2017-10-04, 14:28
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du kan enkelt skjuta igenom en fraktcontainer av stål på det avståndet..
350m är inget för den typen av vapen.. förmodligen använde han helmantlad ammo (skadar mindre)

Kaliber 223 är väl inte effektiv på 350m? Varför skulle han använda helmantlat om avsikten var att döda så många som möjligt?
Citera
2017-10-04, 14:29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Kaliber 223 är väl inte effektiv på 350m? Varför skulle han använda helmantlat om avsikten var att döda så många som möjligt?

Billigare och vanligare....
Citera
2017-10-04, 14:31
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
En mycket underlig video filmad av en taxichaffis. Verkar ha tagit lång tid innan folk började reagera.

https://www.youtube.com/watch?v=hnjWIh8Ryl0&feature=youtu.be

Som jag uppfattar det befinner sig taxin på fel* sida av Mandalay bay i början av videon, det är väl därför det är så lugnt där. När hon kommer runt brakar ju helvetet löst.

*fel sida om man ville se live action, rätt sida om man ville fortsätta leva.

Videon är alltså samma (fast längre) som foliehattar använt som bevis för att det var någon på 4e våningen som sköt. Det blinkade ljuset tycks alltså vara på andra sidan hotellet.
Senast redigerad av Beaver14 2017-10-04 kl. 14:58.
Citera
2017-10-04, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Thanks! Bästa summeringen jag läst hittills. Detta fann jag anmärkningsvärt när de summerar intervjun med sheriffen:

Han slutade skjuta mot folket nere på konserten 10:19 och sköt säkerhetsvakten 10:38. Vad fan gjorde han de 19 minuterna däremellan? På bilderna ser man ju en hel hög med 100-skott-magasin så slut på ammo hade han ju absolut inte. 19 minuter i det läget är ju rätt länge. Han kan inte bara suttit och glott på sina monitors och väntat på att en vakt/polis skulle närma sig dörren tycker man.
Kanske hade beslutsångest, sittandes med pipan i munnen?
Citera
2017-10-04, 14:32
Medlem
kpreas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Kan ju vara att han byter mellan de två olika fönstren varje gång han byter vapen/magasin. Känns inte optimalt ur ett effektivitetsperspektiv men han har kanske inte tänkt helt rationellt heller.

Jo sant, men får inte ihop det. Något stämmer inte. För mycket tid, ammo, vapen.
För lite verkstad om man utrycker sig krasst.
Citera
2017-10-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuggetabowdit
Var det ett disco på 4:e våningen eller varför fanns det ett strobljus där? Det ser ut att blinka i takt med eldgivningen hur synkar man det?

Antagligen strobljus från hotellets brandlarm. Filmexempel vid ca 00:30 här:

https://www.youtube.com/watch?v=D6l4QkttVc0
Citera
2017-10-04, 14:35
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Billigare och vanligare....

Han var miljonär så billig ammo var knappast av betydelse om man avser att döda så många som möjligt. Jaktammo är dessutom inte precis ovanligt.

Kaliber 223 på 350m är inget en erfaren skytt skulle välja.
Citera
2017-10-04, 14:39
Medlem
Fuggetabowdits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig

Hade det varit ett brandlarm så hade väl hela hotellet blinkat och inte bara på 4:e. Jag tycker det ser ut som att ljuspulserna går i takt med eldgivningen.
Citera
2017-10-04, 14:40
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Jag tror att många amerikaner efter detta tycker att deras vapenlagar är för restriktiva, de kunde ju inte försvara sig! Tänk ett helt torg med cowbojsare (jag förutsätter det bara är såna som går på countrykonsert) och det vet ju alla att de har revolvrar men en revolver på 350 meters avstånd är inte mycket att försvara sig med. Konsertbesökarna borde ha haft tunga kulsprutor eller lätta automatkanoner och/eller granatgevär, då hade de kunnat blåsa ut rummet galningen sköt från inom någon minut, tänk vad liv man sparat då!

Det hade nog snarare kostat FLER liv eftersom en stor del av de som i så fall besvarar elden förmodligen hade träffat rummen runt omkring också. T ex det där rummet med en strob i och som många folietrattar misstagit för att vara automateld...
Citera
2017-10-04, 14:41
Medlem
flashforwards avatar
Citat:
Nja inte så konstigt då Filippinerna är väldigt strikta vad gäller skilsmässa.
Man kan ta ut en skilsmässa ex i Sverige med en Filippinsk fru.. men man är fortfarande gift i Filippinerna. Har själv gjort detta och gift om mig här i Sverige. Är jag i Filippinerna så är jag fortfarande lagligt gift med min förra fru. Folkbokföringen i Filippinerna SKALL ta hänsyn till skilsmässor gjorda i andra länder även om man gift sig i Filippinerna MEN detta kan ta 10-20 år innan det registreras.. ibland görs det inte alls.

Hållå, kom in i matchen!
Marilou är australisk medborgare som gift sig två gånger i USA. Varit gift med två samtidigt dessutom.
Hur det är möjligt är jag nyfiken på.
Ännu mer nyfiken på varför hon var det.

"Both marriage licenses were filed in Clark County, which includes the city of Las Vegas, even though the Danleys lived in Tennessee and Arkansas around the time of their marriage, and the Bustoses lived in California. Marilou also has a daughter, currently living in California, but it is unclear whether one of her husbands, or another man, fathered the child."
Senast redigerad av flashforward 2017-10-04 kl. 14:47.
Citera
2017-10-04, 14:41
Medlem
santacls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig

Här är ännu bättre exempel på hur det ser ut

https://www.youtube.com/watch?v=GOJFlcIJxII

Fire alarm in middle of the night, The Luxor in Vegas

Från Luxor som är ägda av samma ägare som Mandalay hotel dvs MGM
Citera
2017-10-04, 14:43
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Kanske redan någon svarat på...
Men hur mycket kraft är det kvar i kulorna från avståndet från fönstret på hotellet ner till festivalplatsen?
Ett skott från en mindre pistol hade klingat av men från de vapen som användes så är det inga problem?

Jag såg angivelsen 300 meter / 1000 ft / 330 yards från fönstret till scenen. Det är inga problem för en automatkarbin värd namnet. Med Ak4 med kikarsikte skjuts det prick på 1000 m om jag inte minns fel. Utan kikarsikte sköt man prick på i alla fall 500 m har jag för mig, kanske mer.

Behöver man inte träffa så är det klart att det kan användas på 1 km. Ammunitionen är stor (7,62) och utgångshastigheten hög.

Det finns väl data för det där men jag tror inte kulan faller av på ännu en tag. Inte som gamla k-pisten precis med rundad 9 mm.-ammunition.

Maxräckvidden för ak4 var 4,5 km om man sköt i 45-gradig vinkel, men då faller ju kulan från kort efter 2 km antar jag.

Ak5 och andra senare 5,56-kal.-vapen (Nato-vapen) har väl lite lägre prestanda än ak4 i räckvidd och genomslag. Men syftet med karbinen är ju s.a.s att inte behöva engagera fienden i närstrid utan helst på större avstånd. Sen ska det vägas mot att man behöver ett vapen även för strid i bebyggelse, bevakning och på närmare håll, som inte får vara för tungt, kraftfullt och otympligt. Ak5 skulle ju fungera istället för ak4 och k-pist m/40 tillsammans.

Men de där gevären på ben och kikarsikte som paddock har är väl sådana som amerikanska armén använder som prickskyttekarbin, eller nära det, för att ta ner afghaner från bergen. Så 300 m är säker inget problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in