Citat:
Ursprungligen postat av
Hallonpulver
5 minuter väl?
Så kan det vara har hört olika siffror men inte längre än 15 min, så vi kan säga 5min -15 max
Citat:
Ursprungligen postat av
wint3riscoming
Vi pratade om hur lång tid det tog att lokalisera honom.
Han tog alltså sitt liv efter 15 minuter, efter en skottväxling med en vakt, och ändå tar det en timme till
att storma rummet? Med risk att det hade kunnat finnas fler gärningsmän som inte tagit sitt liv och kunnat fortsätta skjuta, så tar det alltså nästan EN TIMME till innan man stormar.
Han lokaliserades i dom inledande minuterna.
Våningen va avspärrad och ALLA rum måste genomsökas en i taget, dessutom hade skottlossningen upphört långt innan, om han fortf var aktiv så hade säkert andra beslut tagits. Dessutom så måste HELA hotellet genomsökas.
Men du vet säkert bättre än proffessionella SWAT styrkor som övar på sånt här varje dag?
Citat:
Ursprungligen postat av
chrisemil
I början hör man även vad jag identifierar som rikoschetter, antagligen som träffar marken. Kamerorna är rätt så nära. Hemskt.
japp man hör hur kulor slår ner i asfalt och träffar metall...RIKTIGT nära kamerorna många ggr
Citat:
Ursprungligen postat av
Viktigpeter
Jag gissade direkt att han hade med sig en kulspruta upp på rummet.FÖR I går så sade en kille på Aktuellt -Det lät som kulsprute eld 45 sekunder utan avbrott.
Det är inte en Ak 5
Det är precis vad det är, ar-15 är samma slags vapen som en ak-5 i princip, förutom select-fire möjlighet då(automateld)
Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Hade detta kunnat förhindrats om USA hade samma kontroll på vapen som i Kanada t.ex.? .
Kanada har snarlika lagar som USA och är dessutom VÄLDIGT vapentätt, 33 vapen per 100 invånare, ingen registrering av vapnen övht.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bleppe_Bf
Bumpfire bakstycken, gat cranks mm som är bakdörrar till helautomat lär bli bannlysta efter detta.
ja det är möjligt, problemet är att du kan bumpskjuta genom att stoppa handen i fickan och tummen på avtryckaren, svårt att förbjuda folks tummar
Citat:
Ursprungligen postat av
chrisemil
Helt sjukt att det är lagligt som det är... Visst, vi har inte en vapenkultur på det viset i Sverige, men ändå. Handvapen räcker för helvete... Vad ska man med en AR-15 med till att börja med? Är det zombies de tror ska komma imorgon eller? Eller kanske ett dussin inbrottstjuvar med AK?
men lägg ner, du kan köpa semiautomatiska vapen i sverige också lagligt som kan göra samma sak, en Ar-15 är ett mycket bra jaktvapen, lättskjutet, bra ergonomi, väger inte mycket etc.
Att vapnet är svart gör det inte farligare.
Citat:
Ursprungligen postat av
tramsebyxan
Ser ut som att han har levt en stund efter skottet i munnen, ganska mycket blod men ingen hjärnsubstans, vad jag kan se. Han har förmodligen riktat vapnet bakåt i munnen, inte uppåt.
Hjärtat slutar inte att pumpa direkt om man blir skjuten i huvet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ztella
Håller med. Svenska vapenlagar är vettiga i.m.h.o. (förutom vissa detaljer tex max två skott i hagel för jakt), amerikanska vapenlagar är helt vansinniga i vissa stater.
Du får ha obegränsat stora magasin på skyttebana i kulvapen, alltså är samma magasin lagliga i Sverige, men inte i skogen.
Hagelgevär får ha 3 skott(2+1 i loppet) vid jakt.