2017-10-07, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
du kanske inte förstod hela vikten av alternativa händelseförlopp. domstolen är inte bunden att enbart utgå ifrån sagda händelseförlopp. det kan till och med vara osagda förlopp som ska tas hänsyn till så länge de inte är orimliga.

Tack för infon.

Har jag påstått något annat?

Det är ju inte för inte "sittande rätt" inte består av besserwissrar som mig.

Om du förstår skillnaden?
Citera
2017-10-07, 11:29
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chrisemil
Styckning har pratats om många gånger i tråden och en såg behövs inte för det, varken en fogsvans eller tandad rygg på kniven. En morakniv räcker gott och väl om man har lite koll på anatomi, ett jävla jobb ja, men en såg är överflödig. Du kan komma att sakna ett sådant uttalande väldigt länge.

Att det spekuleras kring "såg" är ju främst för att det framkommit på häktningsförhandlingen att torson hade sågliknande brottytor där lemmarna blivit avkapade, samt att åklagaren lade vikt vid att leta efter en såg i Madsens verkstad eftersom det saknades en där.
Nu har man ju stor chans att rekonstruera hela kroppen utan armarna och kan analysera snitten ännu mer.
Själv tror jag inget just nu vad som använts, kniven eller sågen.
Citera
2017-10-07, 11:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Wall skrev om BDSM og knivrisping i the Guardian i 2015. Sånt som han også hadde filmer av på PC'en. Kan han ha lest det før intervju-turen?

Hon tycktes dras till de excentriska, att döma av hennes artiklar.

Antar att du menar denna artikel http://www.theguardian.com/lifeandstyle/2015/feb/10/fetish-lovers-fifty-shades-of-grey-stonewall-moment?CMP=share_btn_link
Citera
2017-10-07, 11:30
Medlem
TCGIs avatar
För den som vill höra exakt vad som sas på presskonferensen: https://minfil.org/vel9D5c3b5/Presskonferens_171007.mp3
Citera
2017-10-07, 11:31
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Huvudet är intakt, stickspåren på torson och i underlivet har utdelats strax innan eller kort efter döden och har vad jag förstår inte kunnat vara dödande i sig. Hon hade kanske nedsatt eller precis upphörd cirkulation när hon fick dessa skador.
Det skulle inte förvåna mig om han ville ha henne vid liv så länge som möjligt.

Jo det kan varit dödande men eftersom det är innan eller strax efter kan hon avlidit av exempelvis en lucka innan. Det som motbevisas nu
Citera
2017-10-07, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det intressanta är det här, citat; at der er fundet små rester af fedt- og muskelvæv og knogler på hans kedeldragt.

Jag föreställer mig benvävnad i i liten mängd, små sågspån så att säga. Kanske svårt att få det här resultatet med endast en kniv?

Det har jag missat.
Kan vara "sågspån", kan även vara flisor från att våldsamt dela på armar och ben vid knä och armbåge, med hugg eller spark t.ex.
Om han delat sakerna där det är massivt ben så har han gjort ett relativt enkelt jobb flera gånger svårare.
Citera
2017-10-07, 11:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Smileyn var till dig men jag håller med att detta inte är roligt alls. Jag mår illa kan jag säga.
Dock tycker jag du är lite av en hycklare som dömde K pga hennes klädsel och det borde du skämmas för. Hade du dömt din dotter, om hon hade kjol och det var hon som blivit utsatt för denna mördare.

Jag har aldrig "dömt" någon. Det är ett förfärligt ordval i sådana här sammanhang. Jag kommer inte ens ihåg vad vi sa om kjolen längre, men det kvarstår väl att det är ett konstigt plagg att välja för en ubåtstur. Och det tyckte även tysken.
Citera
2017-10-07, 11:35
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Tack för infon.

Har jag påstått något annat?

Det är ju inte för inte "sittande rätt" inte består av besserwissrar som mig.

Jo, det har jag faktiskt fattat.

Vad jag fattat det som så är Madsens "alternativa sanningar" inte kompatibla med de skador som han påstår att kroppen har.

Sittande rätt kommer att ta "hänsyn" till vad rättsläkarne presenterar och att mördarMadsen ljugit om händelserna, släppt av henne, inte alls. Krossat huvud, nej skallen är hel. Kroppen har fått en värdig havsbegravning, knappast.

Han kommer inte bli frikänd från mordet på KW
.

Om du förstår skillnaden?

det fetmarkerade indikerar starkt på att du utgår från att rätten enbart utgår från det sagda.
Citera
2017-10-07, 11:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Fick inte med i förra inlägget: , att kläderna är intakta indikerar ännu starkare nu det jag trott hela tiden att Kim blev strypt.
Men det finns ett tidsutrymme och flera varianter på tolkning: Tänker just nu såhär:
Pusselbitar att beakta för att kunna utröna om långdragen tortyr skett och bilda scenario:

Har hon blivit strypt med kläderna på tills döden inträtt, så kan knivsticken kring vaginan skett postmortum., alltså efter dödens inträde, direkt eller strax inpå som åklagaren sa.

MEN: med kläder här avses överdelarna så som jackan och kjolen troligen, skorna. Men underkläderna, trosor och strumpbyxor var kvar på båten.

Har hon blivit strypt o tappat medvetandet, blivit avklädd och sedan knivstucken i underlivet tills hon dog? Eller dog hon av strypningen direkt?

Hon kan i princip varit halvt avklädd, dvs kläderna kvar på överkroppen, bunden vid en stol eller stående, med trosor och strumpbyxor avtagna, där strypgrepp hålls ex med snöre eller skärp eller dylikt medan han sticker henne i underlivet.

Vad beträffar obduktion av huvudet så kan det finnas stor möjlighet nu att utläsa om tungbenet är avbrutet, syrebrist i hjärnan, petier i ögonen osv, tecken som uppkommer vid stryp o kvävning.
Känns mycket säkert att få saken till livstid för mord och styckning nu för Madsen

Finns även möjligheten att hon tog av sig kläderna alldeles frivilligt, till en början...
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cossinus
du kanske inte förstod hela vikten av alternativa händelseförlopp. domstolen är inte bunden att enbart utgå ifrån sagda händelseförlopp. det kan till och med vara osagda förlopp som ska tas hänsyn till så länge de inte är orimliga.

Då kanske vi kan avhålla från sådana diskussioner tills du presenterat ett sådant alternativt händelseförlopp som friar PM från mord, som inte är orimligt.

Lycka till!
Citera
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Nej. Släpp det. Det finns med stor sannolikhet ingen marknad där snuff-filmer byter ägare.

Detta har gått ifrån simkort i rektum, burners och TOR, till 500 000kr i betalning för ett mord i en ubåt.

Vad är det för fel på en vanlig sexualsadist som en given situation uppfyller en fantasi?

Du har väl varit på Flashback så länge att du lärt dig att den enklaste och rimligaste teorin aldrig kan tillfredsställa vissa postare. De liksom bara MÅSTE konstruera "teorier" som är invecklade, långsökta och alltid bygger på en mängd obevisade antaganden.

Ska man vara snäll kan man ge dem det att de åstadkommer lite liv och debatt i tråden. Ska man vara mindre snäll kan man hävda att det så gott som alltid rör sig om folk som överskattar sin egen intelligens och analytiska förmåga och tror att smartness är att konstruera så avancerade scenarion som möjligt utifrån kända fakta. I själva verket är det ju tvärtom.

Detta fall har från dag 1 haft en enda sannolik förklaring: Mord (eller möjligen dråp). När torson hittades adderades ett sexualsadistiskt motiv. De senaste fynden/infon från polisen stärker naturligtvis det antagandet ytterligare. I själva verket är den juridiska skuldfrågan nu i princip ointressant. Han kommer att dömas för mord.

Lite mer intressant är påföljden. Någon har säkert postat i tråden tidigare, men i Danmark verkar livstidsstraff utdömas mer sparsamt än i Sverige (även med hänsyn till deras lägre folkmängd). Listan i länkad wikiartikel nedan tyder på att det bara är lite drygt 1 per år. Frågan är vilka omständigheter som enligt dansk rättspraxis kan ge ett livstidsstraff.

Döms någon verkar den få sitta ungefär så länge som svenska livstidsdömda har fått göra på senare år

https://da.wikipedia.org/wiki/Livsvarigt_f%C3%A6ngsel
Citera
2017-10-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har aldrig "dömt" någon. Det är ett förfärligt ordval i sådana här sammanhang. Jag kommer inte ens ihåg vad vi sa om kjolen längre, men det kvarstår väl att det är ett konstigt plagg att välja för en ubåtstur. Och det tyckte även tysken.

Vad fan spelar det för roll om det är ett konstigt plagg på en ubåt? I relation till brottet det vill säga? Vad är diskussionsvärdet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in