allmedvetande"?

Citat:
Ingenting skulle någonsin finnas utan varandras "relativitet",

Citat:
relativiteten är en del av absolut logik.

Vilket är en självmotsägelse. (3)

Citat:
Allting är relativt går att säga är att beskriva logik.

Se (3).

Citat:
Allting är skapat av våran perception. Allting är egentligen samma sak.

Se (2).
Citera
2017-10-07, 13:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Din världsbild är starkt panteistisk. Du utser universum som gud och resonerar därifrån.

Vad menar du med "ego"? Menar du självkänsla, självmedvetande eller falskt medvetande? Som det verkar så definierar du ego som ett derivat från din panteistiska åskådning om att egot är en illusion av att vara separat från universum som är "urmodern" för ditt ego och därav följer att eftersom universum är den "högsta sanningen" så är upplysning detsamma som att förenas med universum igen. Som den vanliga metaforen man brukar höra från diverse asiatiska panteistiska religioner att egot är som en droppe vatten som upplöses i havet.

Problemen är dock väldigt många. Till att börja med hur ska man meningsfullt kunna prata om ett medvetande som saknar självmedvetande? Alltså som inte har någon inre uppfattning om vem eller vad det är? Hur ska ett medvetande kunna existera samtidigt som det är helt i avsaknad av någon medvetenhet om att vara "någonting"? Har du hört talas om spegeltestet? Man ställer en spegel framför djur och studerar hur de reagerar. En del djur som har en lägre medvetandegrad tror att det är ett annat djur i spegeln medan djur med högre medvetande uppfattar att de ser sig själva. Människan uppfattar såklart direkt att hon ser sig själv. Vi kan utifrån detta test enkelt förstå att ett högre medvetande är mer självmedvetet än ett lägre medvetande. Om vi alltså skulle göra som du säger och försöka utplåna självkänslan eller självmedvetandet (då det enligt din världsåskådning är en illusion som förhindrar upplysning) då vore det faktiskt att sträva efter att gå tillbaka i utvecklingen till lägre medvetandestadier.

Din panteism innebär också att den högsta nivån av medvetande är ett tillstånd utan några som helst distinktioner. När du likställer död materia med den högsta kända formen av medvetande då förnekar du distinktioner som en väg till att lära sig att förstå och tolka tillvaron. Men föreställ dig en människa som inte klarar av att göra distinktioner och jämför denne med någon som kan göra distinktioner, vilken av dem skulle vara mer i behärskning av sitt tankeliv och troligtvis också mer medveten än den andre? Vem skulle troligen vara bättre rustad för att klara sig i livet? Vem skulle verka mer upplyst?

När du skriver att universum är medvetet om sin egen existens då vet jag att du är förvirrad, för till att börja med så gör du ingen åtskillnad mellan vad som är medvetande och inte, för din världsbild tillåter inga fundamentala distinktioner och sedan påstår du att allt är medvetet.

Men det allvarligaste problemet med denna åskådning är att ifall det högsta tillståndet är att förenas med universum då är självmord en självklar lösning. Varför leva om ditt liv ändå bara är en ond illusion?

Panteismen är en falsk doktrin som i slutändan framställer självmord som en lösning på livets alla problem. Jag rekommenderar dig att starkt ifrågasätta dina ståndpunkter och studera någon av de monoteistiska åskådningarna istället.

Ego

Illusionen att man inte är universum och består utav universum - Ego är ingenting negativt

Till att börja med hur ska man meningsfullt kunna prata om ett medvetande som saknar självmedvetande?

Jag menar inte "gud" i den bemärkelsen du tror jag menar. När jag säger gud/allmedvetande, menar jag bara på universums struktur och grundlagar.

Det finns inte så mycket meningsfullt att diskutera om det.
Tänk dig att du är ett medvetande som vet allting, du är grundstrukturen i universum - alla naturlagar - anledningen till att universum imploderar och expanderar - anledningen till att världen är ett multiversum - du är strukturen - du kan inte tänka på något, eftersom att du är allting och redan vet allting inom allt som finns - tankar kan inte existera i det stadiet - det är mer som en känsla. Det är mer en känsla - där du har full förståelse för världens cyklar och världens naturlagar- du bara är dom

....Vem skulle troligen vara bättre rustad för att klara sig i livet? Vem skulle verka mer upplyst?

Båda är en del av universum som ett matematiskt komplext tal och kan inte existera utan varandra.
Att vara upplyst är ingenting som man strävar efter - ens ego är vad som tillåter universum att undersöka sig själv på nytt - i oändlighet. Upplysningen är en väg som vissa väljer och som även tillges vid återuppfödelse / död i form utav psykadelisk turbulens- för att maximera upplevelsen av att ha haft ett ego. När tiden närmar sitt slut så får man svaren man alltid undrat efter - eller om man söker svaren självmant.

Man får även psykadelisk turbulens vid trauma - eller då egot är så pass skadat att man lever i misär.

Men det allvarligaste problemet med denna åskådning är att ifall det högsta tillståndet är att förenas med universum då är självmord en självklar lösning. Varför leva om ditt liv ändå bara är en ond illusion?

