2017-10-05, 19:08
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

10:15 p.m.
Paddock fires his final shots, which are recorded on an officer's bodycam.

10:17 p.m.
The two officers arrive on Paddock's floor.

Jag vill bara flika in och nämna att de "skotten" som tydligen finns inspelade i en polis bodycam är i sådana fall skotten mot Campos. Det finns inga bevis på att de skull vara något annat.
Citera
2017-10-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vadaadaa
"…svårare att få tag i dessa vapen" ??

Bor du i närheten av en storstad, går det snabbare att köpa en illegal pistol med ammunition än att eventuellt åka hem för att hämta ett legalt vapen.

Det fullkomligt vimlar av vapen i Sverige som smugglats in från fd Jugoslavien efter dess sönderfall.
Det stämmer säkert. Men det är inte så lätt för vem som helst att skaffa sig den typ av vapen, som den här Paddock använde, på Sergels Torg. Man måste ha kontakter och pengar. Anledningen tiĺl att Sverige inte har haft skolskjutningar av det slag som USA och Finland haft är att det är svårare att skaffa sig vapen i Sverige, inte att de svenska ungdomarna aldrig hyst tankar om att massmörda sina lärare och klasskompisar. Impulsiva skjutningar och massmord minskar om man inte har vapen hemma. Just i det här fallet verkar det dock att Paddock hade planerat att bli USAs främsta massmördare ganska länge. Om USAs vapenlagar varit strängare så hade han kunnat koka ihop en bomb eller hyra en lastbil.
Citera
2017-10-05, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Det skulle bli svårare att få tag i dessa vapen och andelen vapen i omlopp skulle tids nog minska.

Det skulle också minska risken för att folk köper massa vapen att ha hemma, som sedan kan resultera i mer impulsiva dåd

Det är betydligt mer komplicerat än så. Bara det flödet av illegala vapen i vårt land bevisar det. I just denna händelse kommer man inte komma fram till något alls om bara snöar in på just vapendelen. Den är föga intressant för brottet, det är mer av en politisk sak. Svaret på denna gåta varför denna osannolika mördare dök fram hittar man nog av andra anledningar än vapen i sig. Varför är en mycket intressantare vinkling än hur.
Citera
2017-10-05, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Det stämmer säkert. Men det är inte så lätt för vem som helst att skaffa sig den typ av vapen, som den här Paddock använde, på Sergels Torg. Man måste ha kontakter och pengar. Anledningen tiĺl att Sverige inte har haft skolskjutningar av det slag som USA och Finland haft är att det är svårare att skaffa sig vapen i Sverige, inte att de svenska ungdomarna aldrig hyst tankar om att massmörda sina lärare och klasskompisar. Impulsiva skjutningar och massmord minskar om man inte har vapen hemma. Just i det här fallet verkar det dock att Paddock hade planerat att bli USAs främsta massmördare ganska länge. Om USAs vapenlagar varit strängare så hade han kunnat koka ihop en bomb eller hyra en lastbil.

Du inser inte att Sverige är en av de länder som har flest legala vapen per capita. Det är helt andra saker som triggar än just bara tillgång. Legala vapen är mindre risk än illegala. Mig veterligen har extremt få brott utförts av legala vapen.
Även Finland har en ganska stor antal av illegala vapen, bla som en rest från WW2.
Citera
2017-10-05, 19:28
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Hela senaste presskonferensen med Las Vegas-polisen som presenterar en time line.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=oSnu1HdXZ7k

Lägger till den i trådstarten.

/Mod
Citera
2017-10-05, 19:28
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Källa på det?
Nej du behöver inte källhänvisa, men jag har oerhört svårt att tro på att gemene man skulle kunna få tag på ett vapen på gatan. Det är inte så att det står illegala vapensäljare i varje gathörn. Har man inte kontakter så får du inte tag på ett vapen i första taget.

Har du däremot vapen hemma är det mycket lättare att ta till det.

