2017-10-05, 21:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Han pressade ju tydligen även samman torson så lungorna skulle tömmas på luft.

Var finns källan till det påståendet?
Kan ju omöjligt ha kommit någon annanstans ifrån än polis/åklagare.
Citera
2017-10-05, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Var finns källan till det påståendet?
Kan ju omöjligt ha kommit någon annanstans ifrån än polis/åklagare.
Det berättade dom på häktningsförhandlingen. Ska se om jag hittar det.
Citera
2017-10-05, 21:13
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Om jag har förstått saken rätt så har polisen hittat en del av en overall som var besudlad. Talar i så fall för att PM har bytt overall innan han hoppade i vattnet.

Eller har jag missförstått?

Han bytte säkerligen overall innan han hoppade i vattnet, ja. Han bytte säkert overall innan han la sig för att sova.
Citera
2017-10-05, 21:15
Medlem
trngws avatar
Citat:
Det berättade dom på häktningsförhandlingen. Ska se om jag hittar det.

Jag följde den live, det måste jag ha missat då, eller så kom det inte med i den liverapporteringen.
Vore intressant att se. Undrar verkligen hur rättsläkaren kunnat fastställa det. Kunde ju lika gärna skett i samband med utlyftning ur ubåten eller dumpningen. Han kan ha fallit på torson på däck, eller vad som helst. Det låter som en slutsats som en rättsläkare aldrig skulle få för sig att dra, tycker jag.
Citera
2017-10-05, 21:18
Medlem
trngws avatar
Citat:
Han HADE ombyte. Och hade bytt om till en ren overall. Jag är dock inte säker på vilken overall de hittade besudlingarna. Om det var på overallen i en vattenfylld ubåt, eller den han hade på sig.

Edit: Om de tänker undersöka den andra ubåten vet jag inte. Men nu när du säger det så kanske det vore en idé. Den har ju legat ett tag i och för sig. Lär inte finnas något kvar. Möjligen ett lik från nån annan ung kvinna. Jag vet att många fritidsdykare varit där, finns filmer om det. Men om nån vågat sig I själva båten vete tusan.

Den andra ubåten är redan undersökt, av hundratals sportdykare. Jag är lite osäker på nu om polisen dök på den kort efter händelsen, men vet att det diskuterades, och minns det som att det gjordes, men kommentaren kan ha varit att de inte såg det meningsfullt pga alla fritidsdykare som redan varit vid och i den ubåten.
Citera
2017-10-05, 21:22
Medlem
Citat:
Jag följde den live, det måste jag ha missat då, eller så kom det inte med i den liverapporteringen.
Vore intressant att se. Undrar verkligen hur rättsläkaren kunnat fastställa det. Kunde ju lika gärna skett i samband med utlyftning ur ubåten eller dumpningen. Han kan ha fallit på torson på däck, eller vad som helst. Det låter som en slutsats som en rättsläkare aldrig skulle få för sig att dra, tycker jag.
Är alltså inte från senaste häktningsförhandlingen så det är en månad sedan som vi fick veta att PM på något sätt försökt pressa ihop KW:s överkropp.
Citera
2017-10-05, 21:23
Medlem
Citat:
Jak kan ha läst det i nån av artiklarna ang Madsen. Det är ju några stycken om man säger så. Jag tror inte det är så svårt att se om lungor har pressats med kraft. Om jag får spekulera lite så handlar det kanske dessutom om nåt brutet revben kanske? Jag pysslar inte med sånt så jag vet inte. Men lovar att länka om jag hittar det.

Jag följde liverapporteringen i tre tidningar/olika fönster för att få med allt. Tyvärr har ju de två danska tidningarna jag följde plussat sina artiklar. Betalartiklar alltså.
Citera
2017-10-05, 21:30
Medlem
trngws avatar
Jag följde förra live också, och då gällde referatförbud på allt kring obduktionsrapporten, och någon annanstans kan ju en sådan kommentar inte ha kommit ifrån. Verkar lite konstigt måste jag säga.