Högsta tillståndet är inte speciellt eftertraktat. Det är egot som tillåter oss att utforska detta fantastiska univerusm/oss själva, om-om-om igen i all oändlighet. Egot är anledningen till att vi aldrig kommer tröttna på universum trots att vi lever för alltid - universum är ett typ av ett spel vi spelar med oss själva.

Den högsta strävan i livet är följande;

Att utnyttja människor utan att dom själva förstår det, för att sedan använda resurserna som det generar till att sprida så mycket glädje till så många organismer/människor du kan - med så lite energi som möjligt.

Att veta om att jag kommer leva för alltid ger mig också lugn i kroppen.

Jag behandlar andra människor som jag vil bli behandlad själv - Då jag anser dom vara mig själv.

--

Jag önskar inte att jag hade en annan världssyn, då det ger mig och mina kära otroligt mycket.

Jag ska kolla upp begreppet "monoteistisk" och undersöka saken, men jag är övertygad om mina uppenbarelser - Säger inte att dom är sanningen, bara sanningen ifrån det psykadeliska -
Är det psykadeliska sant? Det kommer jag aldrig få veta.
Alla tar sin egna väg i livet och du får tro vad du vill om universum, det har jag inget emot - i slutändan har vi alla flummiga ideer.

Mvh
Senast redigerad av plong91 2017-10-07 kl. 13:19.
Citera
2017-10-07, 13:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag drar mig för att kasta mig in i diskussion på ett område där jag är illa rustad, men om jag ändå citeras av Honey får jag försöka backa upp min tidigare lilla anmärkning.

Och fortsätta Honeys tankegång med att kasta fram iden att just ingenting blir allting.

Citat:
Där ingenting är den tomma skärm på vilket vi projicerar allting, så att det blir allt, utom just den ursprungliga tomheten.

Har du något substantiellt att bidra med till försvar för "observer-created reality"-modellen ... eller är det bara det vanliga tredja-hands new age-flummet du presenterar?
Citera
2017-10-07, 13:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ego

Illusionen att man inte är universum och består utav universum -

Varför är det en illusion?
Citera
2017-10-07, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Varför är det en illusion?

Du består av universum - alltså är du universum.

Universum har ingen ände - allting inom universum är universum - därav är allting universum

Illusionen är att du inte är universum - utan en organism som enbart skulle leva en gång och sen aldrig mer igen
Allting inom universum består av exakt samma grundstenar och det är ingenting som gör att du är du - du är bara en organism med fem sinnen som uppfattar en liten del av elektromagnetiska spektrumet via dina fem sinnen. På samma sätt som att du är stenen på månen, som inte har några sinnen att uppfatta det elektromagnetiska spektrumet.
Citera
2017-10-07, 13:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du består av universum - alltså är du universum.

Delvist. (1)

Citat:
Universum har ingen ände - allting inom universum är universum - därav är allting universum

Aaah, så du kan demonstrera, att universum är det "enda" som finns?

Citat:
Illusionen är att du inte är universum -

Se (1).

Citat:
Allting inom universum består av exakt samma grundstenar

Men inte på helt samma sätt.
Citera
2017-10-07, 14:14
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Har du något substantiellt att bidra med till försvar för "observer-created reality"-modellen ... eller är det bara det vanliga tredja-hands new age-flummet du presenterar?
Förstår ingenting av din kommentar.
Är den signifikativ för nivån här finner jag det bästa att lämna tråden.
Citera
2017-10-07, 14:32
Medlem
526s avatar
Citat:
Men inte på helt samma sätt.
Vad menas med "sätt"?

Det vi vet är att allt hänger samman i en enhet och kommer av samma singularitet. Inget - vare sig logiskt eller empiriskt pekar mot att det skulle vara delar.

Påstår du annat är det upp till dig att komma med belägg.
Citera
2017-10-07, 14:40
Bannlyst
Citat:
Delvist. (1)

Aaah, så du kan demonstrera, att universum är det "enda" som finns?

Googla "universum" och läs på om dess innebörd.
Universum är per deffinition allting som finnns.
Citera
2017-10-07, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos

Panteismen är en falsk doktrin som i slutändan framställer självmord som en lösning på livets alla problem. Jag rekommenderar dig att starkt ifrågasätta dina ståndpunkter och studera någon av de monoteistiska åskådningarna istället.

Att begå självmord gör ingen skillnad. Du är redan hela universim och den högsta nivån av allmedvetande, samtidigt som ditt ego och alla andra egon som existerar.

Det enda som händer är att den komplexa strukturen som tillåter dig att observera dig själv/universum försvinner- Men det finns oändligt med egos/organismer som du också är och du kommer fortsätta vara dom samtidigt som hela universum oavsett om du avslutar ditt icke upplysta enskilda ego.

Fokusera på att ha roligt och sprida glädje till oupplysta och göra världen en bättre plats istället.

Bidrar ditt ego/jag/vi universum i din form inte med något positivt till världen och känner att den är meningslös - gör självmord - inget som hindrar dig - du har oändligt med andra entiteter som du/universum gestaltar sig i och kan se livet lite mer positivt utifrån.
Senast redigerad av plong91 2017-10-07 kl. 19:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in