2017-10-02, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Hoppsan, kan någon brutit sig in i lokalerna, brutit strömmen till kameran och satt sig att spana på bankuttagare? Så kommer dröm offret som står och tar ut pengar under ca 20 minuters tid, inte svårt att bestämma sig för detta offer.

Bankomaten sitter inte i byggnaden som ICA tidigare låg i utan i samma byggnad som Swedbank.
Hade det varit inbrott i banken och någon lyckats bryta strömmen till kameran hade vi nog alla redan känt till det :-)
Citera
2017-10-02, 23:12
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Under rådande tystnad från utredarna just nu, och i brist på andra teorier om motiv till mordet, så slänger jag ut en fundering:

Det har ju tidigare diskuterats att BO ev. vann på travet och detta kunde vara ett ekonomiskt motiv.

Häromåret gick väl även en ganska rejäl storvinst i Postkodlotteriets Grannyra (den största vinstpotten i Postkodlotteriets historia) till Mantorps grannpostnummer, dvs Vikingstad på ca. 10 minuters bilfärd bort. Kan GM ha rekat i området (ev. i mintgröna amerikanaren) för att kolla om några boende i området verkade ha saker av värde hemma? Och då av en slump valde den aktuella fastigheten och paret som bodde där?

Just den storvinsten i Grannyran skrevs det ju ganska mycket om i media, många av vinnarna drog sig inte för att uttala sig om vad de tänkte göra med vinstpengarna etc. Det kanske fick MGM (och ev. medbrottsling/-ar från Mullsjö) att få ideer om att låna en amerikanare och cruisa till Vikingstad/Mantorp för att kombinera BugRun-eventet med en stöldturne

Jag tror inte den här typen av inbrott är slumpens verk. Många människor på landet har ingenting utöver fastigheten de bor på: Inga pengar, inga dyra antikviteter, ingen dyrbar elektronik, bara halvgamla skruttbilar. Det finns ett skäl till varför just detta par utvaldes som rånoffer, det tror jag en stor majoritet i tråden är överens om.

Vad sen det skälet är... Polisen kanske redan har en god uppfattning. På det material som är känt nu avstår jag från att spekulera, helt enkelt för att det inte finns något underlag för något bättre än random gissningar.
Citera
2017-10-02, 23:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Det finns ett skäl till varför just detta par utvaldes som rånoffer, det tror jag en stor majoritet i tråden är överens om.
Åtminstone de som tror eller känner sig säkra på att det rör sig om ett rånmord. Men om man är öppen för att det kan röra sig om ett hämndbrott eller ett i raden av seriemord t.ex. får slumpen större (eller mindre) betydelse.
Citera
2017-10-03, 00:05
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Åtminstone de som tror eller känner sig säkra på att det rör sig om ett rånmord. Men om man är öppen för att det kan röra sig om ett hämndbrott eller ett i raden av seriemord t.ex. får slumpen större (eller mindre) betydelse.

Ok, jag stryker 'rån'. Jag är inte heller övertygad om att rån är enda motivet. Dock tror jag inte att rånbiten skulle vara någon slags cover-up.
Citera
2017-10-03, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Vi vet ju inte om det är ett telefonsamtal. Varit i kontakt med kan ju vara SMS, inlägg på Facebook eller något annat även om telefonsamtal är det mest rimliga.

Jag skulle bli mycket förvånad om EG gjort detta ensam. Tror snarare han haft en sidoroll och är rädd för vad kumpanen ska göra mot honom och familj om han avslöjar något.

Tycker dock det är märkligt att ingen känner EG bättre och kan berätta mer om ev drogmissbruk, sambons systers sambo, varför han sa upp sig från jobbet, vad han gjorde under sommaren, vilka bilar han har tillgång till osv...

Kan inte svara på allt, men drogmissbruk pratas ju på stan om nu att han var ganska djupt ner i bensoträsket. Vad mer han petat i sig, ja jag vettefan.

Förmodligen är han rädd som du skriver, möjligt att han haft ihjäl dom. Jag hyser inte samma värme och kärlek för denna människa då jag anser att han varit väldigt märklig under hela sin uppväxt. Bara för det blir man självklart inte mördare men jag tycker det är extremt konstigt att alla ska höjja han till skyarna. För så har inte sanningen sett ut.

Att hans familj och närmsta vänner inte kommer in här och viker ut hela hans liv är väl inte så märkligt, dom vill ju självklart skydda han så gott det går.

