Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-10-05, 07:42
  #1
Medlem
Höll på att tappa hakan när vi fick in först offerten på vårt badrum + toaletten.

Badrum ca 5.5 kvm
Toalett ca 2.5 kvm

Vi slog på stort för att se vart det kunde landa på, dvs.
  • Klinker golv
  • Kakel väggar
  • Nedsänk tak, samt LED spottar
  • Golvvärme
  • Handdukstork
  • Vägghängd wc
  • inbyggda fack i en vägg
  • Indragna rör i väggar

Badrummet gick på arbetskostnad + material = 214 tkr exkl. ROT...
Toaletten gick på arbetskostnad + material = 110 tkr exkl. ROT...

Till detta tillkommer då givetvis all kostnad för klinker/kakel/porslin/badkar osv.

Ärligt talat hade jag räknat med en arbetskostnad + material för badrum på cirkus 120-140 tkr, men 214 tkr???

Låter den första offerten ens rimlig?

Inväntar nu resterande offerter.
Citera
2017-10-05, 08:16
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Maximalt 80 timmars jobb för badrummet ger en timersättning på närmare 3000. Rimligt?

Firmorna har mycket jobb och kan därför salta och enbart ta de jobb de får svinbra betalt för.
Citera
2017-10-05, 09:47
  #3
Medlem
Nej värken 2675kr eller närmare 3000kr i timmen låter jätte rimligt enligt mig.

Själv räknade jag med cirkus 100-120 timmar arbetstid med en arbetskostnad på kring 140.000kr, vilket skulle hamn på ca 1200kr-1400kr, men det kanske är för naivt från min sida?
Citera
2017-10-05, 12:42
  #4
Medlem
note-its avatar
Jag är inte förvånad bara imponerad av att kunna skriva en sån offert. Bra av gubbarna att kunna tjäna lite pengar.
Citera
2017-10-05, 12:48
  #5
Medlem
Luxuss avatar
Jag byggde nytt badrum häromåret. Är inte hantverkare eller certifierad men sket i det just pga kostnaden. Det blev precis lika bra som om nån firms gjort det, tog dock såklart längre tid.
Totalkostnad blidde ca 45000. Då är det med golvvärme, handdukstorkare, finfin toa och dusch och alla rör.

Visst skulle skiten gå sönder får jag tjaffsa med försäkringsbolaget, men det kan det vara värt för stt spara 150k
Citera
2017-10-05, 12:55
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Jag byggde nytt badrum häromåret. Är inte hantverkare eller certifierad men sket i det just pga kostnaden. Det blev precis lika bra som om nån firms gjort det, tog dock såklart längre tid.
Totalkostnad blidde ca 45000. Då är det med golvvärme, handdukstorkare, finfin toa och dusch och alla rör.

Visst skulle skiten gå sönder får jag tjaffsa med försäkringsbolaget, men det kan det vara värt för stt spara 150k



det vill jag gärna se en bild på,

gärna rördragning. och på kakeljobbet du gjorde,

Mvh
Citera
2017-10-05, 12:57
  #7
Medlem
Luxuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det vill jag gärna se en bild på,

gärna rördragning. och på kakeljobbet du gjorde,

Mvh

Nu satte jag visserligen utanpåliggande rör, men vad är det du ska titta på tänker du?
Citera
2017-10-05, 13:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Nu satte jag visserligen utanpåliggande rör, men vad är det du ska titta på tänker du?


det spelar ingen roll om det är snyggt draget,
jag vill bara se om det blev lika bra som om proffs hadde gjort det,.

det är inte alls omöjligt, jag har bara aldrig sett det,
Citera
2017-10-05, 18:50
  #9
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
det spelar ingen roll om det är snyggt draget,
jag vill bara se om det blev lika bra som om proffs hadde gjort det,.

det är inte alls omöjligt, jag har bara aldrig sett det,

Det har jag aldrig heller sett. Ofta så ser man direkt när någon fixat badrummet själv hemma, dels för att det är direkta, icke fackmannamässiga fel och dels för att det i de allra flesta fall ser ut som stryk.

Men till topic: Har dom varit och kollat på jobbet och räknat på timmar eller har du bara fått en offert över mail? Har dom varit där och kollat ser dom problem som inte du ser, som kommer ta tid.
Alla vill ha snygga, moderna badrum men det ska helst vara klart igår och det får absolut inte kosta något.
Citera
2017-10-05, 19:04
  #10
Medlem
ja klart man kan göra det själv för 45000 på en vecka ...

men med företag så blir det lätt över 100000 :-
materialkostnad samt arbetstimmar för elektriker vvsare ... vitt på faktura samt 100- 120 timmar med alla hantverkare.... finns vel ingen förutom fuskande polaker som kör egna byggregler (fusk) och klara på 80 tim för 55000:- sen ser ni aldrig dom mera . jag har jobbar över 20 år med badrum !!
Citera
2017-10-08, 18:28
  #11
Medlem
Helt vansinnigt! Leta reda på ett annat företag. Du kan exempelvis söka på byggahus.se eller något annat bygg forum
Citera
2017-10-12, 09:56
  #12
Medlem
Ok, vi bor i Stockholm, men spannet från vad offerterna legat på är helt sjukt..
Alla företag innehar samma cert, nästintill samma saker ingår i offert, endast mindre skillnader.

Badrum 4.5kvm + wc 1.2kvm. Vi har fått in 7 offerter, väntar på en sista kommande vecka.
Jobbet för båda efter ROT.

Billigast hittills ca 142.000kr, för båda efter ROT.
Dyrast hittills ca 278.000kr, för båda efter ROT.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback