2017-10-06, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Ja men då får han ändra sin historia ÄN en gång för att passa in i bevismaterialet. Det ser alla igenom.

Nej, det som jag beskrev passar precis i PM's senaste historia! Vad menar du inte passar?
Citera
2017-10-06, 18:26
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
PM står i tornet jämte KW och ser glad ut för han vet som ska ske lite senare menar du?

Jag ser inte just det som en pusselbit direkt, eftersom han sannolikt hade stått där och sett glad ut även om det skedda aldrig hade hänt eller ens tänkts. Men det är definitivt inget som motsäger det.
Citera
2017-10-06, 18:32
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nej, men troligen har han planerat en liten tur med en random tjej. Vem det än vara månde. Nu blev Kim målet. Men det kunde blivit vem som helst som tackat jag till en ensamsegling med honom.
Du menar att sänkena låg på plats sedan ett tag och väntade... Väl dolda för andra som besökte ubåten.
Citera
2017-10-06, 18:36
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag tror också att det kan ha varit planerat. Något han drömt om länge. Jag har skrivit om det förut.
Enligt PM frågade Kim om en tur i ubåten på torsdagen vid 17-tiden, om det nu är sant. Polisen säger att de har en mailkontakt där det bestäms om en tur i båten.
Innan dess kunde han ju inte veta att hon skulle vilja åka med.

Så snart de varit i kontakt med varandra vid första tillfället, kan PM ha börjat planera för en tur och allt som i den skulle ske. PM kunde inte veta säkert att KW skulle åka med på en tur, eller än mindre att hon skulle fråga om det (om det nu var så det gick till), lika lite som KW kunde veta att hon inte skulle komma levande därifrån. Icke desto mindre planerade KW för att komma levande därifrån, och PM kan ha planerat för motsatsen även fast han inte visste säkert om turen skulle bli av eller inte, men planera för det, det kan han mycket väl ha gjort.

Jag har tidigare föreslagit att det mycket väl kan vara så att PM från början planerat att en annan kvinna skulle bli hans offer. Ty, det var ju planerat en tur med honom och Deirdre King allena redan på fredagen, dagen efter turen med KW, enligt Deirdre King själv. Kan mycket väl vara så att PM planerat för Deirdre att bli hans offer, och att han justerade detta när Kim hörde av sig.

"– Vi skulle ut med Nautilus på fredagen veckan de anmäldes som saknade och han skrev till mig att ubåten var i toppskick, säger hon (Deirdre King) till Aftonbladet."
Citera
2017-10-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast å andra sidan vet jag inte om jag tycker frågorna som hänvisas till är direkt sexistiska. Nu kanske hennes intervju alls var avsedd att vara någon av den typ som skulle kunna leda till "dålig stämning" men minsta lilla risk för sådant i planering och upplägg inför intervjun hade ju gjort det befogat att reflektera över det, om hon skulle undvika och försöka avstyra att ge sig ut till sjöss ensam med honom, detta OAVSETT, om hon var kvinna eller man. Snarare då att man får tillskriva det till det faktum att hon var frilans och kanske brister i erfarenhet att begrunda säkerhetsaspekter i planeringen av sina jobb än just att hon skulle vara kvinna. På sätt och vis tycker jag de förenklar problematiken när de kallar sådana frågor "sexistiska", sedan spelar det väl ingen roll att man hyllar Kim för hur modig hon var, det hade väl varit bättre om hon varit lite mindre modig och fått levt kan jag tycka.

Jag tycker det är lite olyckligt att Mansi Choksi menar dessa frågor vara sexistiska, och avfärdar dem som sådana, i många uppdrag inom en organisation där någon säkerhetsfunktion finns så ställs dessa frågor i planeringen av utförande oavsett könet på de som ska utföra uppdraget. Nu var KW frilans och planerade uppdragen själv, men det kan väl för den skull inte avfärdas som sexistiskt att fundera över om det kanske är lämpligare att göra på ett annat sätt framledes? Catalan och Wall, två unga kvinnor sim borde haft mpnga år kvar att leva men de som observerar att de kanskevinte birde åkt utan något slags substantiell hjälp avfärdas som "sexistiska"!?!

