2017-10-03, 13:50
Medlem
Kan det finnas något samband? Eller en copycat?
Citat:
Klockan 03.51 på tisdagen fick polisen larm om det inträffade. En man hade ringt på dörren i huset i Sturefors. En kvinna i huset öppnade och hon blev då hotad av en maskerad man som var beväpnad med ett pistolliknande föremål.
Citat:
Enligt polisen ska gärningsmannen under hot ha tvingat en man i huset att köra mot en bankomat i Linköping för att ta ut pengar.
Lokaltidningen Corren i dag, 3/10 -2017. http://www.corren.se/nyheter/linkoping/polisen-jagar-bevapnad-ranare-om4838488.aspx
Citera
2017-10-03, 14:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holgerett
Kan det finnas något samband? Eller en copycat?

Lokaltidningen Corren i dag, 3/10 -2017. http://www.corren.se/nyheter/linkoping/polisen-jagar-bevapnad-ranare-om4838488.aspx

Ja där ser man...!

Vi får låsa in alla snart. Precautionary.
Citera
2017-10-03, 14:05
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Ja där ser man...!

Vi får låsa in alla snart. Precautionary.
Där ser man! Troligtvis en copycat . Eller kanske Edvin*s polare.
Citera
2017-10-03, 14:14
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hollyvanarx
Där ser man! Troligtvis en copycat . Eller kanske Edvin*s polare.

Kan vara nån som är sugen på att åka in för dubbelmord.

Ljushuven det finns.

Kan ju aldrig gå snett att råna någon så.

Kan ju aldrig vara så att lekanderfallet var samma ljusa idé som gick snett.
Citera
2017-10-03, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Jag syftade förståss på nexusperson i den bemärkelsen kindness tar upp här. man använder det i nätverksarbete. En nexus person är då en person som är oerhört viktig för dig, men som ingen i ditt vanliga nätverk eller liv känner till. Det skulle kunna vara en älskare, en internet kontakt, en kompis du träffar i smyg eller vem som helst. Bara den uppfyller kriteriet att vara väldig viktig och hemlig.

Tyvärr tror jag inte polisen jobbar med nätverks kartor och att man dessutom skulle få vara väldigt slug för att få honom att uppge sin nexusperson.

Ja så är det nog. Tack för klargörande. Dock synd att man inte jobbar med nätverkskartor. Ger ofta mycket värdefull information.
Citera
2017-10-03, 14:49
Medlem
Citat:
Detta är intressant. Paret flyttade för bara några månader sedan till Boxholm. De har inga vänner eller anknytningarna där. Nu är ju hennes insta privat. Men jag minns att det var väldigt många konstiga slumpmässiga sammanträffande. Hon hade varit barnvakt år hans barn inte långt innan mordet. Hon klippte sig och färgar håret blått en kort tid efter mordet. Det här verkar vara en tjej som haft sitt bruna halvlånga hår hela sitt liv. Jag mina även att någon här reagerade på ett kort/ tidningsurklipp som på påstods ha hittats när paret renoverade. Om man går riktigt långt tillbaka i deras konversationer verkar det som om Edvin var lite förtjust i henne. Tittar man på bilder på hennes anhöriga håller jag inte heller för omöjligt att denna tjej kan varit placerad i perioder under sin uppväxt.

L har länge kännt EG och visat en nära inpå överbeskyddande tendens när det gäller han. Varför vet jag inte. Vet att hon bryr sig om han otroligt mkt iallafall. Sen bör också nämnas att jag tror en av anledningarna till att de flyttade närmare brottsplatsen är för att en av L's bästa vän (en tjej) bor där och kommer därifrån. Men det är bara en spekulation från min sida
Citera
2017-10-03, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Missay199
L har länge kännt EG och visat en nära inpå överbeskyddande tendens när det gäller han. Varför vet jag inte. Vet att hon bryr sig om han otroligt mkt iallafall. Sen bör också nämnas att jag tror en av anledningarna till att de flyttade närmare brottsplatsen är för att en av L's bästa vän (en tjej) bor där och kommer därifrån. Men det är bara en spekulation från min sida

I Mjölby bor väninnan för att vara mer exakt
Citera
2017-10-03, 14:55
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kindness
Ja så är det nog. Tack för klargörande. Dock synd att man inte jobbar med nätverkskartor. Ger ofta mycket värdefull information.

Precis. Ofta väldigt mycket mer än vad kartritaren tror.
Citera
2017-10-03, 14:55
Medlem
Citat:
Tyvärr tror jag inte polisen jobbar med nätverks kartor och att man dessutom skulle få vara väldigt slug för att få honom att uppge sin nexusperson.

Polisen jobbar definitivt med med nätverkskartor! Googla "Analyst Notebook" för att se hur det kan se ut.
Citera
2017-10-03, 15:11
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missay199
Intressant. Det där om överbeskyddande... det tål att tänkas på.

Nej jag tror inte heller att hon/dom flyttade till boxholm för lekander skull. Det fanns säkert någon mjukare anledning. Hon hade väll ialla fall pluggat i Örebro och han i Klippan. (Men där kan jag ha fel, enbart tytt utifrån deras offentliga inlägg). Och husen är billiga i boxholm. Men som sagt. Vi har lite att gå på i det här fallet. Och om allt har hänt bara parallellt som en slump, kan man ju säga att bruden hade lite otur.
Citera
2017-10-03, 15:12
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Polisen jobbar definitivt med med nätverkskartor! Googla "Analyst Notebook" för att se hur det kan se ut.
Det ska jag. Tack för informationen.
Citera
2017-10-03, 15:16
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squonker
Polisens metod är annulunda än den vi syftar på. Den verkar mer gå ut på att kartlägga individer och grupperingar. Jag syftar till en metod där man tillsammans med personen det gäller, ritar dennes nätverk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in