2017-10-05, 20:24
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det är klart att den blir stabilare, men de måste ju kunna transportera hela åbäket med Nautilus också. Du får läsa själv vad M hade för kravspecifikation på rampen, se länk längre upp.
Vikten spelar egentligen bara roll vid acceleration, retardation och riktningsförändring. Kan alltså även spela roll för hur plattformen tör sig vid sjögång. Högre vikt ger också mer våt yta och därmed högre motstånd i vattnet. Men plattformens ”skrovform” spelar sannolikt en större roll för fart och bränsleåtgång under transport än vikten i sig.
Citera
2017-10-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Men snälla nån. Fortfarande teknikfråga. Jag undrar hur det gick till rent tekniskt att skicka en film
av styckningen som minne,souvenir eller för att dela med likasinnade.
UTAN ATT DET HAMNAR I SERVRAR SÅ ATT POLIS KAN FISKA UPP FILMEN OCH ANVÄNDA SOM BEVIS.
Tor är uteslutet pga "satans långsamt" av ett par st som använder det.
Har du någon annan konstruktiv lösning på problemet eller hade du bara lite kontaktbehov?

Man krypterar ju filmen innan den skickas iväg som en vanlig fil, därmed blir det för mottagaren att försöka dekryptera den. TOR är mycket riktigt långsamt och segt eftersom paketen tar flera "hopp" innan de når sin destination, att dessutom försöka använda TOR ifrån tex en mobiltfn är nog ännu segare --- TORs seghet beror ju på om hur många andra TOR-användare som finns nära i de närmsta nätverken. Ju fler desto snabbare, kan man säga,

Att bara använda webbläsare i TOR ger inte mycket info om snabbhet egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av PantherE
Det står ingenstans det fetmarkerade. Det som kom fram är att filmerna återfanns på hans hårddisk sen hur han fick dit dem vet bara PM själv, jag gissar på någon form av olaglig nedladdning eller liknande.

Man samlar ju de här filmerna och bilderna på Interpol, FBI och liknande organisationer och beräknar sk hash-värden, digitala fingeravtryck, och kan hitta dem utifrån det. Men det är ju bara när de funnits i cirkulation ett tag. Olaglig nedladdning är väl ett sådant där "flytande begrepp" som de flesta bara slänger ur sig, Om filmen är "laglig" eller "olaglig" beror väl på i vilket land den aktuella datorn eller tfnen befinner sig, förenklat uttryckt, typ...

Man kan ju ofta eftersöka vart filmen först laddades upp

Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Men det behövs säkert en extra telefon om man inte vill att polisen ska hitta spår av en video där man mördar och styckar en person på den telefon man vanligen använder.

Med tanke på om hur klantig Raket-Madsen verkar ha varit så finns det nog film i hans tfn om den nu hittas, eller att han har gömt något minneskort på typ något "hemligt ställe" innan han greps
Senast redigerad av DrSvenne 2017-10-05 kl. 20:30.
Citera
2017-10-05, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Singoallaa
Peter hävdar att Kim dog i en olycka där hon fått en tung lucka i huvudet.

Hur förklarar han då att de har hittat skrap märken på hans högra hand, i ansiktet intill näsan och på nacken, dessa skrap har konstaterats komma från Kim W.

Hon kämpade för sitt liv, som han tillsist avslutade.
Det är ju allt det, samt alla andra analyssvar de fått in, som gör att han sitter häktad för mord och inte vållande. Det är alldeles för mycket som pekar för mord och inte olycka. Tror vi kan luta oss bakåt och bara vänta.
Citera
2017-10-05, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pethom
Men det behövs säkert en extra telefon om man inte vill att polisen ska hitta spår av en video där man mördar och styckar en person på den telefon man vanligen använder.
Och den öppna frågan är ju varför PM sänkte även sin egen telefon - det logiska är ju att han vet med sig att det finns något i själva telefonen. Dvs att han inte har haft med sig en burner.
Citera
2017-10-05, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Och den öppna frågan är ju varför PM sänkte även sin egen telefon - det logiska är ju att han vet med sig att det finns något i själva telefonen. Dvs att han inte har haft med sig en burner.
Kanske filmat nåt i sin bdsm-grupp? Där filmade man visst en massa otäcka tortyrgrejer. Låg en länk nånstans i tråden för några veckor sedan. Kommer inte ihåg vad gruppen kallade sig. Men den är ganska otäck. Och visar hans mörka böjelser.
Citera
2017-10-05, 20:38
Medlem
Hallongass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Läste att verksamheten stod stilla (5 sept) och hade gjort det sen 11 aug. Så nu har de lagt ner helt. Kan tänka att eldsjälarna bygger upp ett eget företag skilt från Madsen.

