2017-10-04, 21:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyckolandet
Är det inte konstigt att någon så utstuderat och välplanerat dödar och skadar hundratals utan någon agenda?Då kan vi säga att Breivik helt slumpmässigt begav sig till Utöya enbart för att där fanns många människor.Nej jag vägrar tro att denna händelse lika gärna kunnat ske vid en moské.Han ansåg inte att klientelet på marken hade något mänskligt värde.

Flera tror inte på min förklaring att GM tyckte om att döda. Punkt slut.
Till skillnad från Breivik som hade en ANNAN agenda.
Citera
2017-10-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ziaya
Den teorin låter absurd. Vapenmotståndare som skjuter ihjäl mängder av människor för att visa att vapen borde förbjudas. Jo, säkert. Och utan att meddela att:
Jag sköt ihjäl folk för att ni ska fatta att vapen är farliga.

Ja kanske det, men tänk då på att det är den allra vanligaste konspirationsteorin i USA att folk tror att vapenmotståndare skjuter folk för att kunna skärpa vapenlagarna. Vad jag menar är alltså inte att det var en konspiration utan att han kanske agerade på eget initiativ. Ingen kan komma på ett bättre argument mot liberala vapenlagar än detta dåd. Alla vapnen är helt lagligt inhandlade och hela upplägget är sådant att det verkligen visar hur man ganska enkelt kan ha ihjäl en massa människor om man har skjutvapen utan att någon kan försvara sig, hur mycket vapen de än har.
Det som ytterligare stryker teorin är att de som sköts var på en countrygala och just den typen av människor som går på sådana, människor med konservativa åsikter, är de som brukar vara mest emot skärpning av vapenlagarna. De fick så att säga smaka på sin egen medicin.

Naturligtvis var detta också ett självmord, men då han ändå tänkte dö så kunde han lika bra slå två flugor i en smäll och ta med sig den typen av människor som han ogillade mest i döden. Detta motiv skulle även förklara bristen på avskedsbrev.
Citera
2017-10-04, 21:04
Medlem
Kan detta vara en person som efter år i "las Vegas miljön" börjat hata människor, dekadensen, svineriet (man säkert får uppleva i Vegas).
Detta i sin tur har gjort att han avhumaniserat andra människor till den milda grad att han kan begå detta då? Det kombinerat med en grandios självbild.
Citera
2017-10-04, 21:05
Medlem
trewqs avatar
Ja, hur tror ni han positionerade sig när han avlossade skotten (med tanke på synlighet/diskretion, bekvämlighet och att kunna ladda om, byta vapen osv)?

1. Liggandes på golvet med pipan utanför fönstret
2. Liggandes på golvet med pipan innanför fönstret
3. Liggandes ovanpå exempelvis ett bord en bit in i rummet

Att han avlossade skotten ståendes avfärdar i alla fall jag direkt.
Citera
2017-10-04, 21:06
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkan
Om du tittar centralt på 10:e våningen så ska du se en eldflamma smattra i takt med skotten.
Och från folk på plats så är det strobljus riktade mot hotellet. Men det finns en tråd på FB för såna som dej i konspirationsforumet.
Citera
2017-10-04, 21:07
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Ja, hur tror ni han positionerade sig när han avlossade skotten (med tanke på synlighet/diskretion, bekvämlighet och att kunna ladda om, byta vapen osv)?

Med största sannolikhet så var han berusad eller hög på annat. Ett hotellrum har mycket som kan användas som stöd men visst kan han ha varit på golvnivå. Vet inte om det tillför nåt, det kommer säkert fram senare.
Citera
2017-10-04, 21:09
Medlem
Jofs avatar
Motiv.
Folk vill förstå. Och letar då efter en viss begränsad motivsfär som dom själva kan omfatta = förstå.
Det dom NI inte förstår är att en mördare kan ha helt egna privat bevekelsegrunder. Utom räckhåll för er fantasi eller erfarenhet.
Behöver verkligen inte var galen för det.

Han kan varit arg.
Hatat människor generellt.
Tyckt om att skjuta på mål.
Irriterad över att folk går lätt klädda på offentliga platser.
Varit intresserad av testa sitt nya vapen.
etc etc

Så är folk. Sug i er det!
Citera
2017-10-04, 21:09
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Från Expressens rapportering:
"Enligt polisen ska han ha skjutit medan de arbetade med att bryta upp dörren men när de väl tog sig in i hotellsviten hade han hunnit ta sitt eget liv. "

Sannolikt syftar Expressen på det första försöket att ta sig in då GM sköt en väktare i benet. Sedan tog det ett tag innan insatsstyrkan kom.
Citera
2017-10-04, 21:10
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Risig
Kan detta vara en person som efter år i "las Vegas miljön" börjat hata människor, dekadensen, svineriet (man säkert får uppleva i Vegas).
Detta i sin tur har gjort att han avhumaniserat andra människor till den milda grad att han kan begå detta då? Det kombinerat med en grandios självbild.
Det kan vara en person som bara glömt torka sig i skitan och därför blivit förbannad. Mest troligt är att han ville synas, som många andra psykopater. Det med alkohol eller/och droger så är det mesta löst sen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Från Expressens rapportering:
"Enligt polisen ska han ha skjutit medan de arbetade med att bryta upp dörren men när de väl tog sig in i hotellsviten hade han hunnit ta sitt eget liv. "
Excessen är en opålitlig källa.
Polisen bröt in i rummet efter ungefär 70 minuter från första skotten. Då hade han slutat skjuta sedan länge.
Senast redigerad av Reda 2017-10-04 kl. 21:13.
Citera
Medlem
sparrow1s avatar
Hans pappa var grovt kriminell och efterlyst av FBI i många år. Det kan förklara en del..
Citera
2017-10-04, 21:12
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq

Det jag reagerade på när jag såg bilden på den krossade rutan var att hur fan skulle han kunna ligga och skjuta? Bilden på hans lik har inga hörselskydd och jag såg inga bredvid liket. Efter minst 500 skott med en muzzlebreak måste han haft blod rinnandes ur öronen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in