2017-10-06, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Jag känner att jag just nu inte behöver så mycket fördomar för att notera att du lägger en massa tid på att skriva "jag förstår inte teknik" och därefter ställa frågor som du skulle få bra svar på genom att bara skriva in frågan rakt av i Google. Du önskar alltså personlig service av någon som lägger tid på dig i stället för att använda information som någon redan tillgängliggjort. Och får du inte den personliga servicen så återkommer du med "ser att ingen verkar kapabel att förstå detta".

Vidare visar du att du inte förstod det jag skrev om människosyn och fördomar. Jag skrev medvetet vinklat bara för att enkelt kunna följa upp hur folk klarar att läsa och förstå en text. Börjar man med en stark första-mening så brukar många fastna och sedan vara oförmögna att korrekt läsa och förstå resten av en text.

Debatter brukar bero av om något är intressant att debattera. Bränsleförbrukningen i ubåten var intressant för att räkna ut om den drog nog för att det skulle vara meningsfullt för polisen att följa upp hur långt den kört under natten. Blev uppenbart att PM knappast behövde tanka mer än var 10-20 tur varför polisen inte har mycket nytta av att titta på bränslemängd.

Debatt om luckan var givetvis relevant för trovärdigheten i PM:s påstående om hur KW dog.

Debatt om styckning var givetvis relevant utifrån om PM kunde få upp kroppen hel eller ej.

...

Vad gäller burner-telefon respektive uppladdning av video så har det inte blivit någon debatt för ingen (vilket ju då borde vara du) har presenterat något faktiskt argument varför det skulle vara meningsfullt att lägga tid på att debattera olika metoder att ladda upp. Det faktum att PM kom i land utan egen telefon gav rätt mycket antydan för en hel bunt personer i tråden att PM inte haft burner-telefon för inspelning och att det troligtvis inte finns någon kryptografiskt säker hantering av någon video - alltså blir det då inte meningsfullt att spekulera om servrar mm. Ville PM bara undvika spårning skulle det räckt fint att bara stänga av sin telefon - att han dumpade den (utan att tydligt säga att den ramlade ur fickan när han simmade över) pekar på att han inte ville polisen skulle få analysera innehåll i telefonen.

Väljer du att inte lägga någon som helst tid på att lära dig teknik så måste du då även förstå att du kommer att få stå vid sidan av i vissa debatter. Det är ett beslut du själv tagit, så kom inte och skyll på andra för att du känner dig lämnad utanför.

PS: Kanske lära dig tekniken att använda citat-knappen? Fördelen med äkta citat - förutom att det går fortare att se vem/vad som citerats - är att det går att följa debatten bakåt via den lilla länken som visas. Denna kontext är ofta enormt viktig eftersom ett svar kan bygga på information två svar tidigare i kedjan.

Lugna ner dig. Och läs innantill. Vad har jag skrivit först?
Tror du inte jag googlat som en tokdåre.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-10-06 kl. 09:30.
Citera
2017-10-06, 09:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
En sak som är intressant för om det var planerat är ju när det bestämdes att ubåtsturen skulle ske.
Jag har för mig att den bestämdes först under intervjun. Fanns det tid emellan intervjun och att färden skulle starta? Det kan ju vara så att PM fick bråttom att förbereda sig med såg, rörbitar och dylikt och inte hann få ihop tillräckligt material.
Han kanske var tvungen att såga rörbitar i all hast.
Tiden för intervjun skulle man vilja veta. Det kanske blev ett middagsuppehåll mellan intervju och färd och det var då PM syntes med sågen.

Så du menar att PM inte i förväg kan ha planerat att lura med KW på en tur, om det nu var så att den bestämdes sent. Jag var av uppfattningen att det var bestämt från början att de skulle ta en tur och att intervjun skulle ske under tiden. Jag uppfattade också att PM's pojkvän och kompisar var med och vinkade av PM, det vill säga de gav sig av direkt, inte efter någon intervju. Vad av detta som är bekräftat och inte kan jag dock inte säga, har nog läst det mesta av detta här i tråden.