”Stödföreningen "Raket-Madsens Støtteforening" har tidigare samlat in pengar till Peter Madsens olika projekt. Den 30 september hölls ett extrainsatt möte, där medlemmarna slog fast att verksamheten nu ska läggas ner. Detta efter att Peter Madsen häktades, misstänkt för att ha tagit Kim Walls liv.
I föreningens kassa fanns runt 5000 danska kronor, motsvarande knappt 7000 svenska. Summan hoppas föreningen på att kunna skänka till Kim Walls minnesfond. "
https://www.expressen.se/kvallsposten/jattestodet-till-kim-walls-minnesfond/
Citera
2017-10-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallongas
”Stödföreningen "Raket-Madsens Støtteforening" har tidigare samlat in pengar till Peter Madsens olika projekt. Den 30 september hölls ett extrainsatt möte, där medlemmarna slog fast I föreningens kassa fanns runt 5000 danska kronor, motsvarande knappt 7000 svenska. Summan hoppas föreningen på att kunna skänka till Kim Walls minnesfond. Frederik Just, föreningens ordförande, har sagt att han hoppas på att Kims anhöriga inte tycker att donationen är opassande.
– Om de tycker att det känns olustigt skänker vi i stället pengarna till Reportrar utan gränser, säger han.
Mansi Choksi menar att hans oro är obefogad och att Raket-Madsens Støtteforening är välkomna att donera summan till Kim Walls minnesfond.
– Vi tar gärna emot deras bidrag, säger hon.att verksamheten nu ska läggas ner. Detta efter att Peter Madsen häktades, misstänkt för att ha tagit Kim Walls liv.
I föreningens kassa fanns runt 5000 danska kronor, motsvarande knappt 7000 svenska. Summan hoppas föreningen på att kunna skänka till Kim Walls minnesfond. "
https://www.expressen.se/kvallsposten/jattestodet-till-kim-walls-minnesfond/

Vad härligt! När jag läste om detta så hade de inte frågat familjen :-).

Citerar ur din länk: I föreningens kassa fanns runt 5000 danska kronor, motsvarande knappt 7000 svenska. Summan hoppas föreningen på att kunna skänka till Kim Walls minnesfond. Frederik Just, föreningens ordförande, har sagt att han hoppas på att Kims anhöriga inte tycker att donationen är opassande.
– Om de tycker att det känns olustigt skänker vi i stället pengarna till Reportrar utan gränser, säger han.
Mansi Choksi
(vän och en av personerna bakom fonden, min anm) menar att hans oro är obefogad och att Raket-Madsens Støtteforening är välkomna att donera summan till Kim Walls minnesfond.
– Vi tar gärna emot deras bidrag, säger hon.
Senast redigerad av Picasso2 2017-10-05 kl. 20:49.
Citera
2017-10-05, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Just DEN biten reagerade jag på. Likaså att man funnit vävnadsrester bakpå Madsens overallrygg. Det pekar på att det inte var enbart blod utan helt andra saker. Åtminstone tolkar jag det så. Då har han antagligen burit hennes torso och möjligen ben/armar över ryggen, kanske bundna mer rep för enklare transport upp i stegen. Man FÅR inte så stora besudlingar där bak på rygg om man drar upp en hel kropp i ett rep som han påstår.
Om han planerat styckningen, så skulle han haft med sig klädbyte tycker man...om han nu är så clever. Eller så gick ett närmande över styr, och han blev arg och hade ihjäl henne. Helt bestialiskt sjukt att stycka henne, aldrig nånsin att en normal människa skulle göra det, man mår illa. De ska väl ändå undersöka den andra ubåten som han sänkte.
Citera
2017-10-05, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solisinnet123
Om han planerat styckningen, så skulle han haft med sig klädbyte tycker man...om han nu är så clever. Eller så gick ett närmande över styr, och han blev arg och hade ihjäl henne. Helt bestialiskt sjukt att stycka henne, aldrig nånsin att en normal människa skulle göra det, man mår illa. De ska väl ändå undersöka den andra ubåten som han sänkte.
Han HADE ombyte. Och hade bytt om till en ren overall. Jag är dock inte säker på vilken overall de hittade besudlingarna. Om det var på overallen i en vattenfylld ubåt, eller den han hade på sig.

Edit: Om de tänker undersöka den andra ubåten vet jag inte. Men nu när du säger det så kanske det vore en idé. Den har ju legat ett tag i och för sig. Lär inte finnas något kvar. Möjligen ett lik från nån annan ung kvinna. Jag vet att många fritidsdykare varit där, finns filmer om det. Men om nån vågat sig I själva båten vete tusan.
Senast redigerad av Picasso2 2017-10-05 kl. 21:12.
Citera
2017-10-05, 21:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solisinnet123

Han hade med sig klädbyte. Han har sagt det själv, och det finns åtminstone en här som säger att det går att avgöra från foton att han bytt kläder (även om jag anser att det inte går att göra från presenterade foton. Dock tror jag på att han bytt kläder, de andra lär vara duktigt nerblodade)
Citera
2017-10-05, 21:07
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast

Hans egen förklaring är att han inte behövde den längre.

Om han skulle ta livet av sig ombord på ubåten så hade det inte spelat någon roll om mobiltelefonen låg kvar i farkosten, och om han skulle hoppa i havet och dränka sig på ett värdigt sätt så kunde han ha telefonen i fickan och låta den gå med honom i djupet.

PM:s förklaring att han kastade mobilen i havet därför att han inte behövde den talar starkt för att den innehåller något komprometterande, jag kan inte dra någon annan slutsats.
Citera
2017-10-05, 21:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Han hade med sig klädbyte. Han har sagt det själv, och det finns åtminstone en här som säger att det går att avgöra från foton att han bytt kläder (även om jag anser att det inte går att göra från presenterade foton. Dock tror jag på att han bytt kläder, de andra lär vara duktigt nerblodade)

Om jag har förstått saken rätt så har polisen hittat en del av en overall som var besudlad. Talar i så fall för att PM har bytt overall innan han hoppade i vattnet.

Eller har jag missförstått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in