Citat:
Ursprungligen postat av
Politice-Rectam
Intressant. Har du lärt dig hur man umgås med människor på ett icke naturligt / icke intuitivt sätt, inte alltså på det vanliga sättet?
Åtminstone har jag det. Jag har i förbigående lärt mig att umgås även med andra djur, t.ex. katter, på samma sätt. När det gäller att vara med människor, så är jag väl högst medelmåttig på att hantera människor (kanske även under genomsnittet, eftersom man av naturliga skäl tenderar att syssla med det man är bra på och undvika det man är sämre på), men jag har ruggigt bättre hand med djur än de flesta människor och jag har aldrig träffat någon annan som har lika god hand med katter. Det bygger på lite samma grund som att lära sig förstå och umgås med människorna (större delen av den kunskapen lade jag till mig redan på daghemmet, före jag började skolan). Dels lär man sig genom att iaktta, genom trial and error, genom att fiska efter information från folk (just det är svårare med djur, förutom i dess mest rudimentära form), genom att (senare i livet) ta del av vetenskaplig kunskap och genom att gissa sig till saker helt enkelt genom att föreställa sig vad man själv skulle tänka och känna i samma situation.
Det sistnämnda är faktiskt rätt användbart även när det gäller många av våra husdjur, så länge man har vissa grundläggande saker i bakhuvudet (som t.ex. att hundar är flockdjur, medan katter inte är det utpräglat och kan leva helt solitärt, samt vad det innebär för överlevnad o.s.v.). Det är egentligen inte så konstigt, då vi däggdjur ändå är ganska lika neurologiskt, även om vi fungerar lite annorlunda. Det finns många likheter, utöver olikheterna.
Man lär sig även åt andra hållet, d.v.s. kan få tips av husdjuren hur man kan hantera människor (kanske speciellt barn). T.ex. har katter en tendens att i vissa situationer (t.ex. hos veterinären) att arbeta upp sig, där det slutar med att de freakar ur, varvid det inte går att få kontakt med dem. Ett sätt att förhindra en freak out, om man märker att katten är upprörd och arbetar upp sig, är att distrahera den. T.ex. kan man snabbt föra en spritdränkt bomullstuss förbi nosen, vilket ofta får katten att reagera: "Wtf? Vad var det där?", vilket får den att bli nyfiken/förundrad så att den glömmer bort att fortsätta jobba upp sig. En gång undrade jag hur jag hemma hos oss skulle få en liten flicka att sluta gallskrika, när hon hade gjort illa sig och blödde, så att min sambo skulle plåstra om henne. Jag kom på den där distraktionsgrejen, försökte minnas vad vi hade som kunde distrahera en liten flicka, samt hejdade sedan min sambos omplåstrande när jag mindes att vi någonstans hade plåster med bilder på älvor. Jag letade fram dem och sade till den gallskrikande flickan: "Åh, titta, älvor!" Hon slutade omedelbart gråta, glömde bort att hon hade ont och tittade istället på älvorna.
Jag har inte själv barn, så när jag har varit barnvakt har jag ibland tagit hjälp av min kunskap om husdjur för att hantera dem. Hittills har det faktiskt alltid fungerat, d.v.s. barnen har reagerat analogt. Även föräldrarna kan verka imponerade över hur jag har fixat vissa situationer, men jag nämner givetvis inte att jag har fått det från min erfarenhet med husdjur.