2017-10-04, 14:58
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En mycket underlig video filmad av en taxichaffis. Verkar ha tagit lång tid innan folk började reagera.

https://www.youtube.com/watch?v=hnjWIh8Ryl0&feature=youtu.be

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Som jag uppfattar det befinner sig taxin på fel* sida av Mandalay bay i början av videon, det är väl därför det är så lugnt där. När hon kommer runt brakar ju helvetet löst.

*fel sida om man ville se live action, rätt sida om man ville fortsätta leva.

Videon är alltså samma (fast längre) som foliehattar använt som bevis för att det var någon på 4e våningen som sköt. Det blinkade ljuset tycks alltså vara på andra sidan hotellet.

Det verkar vid en närmare koll som taxichauffören befann sig på "rätt" sida av hotellet. Jag gjorde en maps-analys och har ritat taxins färdväg från start tills dess att hon plockar upp personerna.
https://minfil.org/ea72B2c4bd/mandalay.JPG
Blå punkt i nedre bildkant är bilens ungefärliga position när videon startar. Grön linje är färdvägen. Röd punkt i övre höger bildkant är där hon stannar och 4 skräckslagna passagerare hoppar in. Gult område är konsertområdet och den turkosa pricken är ungefärlig position för Paddock.
Citera
2017-10-04, 14:58
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putteibla
Jag hör dig.
Men jag hör även taxichaffisen.

Ja, hon var ju på plats till skillnad från den pladdrande användaren som köper allt okritiskt.
Citera
2017-10-04, 14:59
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Inte vad vi vet nu. Men ett motiv/förklaring lär nog komma förr eller senare när utredningen fortskrider.
Nej, han verkar inte att ha velat stoltsera med ett motiv.
Citera
2017-10-04, 15:00
Medlem
Citat:
Jag håller med.
Och taxichaffisen säger ju att det verkar kommit från en nedre våning och hon såg ju trots allt det hela IRL.
Taxichaffisen fattade ju inte vad som hände. Har du sett och hört videon?
Intressant är dock att i videon låter salva två dovare. Kan det vara att skytten byter fönster?
Citera
2017-10-04, 15:01
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kprea
Något som jag funderar mycket på är varför tar det så låååång tid mellan mag\vapenbyte?

Ångest, rädsla, hot, tvång.

Går jävligt snabbt att byta mag\vapen om man är välmotiverad.

Man kan nog räkna med några eldavbrott (patroner som fastnar i mag eller i loppet) och lite oförutsedda hanteringsskador och lite skruvande och meckande mellan varven. Är man inte duktigt van gör man sig lätt illa och klämmer och bränner sig. Vapen brukar ha en del trick man behöver känna till för att de ska fungera optimalt under belastning.

Men visst hade han kunnat skjuta mer. Nu var han väl inte utbildad militär...
Citera
2017-10-04, 15:03
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Intressant är dock att i videon låter salva två dovare. Kan det vara att skytten byter fönster?

Det är förmodligen en annan kaliber. Ska man skjuta på 300m så är inte 223/5,56 optimal. Kaliber 308/7,62 nato har bättre effekt på 300m. Den låter dovare/tyngre.
Citera
2017-10-04, 15:08
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Se där, förvånar mig inte. Jag har inte läst hela tråden här men hela fallet är säkert en kombination av att herren spelat bort en större summa pengar (hela sitt liv kanske, plus skulder?) och psykiska besvär. Lite knark och kanske ett dödsfall i familjen så räcker det för att någon ska gå 100% bananas.

Fast han har ju inte "gone bananas". Folk kan ju flippa och göra saker, men Paddock har ju planerat dådet i dagar. Valt ut ett mål för att maximera antalet offer. Så gör inte nån som går bananas.

Terrorforskaren Magnus Ranstorp säger samma sak:

Citat:
– Att han hade så extremt mycket vapen och ammunition gör att man kan misstänka att det finns någon typ av ideologisk eller politisk motivering. Han har uppenbarligen planerat handlingen. Men ofta när individer genomför sådana här saker vill de lämna efter sig något, en video eller, som i Breiviks fall, ett ideologiskt manifest på flera tusen sidor där man glorifierar sig själv. Det är ovanligt att genomföra en sådan här aktion utan att säga varför man gjort det, oavsett om man är en terrorist eller galning.

Vad tror du själv, terrorist eller galning?

– Det är omöjligt att säga. Man får lämna alla dörrar öppna tills utredarna fått säga sitt. Det är bara de som har möjlighet att se de här kopplingarna, om de finns.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/terrorforskaren-darfor-klassas-skjutningen-inte-som-terrorism

Dessutom så har väl polisen inte uttryckligen sagt att han inte lämnade nåt meddelande efter sig? De har inte kommenterat det än. Vi har lappen på bordet. Vad står på den? Man kan mycket väl ha ledtrådar om motiv utan att vilja säga nåt. Man vill kanske ha mer på fötterna. Det kan vara ett känsligt och skrämmande budskap som kan inspirera andra.

Citat:
Magnus Ranstorp menar att Stephen Paddocks tillvägagångssätt är extremt ovanligt. Och att det nu finns en fara i att han skulle kunna inspirera andra.

– Det är så extremt att man nästan inte kan fatta det. Att man kan sitta på långt håll och avlossa automatvapen mot en konsertpublik. Problemet blir ju att det kan inspirera copycats. Även om inte det här klassas som terror så ser terrorister hur effektivt det är. Det blir ett problem framöver just på konserter och stora folksamlingar och man kommer att få tänka ännu mer på säkerheten.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/terrorforskaren-darfor-klassas-skjutningen-inte-som-terrorism
Citera
2017-10-04, 15:11
Medlem
Browndawgs avatar
Ingen som har koll på när presskonferens kommer idag? Jag hittar ingen tid för det.
Citera
2017-10-04, 15:12
Bannlyst
Citat:
Jag har sett videon.
Hon säger att skotten kommer nånstans ifrån tionde våningen.
Citera
2017-10-04, 15:14
Medlem
Tobbsans avatar
https://www.youtube.com/watch?v=bQYv0v_QPC0&has_verified=1

Det där blinkande ljuset syns flera gånger i detta klipp, även när inga skott avfyras.

00:12 inga skott
00:17 inga skott
00:27 med skott
00:38 inga skott
01:10 inga skott

Kan ni släppa det där nu?
Citera
2017-10-04, 15:15
Medlem
Citat:
Jag håller med.
Och taxichaffisen säger ju att det verkar kommit från en nedre våning och hon såg ju trots allt det hela IRL.

Det blinkade redan 45 min innan skotten ringade ut

http://www.snopes.com/second-gunman-shoot-fourth-floor-mandalay-bay/
Citera
2017-10-04, 15:19
Medlem
kpreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man kan nog räkna med några eldavbrott (patroner som fastnar i mag eller i loppet) och lite oförutsedda hanteringsskador och lite skruvande och meckande mellan varven. Är man inte duktigt van gör man sig lätt illa och klämmer och bränner sig. Vapen brukar ha en del trick man behöver känna till för att de ska fungera optimalt under belastning.

Men visst hade han kunnat skjuta mer. Nu var han väl inte utbildad militär...

Får inte ihop det ändå. För mycket tid, ammo, vapen.
Så finns det dom som tror det var fler skyttar.
Hur tänker dom där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in