Självklart är det viktigt att reflektera över hur detta kunde hända, även med hänseende på KWs beslut och handlingar. Detta bör då ske på ett neutralt sätt. Frågor och ifrågasättanden blir sexistiska när de ställs i en kontext som vill påvisa att det som hände var hennes eget fel (på ett sätt som inte hade försökt framställas om det hade varit ett manligt offer) och som förstärker och reproducerar så kallade våldtäktsmyter. Det är inte möjligt att diskutera huruvida det är korrekt att bedöma frågor/nyhetsrapportering som sexistiska eller inte utan att ha den specifika artikeln/påståendet/frågan framför sig.

Personligen tycker jag att hennes riskbedömning i det här fallet var adekvat, det var flera personer som visste om det, det skulle ske på dag och tidig kväll, hon blev avvinkad i hamnen, flera journalister har intervjuat PM och överlevt, trots PMs dåliga temperament. Hon kan ha åtagit flera säkerhetsåtgärder som vi inte vet om. Det är bara med facit i hand som vi kan vara efterkloka och säga att "hon borde inte ha"... För inte i helvete hade någon trott att PM var kapabel till det han uppenbarligen gjort?!
Citera
2017-10-06, 18:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Du menar att sänkena låg på plats sedan ett tag och väntade... Väl dolda för andra som besökte ubåten.

De kan ju mycket väl ha legat i en påse, väska eller låda under en brits i ubåten, i väntan på rätt tillfälle. Behöver inte ha varit dolda. De kan ha lagts in tidigare på dagen, tillsammans med sågen, och spännbandet. De kan ha förvarats i verkstaden fram till att rätt tillfälle uppenbarade sig. PM vet ju innan han åker iväg, vilka som ska med. Det är ju inte precis så att han plötsligt upptäcker att han befinner sig mitt på havet ensam med ett lämpligt offer ombord.
Senast redigerad av trngw 2017-10-06 kl. 18:48.
Citera
2017-10-06, 18:43
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Smått korkad kommentar, de kan ju mycket väl ha legat i en påse, väska eller låda under en brits i ubåten, i väntan på rätt tillfälle. Behöver inte ha varit dolda. De kan ha lagts in tidigare på dagen, tillsammans med sågen, och spännbandet. De kan ha förvarats i verkstaden fram till att rätt tillfälle uppenbarade sig. PM vet ju innan han åker iväg, vilka som ska med. Det är ju inte precis så att han plötsligt upptäcker att han befinner sig mitt på havet ensam med ett lämpligt offer ombord.
Ja det var ju det jag menade?
Citera
2017-10-06, 18:48
Medlem
Blatte-NOTs avatar
Jamen. Jag vill tro det var en impulshandling. Egentligen tror ingen av oss det var det. Det KAN vara så att luckan föll i huvudet på stackars KW.
Att PM sen passade på att hugga henne 14 gg i underlivet för hon ändå skulle dö av luckan.
Det KAN också vara så att ingen lucka föll och han passade på att göra sina saker med henne medans hon var vid god vigör och intet ont anande vad hon utsatt sig för.
Citera
2017-10-06, 18:49
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ja det var ju det jag menade?

Sorry, då missuppfattade jag syftet med din kommentar. Inlägget justerat.
Citera
2017-10-06, 18:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatte-NOT
Jamen. Jag vill tro det var en impulshandling. Egentligen tror ingen av oss det var det. Det KAN vara så att luckan föll i huvudet på stackars KW.
Att PM sen passade på att hugga henne 14 gg i underlivet för hon ändå skulle dö av luckan.
Det KAN också vara så att ingen lucka föll och han passade på att göra sina saker med henne medans hon var vid god vigör och intet ont anande vad hon utsatt sig för.

