Citat:
Ursprungligen postat av
Picasso2
Stål kan iofs kanske tas till sänken. Även om jag fortfarande anser att det är järn. Men bortsett från det, så är aluminium fullständigt uteslutet. Om Madsen var det minsta lilla bevandrad i tyngd och annat, så hade aluminiumsänken inte varit på kartan.
När nästan allt tyder på att han inte planerat och varit förberedd på detta så ser jag inte riktigt varför du skulle se aluminium som fullständigt uteslutet - det antyder ju att du förutsätter att PM hade möjlighet att i förväg göra i ordning vikter.
Före denna tråden skulle jag gissat att ett lik inte kan orka med mer än kanske 15 kg lyftkraft. Stål har en densitet på 7,85 kg / dm3 dvs 6,85 kg / dm3 mer än vatten.
Dvs en 15/6,85 dm3 = 2,2 dm3 stor stålklump som äger 17,2 kg (ungefär dubbelt så stor som en mjölkförpackning) skulle just precis räcka till.
Vanlig aluminium har en densitet på 2,7 kg / dm3 varvid det för aluminum skulle behövas 15 / (2,7-1) = 8,8 dm3 för att kunna matcha 15 kg flytkraft från kroppen. Och detta blir 23,8 kg aluminium. Så nästan exakt 4 gånger större volym aluminium behövs, men bara 1,4 gånger så mycket vikt.
När tråden tidigare nämnde att en kropp dragit upp ett 50 kg sänke så vet vi inte densiteten på sänket, så vi vet inte exakt hur mycket faktisk sänk-kraft sänket hade. Men det är lätt att göra rejält fel om man inte vet exakt hur mycket kroppen sväller upp.
Och jag tror att PM varit oförberedd på att ha med sig lämpliga vikter och snabbt satt ihop någonting utifrån vad som fanns i ubåten.