2017-10-05, 09:03
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag har bara sett det i vår svenska kvällspress.

Tack! Men har du någon mer exakt källa?
Citera
2017-10-05, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Jo, minskad tillgänglighet brukar minska risken för vådaskott i hemmen och impulsiva hämndauktioner pga oförrätter, t.ex vissa skolskjutningar. Det minskar även risken för att folk skjuts i samband med rån mm, om rånaren har anledning att tro att offret är beväpnad, så ökar risken för att rånaren skjuter först och frågar sen... Men när det gäller skjutningar som planerats under lång tid, så spelar vapenlagar väldigt liten roll. Så att vapen är svåra att få tag på är ofta bra. Men att som i Sverige ha dåligt fungerande polis och rättsväsende leder med tiden till att även allmänheten med stort berättigande känner sig tvungna att beväpna sig illegalt! Stänga vapenlagar kräver en väl fungerande polis och rättsväsende för att göra verklig nytta!

Vart har du referenserna till de vetenskapliga fakta som stödjer dina påståenden?

"Results: In the 18 years before the gun law reforms, there were 13 mass shootings in Australia, and none in the 10.5 years afterwards."

DOI:10.1136/ip.2006.013714
Citera
2017-10-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Nope, vet bara at jag läste det på svenska och har bara öppnat Exp o AB om skjutningen.

Googlade och hittade detta: https://www.google.se/search?q=paddock+trumphatare+aftonbladet&oq=paddoc k+trumphatare+aftonbladet&gs_l=psy-ab.3...32169.33253.0.33514.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0... .0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.ccCHeP34NR E
Citera
2017-10-05, 09:17
Medlem
Troians avatar
Citat:
Nope, vet bara at jag läste det på svenska och har bara öppnat Exp o AB om skjutningen.

Googlade och hittade detta: https://www.google.se/search?q=paddock+trumphatare+aftonbladet&oq=paddoc k+trumphatare+aftonbladet&gs_l=psy-ab.3...32169.33253.0.33514.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0... .0...1.1.64.psy-ab..0.0.0....0.ccCHeP34NR E

Okej. Jag tror du minns fel.
Citera
2017-10-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian

Hittade en förklaring till varför någon trott han var TRumphatare.

"Tidigare uppgifter om att gärningsmannen skulle heta Geary Danley, en Trump-fientliga vänsteraktivist, och att polisen skulle ha sökt dennes hustru Marilou Danley som misstänkt medbrottsling har återtagits. En kvinna som varit Maddocks resesällskap ska dock ha eftersökts av polisen och senare hittats. Hon uppges inte vara misstänkt för inblandning i dådet."
https://samnytt.se/masskjutning-i-las-vegas-tiotals-doda-och-hundratals-skadade/
Citera
2017-10-05, 09:21
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realist50tal
Knappast kula i kläm, man kanske patron som kommit snett eller fel på mekanismen eller nåt. Kula som stannar i loppet kan sluta med sprängd pipa eller nåt annat allvarligt. Kan skada skytten.

Jag skulle ha ändrat där men somnade... tack; patronhylsa i kläm i utkastluckan (säkert ännu vanligare med hylsfångare) eller patron som kommer på snedden in från magasinet eller att patronen aldrig kommer ur magasinet.

Det är svårare att komma ihåg vokabulären än att glömma handhavandet.
Citera
2017-10-05, 09:22
Medlem
Citat:
Expressen:
https://www.expressen.se/nyheter/paddock-forberedde-sig-i-flera-artionden/

Joe Lombardo, sheriff i Las Vegas, är övertygad om att 64-åringen planerade att överleva attacken – och att han fick hjälp.
Enligt honom måste Paddock ha varit "en superhjälte" för att klara av att utföra dådet helt på egen hand, skriver Daily Mail.

Det sa jag för många sidor sen, det var inte bara han. (gäsp)
Han kanske gjorde det under hot eller han hade mehjälpare.

Läste om någon som berättat hur han behandlade sin flickvän på hennes jobb och skällde ut henne stup i kvarten.
Var det någon som bara ville komma fram i rampluset en stund då hans flickvän säger hon älskade honom.

Ja det finns ju en del som tyder på att han inte var ensam. Vi har ju restaurangnotan från 0927 som tyder på att mer än en person skulle ha mat. Vi har mängden vapen och två hål i fasaden.
När även sheriffen i Las Vegas säger att det troligen var mer än en inblandad så måste det innebära att de inte har något som visar på motsatsen. Det finns alltså ingen övervakningskamera som har övervakat korridoren eller hotellrummet. Sedan har vi den australiensiske rumsgrannen som också har talat om flera skyttar.

