Citat:
Ursprungligen postat av
ottoplommon
Relevans:Att det tar lång tid för att en hel kropp eller ett helt skelett att sönderdelas och spridas med havsströmmar.
Eftersom polisen med hjälp av radar och olika tekniker har kartlagt hela ubåtsrutten, de kan till och med se var Nautilus stannat till så tror jag att de mycket lättare funnit KW om PM hade dumpat allt på ett ställe.
Jag påstår inte att jag har rätt. Men jag tycker att det verkar mycket logiskt att sprida ut det i delar över ett så stort område som möjligt.
Problemet med din analys över hur man skulle gjort, är att den väger in kunskap som blivit känd först efteråt. Det är alltid lätt att vara efterklok.
Om PM sänkt torson med resterande delar kanske den aldrig flutit iland. Hade den inte hittats och man fram till idag inte hittat något annat heller, kanske man hade nöjt sig med Madsens förklaring och trappat ner eftersökningarna, och inte hittat nåt. Utan torson hade man ju inte kommit särskilt mycket längre under dessa två månader. Man hade inte haft mycket att gå på för att hålla honom häktad för mord. Han kanske till och med hade släppts ur häktet. Det enda hade varit det man hittat i ubåten, och eventuellt indicien att hans olycksförklaring inte hade verkat plausibel.
Anledningen till att man kommit så långt som man gjort, är att man hittat torson, och hade den varit sänkt med resten, kanske detta inte hittats.
Å nu säger säkert nån, men man hittade ju resten idag. Ja, efter att ha hittat torson för +1 månad sedan, vilket naturligtvis satte väldigt mycket större fokus på hela affären.
Så jag säger som jag sa från början, ju fler delar man slänger i, desto större chans att någon av dem hittas. Hittar man en första, så blir den en "morot" att leta vidare. Torson, som inte hittades av polisen vid eftersökningar, utan flöt iland och hittades av en civilist, gav också en indikation på var man skulle leta. Och precis som nämndes, så är frågan om strömmarna för dessa två fynd till i stort sett samma plats. För av videofilmerna i media under kvällen att döma, så gjorde man även detta fynd nära land.
Jag kan intstämma i att det rent spontant kan kännas som det finns fördelar med att sprida delarna. Men det kan som sagt ha sina nackdelar också. Onekligen ökar sannolikheten att något hittas, och då är cirkusen garanterat igång sen.