2017-10-06, 21:17
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det ligger en hel del i det. Men jag tycker ändå det är konstigt att man går ut i en presskonferens, utan att först ha pratat med den misstänkte. Men visst, om nu den misstänkte får informationen sig til llvs innan polisen får tala med densamme är det kanske inte så viktigt.Men jag tänker att det är viktigt för polisen att kunna dra fördel av den situationen som uppstår och kunna bedöma den misstänktes reaktion osv.

Det är lite apa över att presskonferensa på så snart de gör framsteg i utredningen.
Bättre ur förhörssynpunkt är väl att hålla käften och snurra in den misstänkte i fler förklaringar och lögner, för att sedan lägga fynden på bordet när han minst anar. Han vet inte att de vet, typ.

Läs Om Bangsuan och Krippe som snårades in, för han visste inte att/vad polisen hade på honom i form av blod i bagageluckan m.m.
Citera
2017-10-06, 21:18
Medlem
Har inte Wall kraniebrudd og hodeskader så går Madsen på enda en løgn.
Citera
2017-10-06, 21:19
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har varit på din linje sedan dag 1. Så här såg nog planen ut:
  1. Finn ett lämpligt offer som självmant kliver ombord på ubåten
  2. Se till att bli sedd tillsammans på ubåten, prata med folk och vinka glatt, så att framstår osannolikt att PM är en ond gärningsman om detta någonsin kommer på tal i framtiden
  3. Begå gärningen som han drömt om
  4. Dumpa kroppsdelarna
  5. Åk hem och sanera ubåten (se till att den var förberedd med en plastrulle för att minska mängden saneringsarbete)
  6. Kryp ner i sängen hemma och vänta på att polisen ringer
  7. Berätta att ni bara var ute den korta turen som avtalats och att han släppte av den saknade kvinnan i en mörk och erkänt kriminellt belastad hamn sent på kvällen

Så här skulle tidningarna ha rapporterat:

Svensk journalist försvunnen i Köpenhamn

Den svenske frilansjournalisten Kim Wall försvann sent i går kväll när hon var på väg tillbaka till sitt hotellrum efter att ha genomfört en intervju. Hon var klädd i röd jacka och svarta byxor, och den danska polisen ber nu allmänheten om hjälp.

Journalisten Kim Wall försvann omkring 22.30-tiden vid restaurant Halvandet på Refshaleøen i Köpenhamn. Hon hade, enligt uppgifter från danska polisen, genomfört en kortare intervju med den danske uppfinnaren Peter Madsen och besökt dennes ubåt. Efter intervjun hade Madsen erbjudit henne att ringa efter taxi, men hon hade valt att gå. Därefter är det ingen som sett henne.

Enligt spaningsledaren Jens Møller hos Köpenhamnspolisen, är Refshaleøen och hamnområdet en plats man bör undvika kvälls- och nattetid. Därför har Köpenhamnspolisen satt in stora resurser i att återfinna Kim Wall så snart som möjligt. Man ber nu allmänheten om hjälp med iakttagelser runt hamnområdet från omkring kl. 22.30 till midnatt. Wall var klädd i röd vindjacka och svarta byxor.

TT

Min felaktiga misstanke och spekulation i början av tråden var nog helt åt fanders.
Jag var hyfsat övertygad PM och Kim hade någon form av relation i hemlighet och att hon blivit gravid och Peter flippade när hon ville behålla barnet/göra abort etc.

Detta verkar vara ett rent lustmord. Men vem vet, det har ju svängt i tråden och fallet en hel del.
Citera
2017-10-06, 21:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag går på din linje, det som ligger på båren är för stort för att vara en enda kroppsdel, arm, ben eller huvud, tycker jag.

Vad det än är så väntar jag spänt på vad PM har att säga om praktikanter, Mollgan samt Fan och hans moster. PM:s berättelse lär ändras efter det nya fyndet, helt övertygad om det.

EDIT;Om det är kroppsdelar som har hittats så lär det bero på den hjälp man har fått av kriminalsökhundar som har kunnat ringa in intressanta områden på havet.

De lägger ju inte eventuella fynd öppet på en bår och drar spännband omkring. Då kan de förstöra eventuella bevis eller tillfoga skador som försvårar rätssmedicinskt arbete. Vad de än har hittat så lär de lägga det i någon form av behållare eller plastback etc. Är fyndet dessutom fastbundet på något föremål som ska agera sänke så kan det bli ganska skrymmande. Så storleken på paketet betyder inte självklart att det är flera delar som hittats.
Citera
2017-10-06, 21:22
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Ja, eller verktyg eller mobiler (fast de är ju mycket mindre än byltet på bilden) som PM dumpat för att säkra hans DNA på dem? Förhoppningsvis är det en säck med kroppsdelar, sänken, mobiler och verktyg. Förhoppningsvis har PM varit så säker på att han skulle komma undan att han dumpat allt i en och samma säck.

Verktyg eller mobiler har man inte en bårbil till.
Citera
2017-10-06, 21:22
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Säkert så men jag tror inte de går ut med pressskonferens utan att ha hållit ett förhör först. Tror du det?

Om de gör det så missar de ju (i Danmark där MGM har tillgång till media) MGMs reaktion på uppgiften.

Just att de kallar till presskonferens så tidigt samt på samma sätt som vid fyndet av torson får mig att tro att de direkt kunnat bedöma att det rör sig om KWs kroppsdelar, det borde ju inte flyta omkring allt för många kroppsdelar däromkring som är parterade på det viset.

Ja, det tror jag,,,,faktiskt.