Men som sagt, PM kan mycket väl ha planerat allt i förväg även om en tur inte var överenskommen innan.
Citera
2017-10-06, 10:02
Medlem
TCGIs avatar
Med tanke på den nu påstådda osäkerheten kring vem som fysiskt kan ha hanterat den i fallet beslagtagna datorutrustningen, är detta verkligen hur man initialt hanterar material som ska undersökas forensiskt? https://minfil.org/48A0C2ceb1/Datorer.jpg

"Polisen hämtade två datorer i Peter Madsens ateljé i augusti, någon dag efter ubåtshaveriet."

https://www.expressen.se/kvallsposten/mysteriet-kring-peter-madsens-kvinnomordsfilmer-i-jobbdatorn/
Citera
2017-10-06, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Apropå Madsens IT-färdigheter så uttalar sig Djursing, som följt denne under 8 år såhär:

”Själv är han absolut inget datageni, han är en sådan som skriver in saker i datorn och sedan inte kan hitta dem igen, säger Thomas Djursing.”

https://www.expressen.se/kvallsposten/mysteriet-kring-peter-madsens-kvinnomordsfilmer-i-jobbdatorn/
Att inte kunna hitta saker har inget med "datageni" att göra utan är mer en fråga om hur strukturerad man är. Och det intryck åtminstone jag fått av PM antyder att han inte är alltför strukturerad, och alltså inte har hårda rutiner för katalogstrukturer, namngivning mm. Brist på struktur brukar vara vanligt bland folk som är otåliga och vill komma snabbt framåt. Och PM vill springa full gas.

Baserat på hur ubåtarna är byggda, så tror jag PM är klart bättre på mekanik än på IT och elektronik. Det är just elektroniksidan som är stora akilleshälen i ubåtarna - sensorer och elektroniskt reglersystem för att trimma skulle göra ubåten så väldigt mycket enklare. Och experiment med någon sonarlösning borde ju vara intressant för att se hur svårt det är att se kölen på ytfartyg och alltså göra det möjligt att våga köra under vattnet utan att något fartyg kör in i tornet. Jag tror allt som gjorts på elektroniksidan är resultat av övriga klubbmedlemmar.
Citera
2017-10-06, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Så du menar att PM inte i förväg kan ha planerat att lura med KW på en tur, om det nu var så att den bestämdes sent. Jag var av uppfattningen att det var bestämt från början att de skulle ta en tur och att intervjun skulle ske under tiden. Jag uppfattade också att PM's pojkvän och kompisar var med och vinkade av PM, det vill säga de gav sig av direkt, inte efter någon intervju. Vad av detta som är bekräftat och inte kan jag dock inte säga, har nog läst det mesta av detta här i tråden.

Men som sagt, PM kan mycket väl ha planerat allt i förväg även om en tur inte var överenskommen innan.
Jag tror att PM haft dessa planer länge. Han har tydligen försökt få med nån kvinna på en tur ensam ett par dagar innan. Hon tackade nej.
Citera
2017-10-06, 10:15
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Att inte kunna hitta saker har inget med "datageni" att göra utan är mer en fråga om hur strukturerad man är. Och det intryck åtminstone jag fått av PM antyder att han inte är alltför strukturerad, och alltså inte har hårda rutiner för katalogstrukturer, namngivning mm. Brist på struktur brukar vara vanligt bland folk som är otåliga och vill komma snabbt framåt. Och PM vill springa full gas.

Baserat på hur ubåtarna är byggda, så tror jag PM är klart bättre på mekanik än på IT och elektronik. Det är just elektroniksidan som är stora akilleshälen i ubåtarna - sensorer och elektroniskt reglersystem för att trimma skulle göra ubåten så väldigt mycket enklare. Och experiment med någon sonarlösning borde ju vara intressant för att se hur svårt det är att se kölen på ytfartyg och alltså göra det möjligt att våga köra under vattnet utan att något fartyg kör in i tornet. Jag tror allt som gjorts på elektroniksidan är resultat av övriga klubbmedlemmar.

