2017-10-03, 23:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Eller ett sms som skrevs tidigt men som skickades när mobilen kastades från tornet av Madsen. Men obekräftade uppgifter. Såg ett citat från en dansk tidning om "samtal". Men som sagt.... obekräftat.

Då får vi ta det hela med en nypa salt, så det inte blir en trådsanning.
Citera
2017-10-03, 23:31
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Just det du påtalar nu kan nog vara hela knuten till hur det kunde gå så illa för Madsen. Planerat långt eller kort i förväg men runt midnatt gick nog alla planer i stöpet. Efter det har han handlat improviserat och i panik.

Vad tror du gjorde att han började improvisera och handla i panik?
Citera
2017-10-03, 23:31
Medlem
trngws avatar
Jag har funderat en del kring det där med att ubåten bara gjorde två dyk, jag har tidigare velat ha det till minst tre för att få det hela att gå ihop. Men med dagens information stämmer det alldeles utmärkt med bara två dyk.

Det första dyket är det dyk då dådet genomförs, inklusive styckningen. PM fick till sist uppleva sin dröm och kunde inte bärga sig. Så snart de nått botten skred han till verket. Två timmar senare var han klar och gick till ytan. Började sin färd runt och ner emot Kögebukten. Runt midnatt är han ifärd med att ta upp KW för att dumpa henne mitt i farleden, där det är djupast och som mest svårt att eftersöka henne. Det är då han nästan blir påkörd av handelsfartyget. När han är klar med dumpningen kör han bit till, dyker till botten, och lägger sig för att sova. Nästa dag när han bryter ytan hör han i princip omgående på VHF'en om eftersökningen, han ses av andra fartyg, ser sig nödd att svara, kör så långt han kan innan han ser en båt som blir hans "räddning". Sänker ubåten och simmar till "räddnignen".

Så nu passar även två dyk väl in i pusslet.
Citera
2017-10-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Försvaret tog upp att rekonstruktionen inte hade blivit gjord, en sån verkar ju nu helt meningslös. Hur än en rekonstruktion skulle falla ut kommer den att ge ytterligare bevis för PMs skuld. Eller hur tänkte försvaret tro.
Man behöver samla fakta först som facit innan rekonstruktion så det är peofessionellt att inte genomföra den innan alla tekniska resultat är klara men uppenbart (utan rekonstruktion) är det så att Madsens historia redan är fullständogt orimlig jämfört med det som framkommit. Dåligavrekonstruktioner finns det som tältmordett där man drev fram ett falskt erkännande eller rekonstruktioner som med palmevittnen som fick information och tillfälle att förändra sina iakttagelser med "facit".
Citera
2017-10-03, 23:33
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Bra reflektioner och håller med om mycket.

Ja, jag bortser absolut inte från att det kan ha varit planerat. Innan ansåg jag det för relativt osannolikt, men nu är jag mer öppen för den idén.

Däremot anser jag att det är betydligt mindre sannolikt att han mördat någon innan. De 7 punkterna var egentligen mest mot idén att han mördat innan, för precis som du säger överskattar han ju sin egna kompetens och popularitet, vilket gjort han oerhört benägen att begå en eller flera av de slarvfel som borde satt dit honom om han mördat innan.

Då är vi överens där också, jag är också långt ifrån övertygad om att han mördat innan. Detta kan mycket väl vara första gången.

Men jag håller det samtidigt inte alls för otroligt att han skulle ha gjort det. Jag ser bara i nuläget ingenting som pekar på att så skulle vara fallet, eller att det "måste" vara så som vissa anser.
Citera
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Pose --> Påse

Praecist --> Exakt

Knogle --> Ben(skelett, "benknotor")

Ungefär så kan du utläsa den danska texten.
Tack. Satt allt detta i dragkedjan, eller på en tygbit.. varför kan de inte prata svenska.
Känner fortfarande att jag inte är klar med analysen över vad åklagaren säger sig ha för fynd, var fynden satt och var liksom när man hittade dessa delar.
Nu säger han att datorn med mordfilmerna, som inte låg i datorn utan på en hårddisk i verkstaden länkad till datorn, att den inte var bara hans. Han skyller på en praktikant. Men innan domaren beslutade att polisen skulle få granska datorn, då vägrade han för att den innhöll affärshemligheter!
"Och eftersom Peter Madsen inte låter polisen få tillgång till en dator är det också något som domaren får bestämma – hon säger ja till det, trots att advokaten förklarade Madsens vägran med att det finns kontrakt som innehåller klausuler om tystnadsplikt."
Dumt att låta praktikanten leka med den.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Tyvärr har han fel. De uttrycker sig tekniskt i sådana rapporter. Enkelt uttryckt har hon huggits medan blodet flödade i henne. intervallet blir då att skadorna inträffat tätt inpå döden men att man inte kunnat fastställa att de orsakade hennes död me att hon inte haft dem lång tid före döden. Teoretiskt sett kan hon ha varit tekniskt sett död sekuder före dessa hugg. Det är vad det betyder. T ex kan hon ha fått en huvudskada med dödlig utgång, strypts i samband med huggen. Slutsatser är att det är ett snabbt förlopp där hon dött i samband med huggen. Det utesluter ju olycka.
Tack för svar. Hoppas hon var medvetslös eller tekniskt sett död iallafall. Har lite lättare att leva med det beskedet.
Citera
2017-10-03, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Då får vi ta det hela med en nypa salt, så det inte blir en trådsanning.