Källa:
https://www.expressen.se/kvallsposten/vi-koper-vapen---pa-fem-timmar/

Tar det mer än fem timmar att åka hem hämta vapen och åka in till staden igen så har jag rätt.

Notera detta var för sju år sedan. Servicen är betydligt bättre idag.
Citera
2017-10-05, 19:29
Medlem
I-van-Toers avatar
Jag har i alla fall kommit närmare svaret på min fråga vad det är för en svart skinnsko och grått byxben (vänsterben) som syns till vänster i bild här ståendes på bardisken.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/10/03/20/450125CA00000578-4944234-image-a-46_1507060161054.jpg

Det är iallafall inte dessa två utredare för bägge, även om civilt klädda, så har ingen lågskor och båda har blåa jeans. Samt att det verkar finnas en "dress code" och då gäller den säkert för alla av utredarna.

http://cdn.newsapi.com.au/image/v1/d172367d941c90983464c868d75fa462

Så vem fan är det som står på bardisken?
Citera
2017-10-05, 19:34
Medlem
jabbe91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
Jag har i alla fall kommit närmare svaret på min fråga vad det är för en svart skinnsko och grått byxben (vänsterben) som syns till vänster i bild här ståendes på bardisken.

http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2017/10/03/20/450125CA00000578-4944234-image-a-46_1507060161054.jpg

Det är iallafall inte dessa två utredare för bägge, även om civilt klädda, så har ingen lågskor och båda har blåa jeans. Samt att det verkar finnas en "dress code" och då gäller den säkert för alla av utredarna.

Tror inte det tillför något relevant.
Citera
2017-10-05, 19:35
Medlem
Vadaadaas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantale

Min poäng vara bara om man har pengar och vilja är det inga som helst problem att få tag på vapen, och då talar jag inte om gamla Husqvarna hagelbössor (som regeringen har siktat in sig på), utan rent militära vapen såsom Handgranater och AK47/AK74.

Rent logiskt kan jag dock se poängen i ditt resonemang, men om du har rätt och det problemet bygger på tillgång kombinerat med usel impulskontroll, hur kan det komma sig att Schweiz med extremt liberala vapenlagar har betydligt färre dödsskjutningar per innevånare än Sverige?
Citera
2017-10-05, 19:38
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer

Jultomten kanske? Nej, det är med all sannolikhet en polis/utredare/tekniker/etc.
Citera
2017-10-05, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crippledmf
Det ironiska är att det gett motsatt effekt redan nu på marknaden, vapenindustrins aktier har ökat och fler kommer köpa vapen. Det må va en konstig effekt enligt oss Svenskar men för Amerikanare är det fullt logiskt.
Detta har tydligen en effekt på två typer av aktier:
- Vapen, eftersom amerikanerna får panik och börjar bunkra upp med vapen (som visserligen gått ner lite idag)
- Försvarssystem mot skottlosningar

Så även företag som ShotSpotter går upp i värde noterar jag (över 66% den här månaden om jag ser rätt, över 8% bara idag). Den här skjutningen lär få politiker och städer att börja köpa det eller liknande försvarsystem. ShotSpotter hade kunnat upptäcka var skytten befann sig väldigt mycket snabbare än vad polisen gjorde i detta fallet. Direkt vid första skottet hade ett sådant system kunnat identifiera var skytten befann sig, beräkningen hade förmodligen gått på någon sekund

I framtiden lär vi väl även få se drönare med vapen. Så trycker polisen bara på en knapp för att skicka ut en svärm av drönare till platser sådana system har identifierat och når dit långt innan polisen hinner anlända
Senast redigerad av Stunni 2017-10-05 kl. 20:17.
Citera
2017-10-05, 19:44
Medlem
DyslexiKungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Högupplöst video med bra ljud i 10:27 min från evakueringen nedanför hotellet.

Källa: https://www.liveleak.com/view?i=8a7_1507174344

Tack bästa videon hittils i tråden.Det var ju som man kollade på en skräckfilm.Mr Paddock and the Las Vegas night....

mvh/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in