Japp. Tysken berättade att M endast använde svart tavla + kritor och 2D CAD när han konstruerade. Medan han själv förstås använder alla moderna konstruktionsprogram som finns, typ! (3D CAD vet jag vad det är, FEA och CFD vet jag inte vad det är men det känner du säkert till.)
Citera
2017-10-06, 10:19
Medlem
George Wittigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror att PM haft dessa planer länge. Han har tydligen försökt få med nån kvinna på en tur ensam ett par dagar innan. Hon tackade nej.

Precis. Han har nog funderat och tänkt på detta länge. Dock var inte Wall det tilltänkta offret, där blev det ett "crime of opportunity", nu, nu skulle det äntligen ske. Hade kanske haft en hyfsad chans att komma undan med det om inte pojkvännen slagit larm så snabbt vilket gjorde det omöjligt att städa ordentligt och istället fick han i panik sänka båten.
Citera
2017-10-06, 10:23
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Det är bara du och en person till som tjatar om det påstådda erbjudandet till en annan kvinna, men ingen av er kommer någonsin med någon länk hur många gånger man än frågar.
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-06 kl. 10:25.
Citera
2017-10-06, 10:26
Medlem
Mogna-Meloners avatar
HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA!

Tråden handlar om mordet om Kim Wall. Inte om vad ni tycker om vissa användare. Var och varannan i tråden verkar tro att den är någon slags viral klagomur där ni som små trumpna tonåringar får sitta och mobba andra. Klarar ni inte av att diskutera som vuxna får ni sluta vara här och hänga på en fritidsgård istället. Eller sitta en sandlåda och slåss med spadar. Här diskuterar vi mordet på Kim Wall - inte hur upprörd just du och du och du är över hur någon skriver i en tråd på nätet. Har ni helt tappat verklighetsanknytning? Uppenbarligen...

7 varningar utdelades. Och fler kommer det att bli för det här är inte första gången detta utspelar sig i tråden. Så förmodligen är det inte sista heller. Lägg av, lägg ner och bete er som vuxna och inte som mobbare på högstadiet. Alla som håller sig inom reglerna fåt skriva här. Japp, alla. Mår ni illa över vad någon skriver LÄS DÅ INTE FÖR HELVETE vad den person skriver. Precis exakt så lätt är det.

UPPFATTAT!

/Mod
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2017-10-07 kl. 11:40.
Citera
2017-10-06, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av George Wittig
Precis. Han har nog funderat och tänkt på detta länge. Dock var inte Wall det tilltänkta offret, där blev det ett "crime of opportunity", nu, nu skulle det äntligen ske. Hade kanske haft en hyfsad chans att komma undan med det om inte pojkvännen slagit larm så snabbt vilket gjorde det omöjligt att städa ordentligt och istället fick han i panik sänka båten.
Absolut var Kim utvald av en slump. "Ta det inte personligt", typ.
Citera
2017-10-06, 11:28
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Jag har läst någonstans att KW föreslog en tur i u-båten under intervjun som skedde innan. Det kan jag dock inte garantera att det är sant.
PM kan ju helt klart ha planerat att försöka lura med henne ut både innan och även lagt ut hintar om det under intervjun.
Jag såg det lite som en förklaring till att han hade för få sänken till att sänka torson.
Att de blev avvinkade vid turen funkar väl även om intervjun skedde innan.
Citera
2017-10-06, 11:53
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Åklagaren uttalade sig på det sättet på presskonferensen i samband med att torson hittades. Jag skulle tro att de skadorna som syftas på som tyder på att luft pressats ur bröstkorgen helt enkelt är brutna revben.
Hon hade ett tjugotal stick och skärningar, varav fjorton i och utanför underlivet, så de återstående sticken antar jag var punktering för att få ut gaser.
Ingen har nämnt något om brutna revben.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in