Vad ska PM säga som han inte har sagt när torson hittades tycker du? Att kroppen är styckad är allmänt känt, även PM känner till detta faktum. Ingen överraskning att resten av kroppen hittas styckad, det förändrar inget i sak, eller?

Inte längesedan det hittades en stövel med resterna av en fot(skelett) i, så att det skulle vara sensationellt att det driver omkring diverse kroppsdelar i Öresund tror jag inte på.

Pup!
Citera
2017-10-06, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Verktyg eller mobiler har man inte en bårbil till.
Nej, såklart inte. Att jag inte tänkte på det
Citera
2017-10-06, 21:28
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Har varit på din linje sedan dag 1. Så här såg nog planen ut:
  1. Finn ett lämpligt offer som självmant kliver ombord på ubåten
  2. Se till att bli sedd tillsammans på ubåten, prata med folk och vinka glatt, så att framstår osannolikt att PM är en ond gärningsman om detta någonsin kommer på tal i framtiden
  3. Begå gärningen som han drömt om
  4. Dumpa kroppsdelarna
  5. Åk hem och sanera ubåten (se till att den var förberedd med en plastrulle för att minska mängden saneringsarbete)
  6. Kryp ner i sängen hemma och vänta på att polisen ringer
  7. Berätta att ni bara var ute den korta turen som avtalats och att han släppte av den saknade kvinnan i en mörk och erkänt kriminellt belastad hamn sent på kvällen

Så här skulle tidningarna ha rapporterat:

Svensk journalist försvunnen i Köpenhamn

Den svenske frilansjournalisten Kim Wall försvann sent i går kväll när hon var på väg tillbaka till sitt hotellrum efter att ha genomfört en intervju. Hon var klädd i röd jacka och svarta byxor, och den danska polisen ber nu allmänheten om hjälp.

Journalisten Kim Wall försvann omkring 22.30-tiden vid restaurant Halvandet på Refshaleøen i Köpenhamn. Hon hade, enligt uppgifter från danska polisen, genomfört en kortare intervju med den danske uppfinnaren Peter Madsen och besökt dennes ubåt. Efter intervjun hade Madsen erbjudit henne att ringa efter taxi, men hon hade valt att gå. Därefter är det ingen som sett henne.

Enligt spaningsledaren Jens Møller hos Köpenhamnspolisen, är Refshaleøen och hamnområdet en plats man bör undvika kvälls- och nattetid. Därför har Köpenhamnspolisen satt in stora resurser i att återfinna Kim Wall så snart som möjligt. Man ber nu allmänheten om hjälp med iakttagelser runt hamnområdet från omkring kl. 22.30 till midnatt. Wall var klädd i röd vindjacka och svarta byxor.

TT

Precis så!
Och plasten som du nämner tror jag också fanns med från början. Alldeles för mycket blod och annat att sanera i botten på ubåten annars, och det är nog ingen enkel sak tror jag.
Citera
2017-10-06, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Ja, det tror jag,,,,faktiskt.

Vad ska PM säga som han inte har sagt när torson hittades tycker du? Att kroppen är styckad är allmänt känt, även PM känner till detta faktum. Ingen överraskning att resten av kroppen hittas styckad, det förändrar inget i sak, eller?

Inte längesedan det hittades en stövel med resterna av en fot(skelett) i, så att det skulle vara sensationellt att det driver omkring diverse kroppsdelar i Öresund tror jag inte på.

Pup!

Rättade mig själv straxt efter inlägget ovan.

Att det flyter omkring kroppsdelar i Öresund må vara hänt men kanske inte parterade på exakt samma sätt som just KW och med hennes kännetecken. Mitt resonemang handlade om det faktum att de kallat till presskonferens så här snart efter fyndet med hänvisning till att det förmodligen rör sig om något relaterat till ubåtssaken - och detta efter att förra vändan ha fått kritik från försvarsadvokaten att de hävdade att det var kopplat till KW utan att det var bekräftat (trodde hon) och polisen fick be om ursäkt för formuleringen - och nu gör de samma igen. Alltså måste de vara rimligen övertygade om att det rör sig om KW.
Citera
2017-10-06, 21:30
Medlem
Hur intakta kan ev kroppsdelar kan vara om de legat i en plastsäck? Hur mycket finns kvar att undersöka? Är det troligt att säcken fortsatt vara intakt eller kan fiskar, krabbor etc ha haft sönder den? Det har ju trots allt gått rätt lång tid så hur mycket kan gå att läsa ut för rättsmedicinaren?
Någon som vet?
Senast redigerad av Mint100 2017-10-06 kl. 21:34.
Citera
2017-10-06, 21:31
Medlem
Jag hoppas PM hårdbevakas så att han överlever till rättegången och hela strafftiden. Det har han väl förtjänat.
Citera
2017-10-06, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Rättade mig själv straxt efter inlägget ovan.

Att det flyter omkring kroppsdelar i Öresund må vara hänt men kanske inte parterade på exakt samma sätt som just KW och med hennes kännetecken. Mitt resonemang handlade om det faktum att de kallat till presskonferens så här snart efter fyndet med hänvisning till att det förmodligen rör sig om något relaterat till ubåtssaken - och detta efter att förra vändan ha fått kritik från försvarsadvokaten att de hävdade att det var kopplat till KW utan att det var bekräftat (trodde hon) och polisen fick be om ursäkt för formuleringen - och nu gör de samma igen. Alltså måste de vara rimligen övertygade om att det rör sig om KW.

Ja det tror jeg, de skal vel bare identifisere funnet før de holder pressekonferanse,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in