Det är alltså inte omöjligt att det kan ha funnits mer än en person i rummet under skottlossningen och det är inte helt säkert att Paddock tog sitt eget liv.
Citera
2017-10-05, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Vart har du referenserna till de vetenskapliga fakta som stödjer dina påståenden?

"Results: In the 18 years before the gun law reforms, there were 13 mass shootings in Australia, and none in the 10.5 years afterwards."

DOI:10.1136/ip.2006.013714
Jag sa inte att inga masskjutningar kunde hindras med vapenlagar, många masskjutningar sker ju, som jag sa, med relativt kort förplanering, t.ex. i samband med ilska/kränkning mm, och de försvåras ju av dålig vapentillgång, och de utgör ju faktiskt majoriteten av masskjutningarna. Men lång förplanering hade t.ex. Breivik, och i många fall IS (de har ju länge planerat att göra attentat, liksom skytten i Las Vegas, även om det exakta målet ofta blir mera improviserat). Det behövs inga avhandlingar för att inse detta, sunt förnuft och verklighetsspaning räcker! Mängden vapen och ammunition tyder på en medvetenhet om att automatvapen ibland hakar upp sig, och att hans mål var att åstadkomma maximal skada.
Citera
2017-10-05, 09:27
Medlem
Troians avatar
Citat:
Hittade en förklaring till varför någon trott han var TRumphatare.

"Tidigare uppgifter om att gärningsmannen skulle heta Geary Danley, en Trump-fientliga vänsteraktivist, och att polisen skulle ha sökt dennes hustru Marilou Danley som misstänkt medbrottsling har återtagits. En kvinna som varit Maddocks resesällskap ska dock ha eftersökts av polisen och senare hittats. Hon uppges inte vara misstänkt för inblandning i dådet."
https://samnytt.se/masskjutning-i-las-vegas-tiotals-doda-och-hundratals-skadade/

Hatare och hatare. Sett till vad GD gillar på Facebook så är han liberal, anhängare av (vänsterflanken av) Demokraterna och Trumpmotståndare. Men det var länge sedan GD avfärdades, uppgifterna om att SP skulle vara "liberal och vänsteraktivist" (och IS-sympatisör!) tror jag inte kommer därifrån.
Citera
2017-10-05, 09:30
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashforward
Du har lyssnat på Trump och gör det till din egen spekulation?
“He’s a sick man, a demented man. A lot of problems, I guess,” Mr Trump told reporters before boarding his Marine One helicopter as he makes his way to hurricane-ravaged Puerto Rico.

Nej, jag har inte lyssnat på Trump. Jag hade bara läst artikeln och i den stod det inget om demens, så jag ville bara inflika att det var spekulationer från min sida.

Demented betyder f.ö, även galen på Engelska så det behöver inte syfta på demens.
Senast redigerad av letspanic 2017-10-05 kl. 09:34.
Citera
Medlem
Jag är förvånad över att inte fler psykfall får sådana idéer om att döda människor. Skrämmande när närstående säger att han var tystlåten och en lugn person. Det kan vara vem som helst som tröttnar och får för sig att döda.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det finns ju en del som tyder på att han inte var ensam. Vi har ju restaurangnotan från 0927 som tyder på att mer än en person skulle ha mat. Vi har mängden vapen och två hål i fasaden.
När även sheriffen i Las Vegas säger att det troligen var mer än en inblandad så måste det innebära att de inte har något som visar på motsatsen. Det finns alltså ingen övervakningskamera som har övervakat korridoren eller hotellrummet. Sedan har vi den australiensiske rumsgrannen som också har talat om flera skyttar.

Det är alltså inte omöjligt att det kan ha funnits mer än en person i rummet under skottlossningen och det är inte helt säkert att Paddock tog sitt eget liv.

Med den enorma mängden kameror som finns på Mandalay Bay och runt om i Las Vegas så kan vi nog räkna med att SP:s kontakter med andra personer de sista dagarna kommer komma fram.

Kommer antagligen ta lång tid att granska det enorma filmmaterialet, men med tanke på brottets art så kommer det göras. Ett första steg är väl att undersöka om någon förutom SP gått in i hotellrummet.
Senast redigerad av Troian 2017-10-05 kl. 09:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in