Och jag tillhör den skara som menar att det inte kan ha gått till så som PM hävdar, med luckan. Men på just den punkten får vi nog bara acceptera att det finns två olika ståndpunkter eftersom vi rent tekniskt inte kan bevisa var sig det ena eller det andra, bara göra det mer eller mindre troligt.
Citera
2017-10-06, 18:58
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Självklart är det viktigt att reflektera över hur detta kunde hända, även med hänseende på KWs beslut och handlingar. Detta bör då ske på ett neutralt sätt. Frågor och ifrågasättanden blir sexistiska när de ställs i en kontext som vill påvisa att det som hände var hennes eget fel (på ett sätt som inte hade försökt framställas om det hade varit ett manligt offer) och som förstärker och reproducerar så kallade våldtäktsmyter. Det är inte möjligt att diskutera huruvida det är korrekt att bedöma frågor/nyhetsrapportering som sexistiska eller inte utan att ha den specifika artikeln/påståendet/frågan framför sig.

Personligen tycker jag att hennes riskbedömning i det här fallet var adekvat, det var flera personer som visste om det, det skulle ske på dag och tidig kväll, hon blev avvinkad i hamnen, flera journalister har intervjuat PM och överlevt, trots PMs dåliga temperament. Hon kan ha åtagit flera säkerhetsåtgärder som vi inte vet om. Det är bara med facit i hand som vi kan vara efterkloka och säga att "hon borde inte ha"... För inte i helvete hade någon trott att PM var kapabel till det han uppenbarligen gjort?!

Nej, men han hade senaste projektet som havererat i bagaget, och beskrevs som ntemperamentsfull innan (även av von Bengtsson som tydligen avbrutit samarbetet innan KWs intervju, vet vi ens om hon gjorde någon riskbedömning öht? ).
Fast du kan väl inte komma ifrån att på många arbetsplatser så ställer man sig de frågorna innan någon åker ut på uppdraget? Du kan ju inte enkelt rycka på axlarna och säga "amen vadårå, det är lätt att va' efterklok så därför behöver man inte bry sig" och insinuera att frågan är sexistisk?!? . En som skottat snö från tak och drattat ned har kanske skottat hundra gånger förr utan säkerhetsselen.

Jag tror inte någon som varit någon tid i säkerhetsbranschen skulle påstå det helt lugnt att åka ut med en person som är mycket nära att förlora möjligheterna till det hen ser som sin livsuppgift (dessa kan vara mycket labila och oförutsägbara, och Madsen var det i någon mån redan innan han befann sig i den positionen). Man kanske kan säga att det är "självklart" hon kan åka själv men då är det mer kanske utifrån kostnadsaspekter i samband med att hon är frilans och inte en reell riskbedömning.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2017-10-06 kl. 19:06.
Citera
2017-10-06, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så snart de varit i kontakt med varandra vid första tillfället, kan PM ha börjat planera för en tur och allt som i den skulle ske. PM kunde inte veta säkert att KW skulle åka med på en tur, eller än mindre att hon skulle fråga om det (om det nu var så det gick till), lika lite som KW kunde veta att hon inte skulle komma levande därifrån. Icke desto mindre planerade KW för att komma levande därifrån, och PM kan ha planerat för motsatsen även fast han inte visste säkert om turen skulle bli av eller inte, men planera för det, det kan han mycket väl ha gjort.

Jag har tidigare föreslagit att det mycket väl kan vara så att PM från början planerat att en annan kvinna skulle bli hans offer. Ty, det var ju planerat en tur med honom och Deirdre King allena redan på fredagen, dagen efter turen med KW, enligt Deirdre King själv. Kan mycket väl vara så att PM planerat för Deirdre att bli hans offer, och att han justerade detta när Kim hörde av sig.

"– Vi skulle ut med Nautilus på fredagen veckan de anmäldes som saknade och han skrev till mig att ubåten var i toppskick, säger hon (Deirdre King) till Aftonbladet."

Jag tycker också att det är en rimlig fundering att PM hade planerat att utföra dådet med någon annan, någon vem som helst, kanske Deidre. Sedan när tillfället kom (ett tillfälle med en person som är kvinna både socialt och biologiskt) kunde han inte hålla sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in