SMS-pratet kom från denna artikel

https://www.tv2lorry.dk/artikel/tidligere-efterforskere-her-halter-peter-madsens-forklaring

Rätt nära slutet på den...

Det var Kim Walls kæreste, der, efter et sidste opkald fra Kim Wall, slog alarm hos politiet. De satte efterfølgende en stor efterforskning i gang. Det gør politiet kun, hvis der er tale om en alvorlig anmeldelse.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-10-03 kl. 23:36.
Citera
2017-10-03, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Just det du påtalar nu kan nog vara hela knuten till hur det kunde gå så illa för Madsen. Planerat långt eller kort i förväg men runt midnatt gick nog alla planer i stöpet. Efter det har han handlat improviserat och i panik.
Nej inget tyder på panik. Tvärt om.Utan torson hade det blivit knivigt.
Citera
2017-10-03, 23:36
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScroogeDog
Pose = påse om man översätter rakt av

Men sen hänvisas till tøjstykke som normalt tolkas som tygstycke. Så det är lite oklart exakt vad som avses

PM bytte overall på ubåten, den overall han hade på sig vid anhållandet var inte samma som vid avseglingen. Men exakt när han bytt overall vet vi inte
Antingen var han naken när han styckade och drog på en overall på sin besudlade kropp eller så måste han haft mycket mer blod på overall nr 1. Overall nr 2 måste väl vara den med vävnadsrester i blixtlåset.
Citera
2017-10-03, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tack för svar. Hoppas hon var medvetslös eller tekniskt sett död iallafall. Har lite lättare att leva med det beskedet.
Tyvärr är det nog så att det var en strid och tumult. Troligast att han högg först och därefter avslutade det på hittills okänt sätt. Chansen att hon var medvetslös eller nydöd är enbart teoretisk.
Citera
2017-10-03, 23:41
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Varifrån kommer uppgiften om ett sms? Åklagaren, media eller trådsanning? Minns inte att jag läst det i en artikel. Hittar vi ingen länk så är det en trådsanning. För att hon ska ha kunnat skicka ett sms måste hon stå uppe i tornet. Nere i ubåten går det inte vad jag förstått

Som sagt, jag efterlyser också en bekräftelse på detta omtalade SMS.

Dock behöver hon inte ha stått i tornet. Hon kan ha skrivit SMS'et nere i ubåten och tryckt på sänd-knappen. När PM senare tagit upp telefonen för att slänga den överbord har SMS'et gått iväg. Det skulle också förklara den sena tidpunkten och tidpunkten för pojkvännens larm.

Som jag ser det - om pojkvännen var oroad "enbart" av att hon inte kommit tillbaka, och att han inte fick kontakt med henne, så hade larmet kommit mycket tidigare. 1-2h efter att hon inte kommit tillbaka på utsatt tid, och helt utan att han fått kontakt med henne, tycker jag är lång tid att inte kontakta sjöräddningen. Om han nu väntade ända till halv tre på natten, då har han suttit på nålar flera timmar mitt i natten, utan att ringa. Har lite svårt att tro det. Antingen var han rejält orolig, och då hade han ringt tidigare, eller så var han inte så orolig, och då hade det dröjt till morgonen. Om det inte var för att han plötsligt fick en anledning att blir rejält orolig.

Men, helt sant, vi saknar en bekräftelse på detta SMS. Jag vill minnas att det sagts att det stått i någon artikel som sedan tagits bort.

Men ett sådant SMS borde ju också vara ett starkt bevis emot PM, och därför kommit fram i häktningsförhandlingarna. Så jag är ändå tveksam till dess existens.

Detta med pojlvännens sena larm är väl den största oklara pusselbiten för min del just nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in