Jag har mycket svårt att tänka mig att obduktionsrapporten skulle säga något annat än att bröstkorgen har tryckts ihop. Hur det har gjorts måste var mycket svårt eller omöjligt att avgöra, och varför det gjorts kan obducenten definitivt inte veta.

Ett brutet revben är inget konstigt alls tycker jag, kan ha inträffat vid slagsmål, före döden, eller när torson skulle ut ur ubåten, efter döden. Särkilt vid momenten när den precis skall förbi lucköppningen, och kanske ligger och väger på kanten.

Som sagt, vore intressant att få se vad som faktiskt rapporterats i ärendet.

Det sades ju inledningsvis att torson var punkterad för att den skulle sjunka. Men det är ju också bara en spekulation.
Citera
2017-10-05, 21:31
Medlem
Citat:
Om han kan se att den pressats ihop mekaniskt så kan han dra vissa slutsatser med tanke på de skador som någon med vilje utfört på Kim. Och kanske se sambanden där? Jag spekulerar här. Jag är inte rättsläkare. Jag tror det stod något som: "torson verkar ha pressats ihop för att tömma på luft" eller nåt liknande. Men som sagt: jag länkar så fort jag hittat,
Citera
2017-10-05, 21:33
Moderator
OYs avatar
Citat:
Den andra ubåten är redan undersökt, av hundratals sportdykare. Jag är lite osäker på nu om polisen dök på den kort efter händelsen, men vet att det diskuterades, och minns det som att det gjordes, men kommentaren kan ha varit att de inte såg det meningsfullt pga alla fritidsdykare som redan varit vid och i den ubåten.

Polisen har dykt på Freya, inget av intresse hittades. Enligt polisen så bärgade man inte Freya vilket talar sitt tydliga språk.
Citera
2017-10-05, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Jag har också uppfattat det som om man hittat en väska, bag eller påse i ubåten.

Det är bara det att "effektpose" tycks vara det man använder inom rättsmedicin. Det är vad påsarna kallas på danska tolkar jag det som, påsar som brottsutredare stoppar fynd/bevis i. Här finns en referens till just detta. Jag kan ha fel, men så tolkar jag saken i.a.f.

https://books.google.se/books?id=E-6QDgAAQBAJ&pg=PT81&lpg=PT81&dq=effektpose&source=b l&ots=ecp6fSlGkZ&sig=KVvoWWhesO26_Dte_orUGn75jRg&h l=sv&sa=X&ved=0ahUKEwiLkY3pm9rWAhXGPZoKHVijDw04ChD oAQhAMAU#v=onepage&q=effektpose&f=false

Förpackning av bevismaterial
http://www.nfc.polisen.se/tjanster/forpackning-av-material/
Citera
2017-10-05, 21:47
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Om han kan se att den pressats ihop mekaniskt så kan han dra vissa slutsatser med tanke på de skador som någon med vilje utfört på Kim. Och kanske se sambanden där? Jag spekulerar här. Jag är inte rättsläkare. Jag tror det stod något som: "torson verkar ha pressats ihop för att tömma på luft" eller nåt liknande. Men som sagt: jag länkar så fort jag hittat,
Jag hittade lite här i en faktaruta på bt.dk. Det står inte 'pressat ihop' men han har utfört åtgärder, för att sänka torson.
Citat:
Det er Peter Madsen sigtet for

Sigtet for manddrab efter straffelovens § 237 ved mellem 10. og 11. august at have dræbt Kim Wall på ukendt måde ombord på Nautilus i dansk farvand.

Sigtet for usømmelig omgang med lig efter straffelovens § 139, stk. 1 ved at have parteret liget i hoved, ben, arme og torso, tilføjet torsoen forskellige stik og snit samt påført torsoen et bælte påsat rør med henblik på, at torsoen skulle forblive på havbunden, hvorefter han kastede ligdelene i vandet.

Kilde: Dombogen
https://www.bt.dk/krimi/nye-beviser-klar-mod-raket-madsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in