Citat:
Ursprungligen postat av
Mogna-Meloner
Varifrån kommer uppgiften om ett sms? Åklagaren, media eller trådsanning? Minns inte att jag läst det i en artikel. Hittar vi ingen länk så är det en trådsanning. För att hon ska ha kunnat skicka ett sms måste hon stå uppe i tornet. Nere i ubåten går det inte vad jag förstått
Som sagt, jag efterlyser också en bekräftelse på detta omtalade SMS.
Dock behöver hon inte ha stått i tornet. Hon kan ha skrivit SMS'et nere i ubåten och tryckt på sänd-knappen. När PM senare tagit upp telefonen för att slänga den överbord har SMS'et gått iväg. Det skulle också förklara den sena tidpunkten och tidpunkten för pojkvännens larm.
Som jag ser det - om pojkvännen var oroad "enbart" av att hon inte kommit tillbaka, och att han inte fick kontakt med henne, så hade larmet kommit mycket tidigare. 1-2h efter att hon inte kommit tillbaka på utsatt tid, och helt utan att han fått kontakt med henne, tycker jag är lång tid att inte kontakta sjöräddningen. Om han nu väntade ända till halv tre på natten, då har han suttit på nålar flera timmar mitt i natten, utan att ringa. Har lite svårt att tro det. Antingen var han rejält orolig, och då hade han ringt tidigare, eller så var han inte så orolig, och då hade det dröjt till morgonen. Om det inte var för att han plötsligt fick en anledning att blir rejält orolig.
Men, helt sant, vi saknar en bekräftelse på detta SMS. Jag vill minnas att det sagts att det stått i någon artikel som sedan tagits bort.
Men ett sådant SMS borde ju också vara ett starkt bevis emot PM, och därför kommit fram i häktningsförhandlingarna. Så jag är ändå tveksam till dess existens.
Detta med pojlvännens sena larm är väl den största oklara pusselbiten för min del just nu.