Citat:
1 Står i så fall i fup. Minns däremot att det flyttades ut från en grannlägenhet på samma loftgång som KJ hade sin lägenhet. Det hela slutade iaf med att polisen uteslöt lägenheten som mordplats.
2 Rättsläkaren sluddrade en del på danska och var inte lätt att förstå. Vill minnas att det gjordes avgjutningar av sårkanalerna, men att de av någon anledning inte gick att använda. Annars är det kriminaltekniker DLs beskrivning som varit mest konkret. Han beskrev att mordvapnet varit koniskt, ex märlspik, splitsnål. Ingångssåren var D-formade
3a Det hittades bland annat djurhår, troligtvis från husdjur, men ingen analys av detta. Om det följt med tygfibrer eller inte i såren framgår inte heller.
3b Nej ingen av "Mickes" fordon, hem, restaurang eller annat undersöktes.
4/5 Man valde att fokusera på KJ helt och övergav Micke som misstänkt.
Det jag hela tiden tyckt att polisen släppte för lätt, förutom det du nämner, är att han plötsligt raderade en massa i sin mobil, samt de vanligaste orden som förekom i 50-åringens mobilkommunikation var död, döda och liknande.
2 Rättsläkaren sluddrade en del på danska och var inte lätt att förstå. Vill minnas att det gjordes avgjutningar av sårkanalerna, men att de av någon anledning inte gick att använda. Annars är det kriminaltekniker DLs beskrivning som varit mest konkret. Han beskrev att mordvapnet varit koniskt, ex märlspik, splitsnål. Ingångssåren var D-formade
3a Det hittades bland annat djurhår, troligtvis från husdjur, men ingen analys av detta. Om det följt med tygfibrer eller inte i såren framgår inte heller.
3b Nej ingen av "Mickes" fordon, hem, restaurang eller annat undersöktes.
4/5 Man valde att fokusera på KJ helt och övergav Micke som misstänkt.
Det jag hela tiden tyckt att polisen släppte för lätt, förutom det du nämner, är att han plötsligt raderade en massa i sin mobil, samt de vanligaste orden som förekom i 50-åringens mobilkommunikation var död, döda och liknande.
1-Ok, grannen lät hyfsat säker på att det var KJ som flyttade nåt och hans vitgråa dushdraperi saknades ju.
2-3Eftersom en utredning inte kom igång förrän flera dagar efter lördagen hon försvann så kan ju brottsplats, lägenhet eller restaurang eller varsomhelst ha hunnit städas upp tyvärr. Hon anmäldes inte förrän tisdag som många har reagerat över i tråden också.
2-3 Väldigt synd att kroppsundersökningen var så undermålig, in my humble opinion. Man hade kunnat få ledtrådar om vilken miljö den förvarades i och hur länge, försökt gräva mer i vilka vapen som användes osv. Som sagt ENDA konkreta bevis dom hade. Den tejpen som var så viktig med blodspåren, man gick inte in på vad dom tror att han hade gjort med den i samband med mordet väl? Man gick inte in på sakfrågor och hård fakta tillräckligt mycket.
4-5 Slog mig med när jag lyssnade på förhöret att man inte gjorde någon stor sak av att MBs tel var tömd på konversationer med henne, men det var anmärkningsvärt för åklagaren att KJ gjort samma sak? Varför? Vad var det för skillnad? Hon hette ju ett manligt namn i hans tel så att radera för att inte bli upptäckt för frun är inget godtagbart skäl.
Han svarade inte eller läste hennes sista sms, enligt honom, men raderade dom. Varför? Om man inte vill bli påkommen framför kompisar trycker man bara bort sms fort eller lägger ifrån sig telefonen. Dom smsen kunde ju ha varit att dom skulle mötas upp efter 21 hypotetiskt. mer logisk förklaring till att ta bort dom och inte berätta om dom eller hur? Det var många sådana svar som inte ifrågasattes. Vilket hade varit rimligt om det inte var så att dom ifrågasattes hårt när dom kom från KJ.
Andra exempel på motsridiga uppgifter som inte ifrågasattes:
Han sa att dom var kompisar men försvaret läste upp flera konfliktfyllda meddelanden. Hon hade ju hotat med avslöjande bland annat. Han sa att han försökte bryta men hade skickat 700 sms under tidsperioden i fråga och självmant hört av sig till henne. Han hade stängt ut henne ur klubbens sida i flera månader trotts att hon bad ångerfullt om att få komma in igen. Dessa är inga bevis på skuld men eftersom dom fokuserade så mycket på karaktärsprofil, varför gjorde dom inte det lika mycket på MB? Han hade ju tydligt visat mer aggressivitet än vad KJ hade gjort (som man har bevis på). Han verkade inte heller ångerfull över att ha ignorerat sms som "svara" från en person som dog samma natt. Är det inte anmärkningsvärt om man ska tala om personlighet vilket var centralt i pläderingen mot KJ?
Vid ett tillfälle ville försvaret prata om vad en kvinna hade sagt om MB avs något för 8 år sen. Han svarade "det vill jag inte prata om" och försvaret bara la sig. Försvaret hade väl kunnat tala om det ändå? Eller har MB rätt att vägra att något tas upp? Dom hörde däremot en gammal flickvän till KJ om något för länge sen (stryptaget).
Det jag vill komma fram till är, att trotts att jag tyckte att alla KJs svar saknade trovärdighet och han var skyldig så slog det mig sen att från början så borde dessa två människor behandlats helt lika i förundersökning och till och med när man försöker bevisa skulden i rättssalen. Bevisningen var såpass tunn att det var högst nödvändigt att hålla alla spår levande. Men dom har hanterats väldigt olika. DOm har inte ens undersökt bostad mm vad gäller MB. Varför? Innan polisen hittade blodspåret i bilen och kroppen återfanns så var väl båda lika intressanta om man ska ha följt god praxis och inte snöat in sig på bara ett spår. Så varför inte span och genomsökning med hund/tekniker även av MB? Varför ignorera ologiska svar och sms konversationer som är beklämmande? Bara för att man har misstanke om en person kan man inte anta att man har rätt och släppa allt annat. I det här fallet kanske rätt person blev fälld men, om man sköter det så här, generellt sett, kan skyldiga lika gärna avfärdas för tidigt.
EDIT/SIDENOTE
Dom menade att formuleringen "jag visste att jag var misstänkt därför att jag var den sista som såg henne levande" från KJ var suspekt. Alltså "såg henne levande" förutsätter att han vet att hon dog. Ok det kan jag väl köpa kanske... men sen såg jag bilden där Mbs fru har kommenterat på VBs mammas sida "hittas kanske INTE levande". Så med samma sorts resonemang kan ju fråga sig, hur visste hon det?
För att belysa att det kan bli absurt att analysera formuleringar i brist på bevis.
Senast redigerad av xxxooxxx 2017-10-03 kl. 19:15.
Senast redigerad av xxxooxxx 2017-10-03 kl. 19:15.

har tjatat om tidigare .