Jag sitter själv på en hel del information av honom, det snackas galet i Mullsjö och vad han faktiskt hållt på med. Men jag låter vissa saker vara osagda och undviker helst att röjja vissa källor. Låt oss bara säga att han är ingen ängel.

Citat:
Ursprungligen postat av Trams82
Ryktet uppstod för folk hittar på skit de inte vet något om. Har hela tiden sagt att de inte var omhändertagna, det är inte logiskt nånstans.
En utredning blir det säkert men den har antagligen inte ens börjat än. Soc i Mullsjö är sjukt sega.

Dom är dock snabba på att vilja ha pisseprov från folk både med och utan drogkopplingar

--------

Något som dock kan vara värt att titta närmare på, som nu har börjat diskuteras mer i Mullsjö är ju hurvida V*ctor Josefsson och Lou*sanne Th*m på något sätt kan vara inblandade. Jag har tidigare sagt att jag har svårt att tro det. Hon, en trevlig snäll normal tjej från Mullsjö. Han tillsynes idag iaf ha ett bra jobb på försvarsmakten.

Faktum kvarstår dock, att dom bor lite FÖR nära BO och har umgåtts flitigt med EG. Jag är väl lite för mycket som Leif GW och hatar slumpen.
Citera
2017-10-03, 01:30
Medlem
Merrybums avatar
Jag tycker teorin om att paret skulle köpa en raggarbil är ganska konstig. Jag tror dels att man talar om en sån idé med familj och vänner. Och dels är det vanliga i bilaffärer att köparen kommer till säljaren. Där emot tror jag att det kan ligga något i att någon/ några från den mintgröna gåtan blev kvar hos paret.

Jag tror inte heller paret var med till Borensbergs. Om man utgår från det rättsläkaren säger om att döden inträffade på söndagseftermiddagen är riktigt får jag det inte heller att gå ihop tidsmässigt. Det är oxå få människor som viftar med pengarna man tagit ut. De flesta stoppar undan dem innan man vänder sig om och kan bli iakttagen. Det är oxå en lång och edslig väg. Jag tänker att man skulle bli observerad av bilen man försörjde. Av en av mina källor har jag hört att Edwin faktiskt finns på en filmsnutt från en mack.

Däremot tror jag att det finns en koppling mellan Tor och mördaren. Lunnevad folkhögskola kanske inte är en så dum tanke. Många som väljer den studieformen orkar inte med den vanliga skolan, så det kanske är en rimlig tanke att det funnits elever med mer än läs och skrivsvårigheter. Jag tänkte först att det var Anci som var huvudmålet. Men enligt min källa var Tor värst tilltygad. Vilket får mig att tänka att vreden riktats i första hand mot honom.

Jag tänker att man inte skändar, tömmer kroppar på innehåll och behandlar det man får ut på sätt som är obegripligt. Så gäller det inte pengar. Hämd för något som förövaren upplevde som den största kränkningen i livet är en av mina teorier. Det verkar som ett så osmidigt sätt för människor som försörjer sig på det. Jag är heller inte helt benägen att utesluta vår mystiska hen i stallet. Jag vet att polisen säger att hon är identifierad och avförd. Men så länge ingen kan beträffat att det är Emman som anhållen de första dagarna håller jag mig tveksam till det.

Vad jag däremot tror är att Edvin kan ha trott att det var ett rån han och hans kumpaner skulle ut på. När jag googlat runt på honom tycker jag att det luktar lite autismspektra. Och om det stämmer kommer han troligtvis aldrig att uppge några namn. Om han har svurit tystnad till några som han anser stå honom nära kommer han aldrig att prata.
Senast redigerad av Merrybum 2017-10-03 kl. 01:46.
Citera
2017-10-03, 02:01
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultra24
Ka

Något som dock kan vara värt att titta närmare på, som nu har börjat diskuteras mer i Mullsjö är ju hurvida V*ctor Josefsson och Lou*sanne Th*m på något sätt kan vara inblandade. Jag har tidigare sagt att jag har svårt att tro det. Hon, en trevlig snäll normal tjej från Mullsjö. Han tillsynes idag iaf ha ett bra jobb på försvarsmakten.

Detta är intressant. Paret flyttade för bara några månader sedan till Boxholm. De har inga vänner eller anknytningarna där. Nu är ju hennes insta privat. Men jag minns att det var väldigt många konstiga slumpmässiga sammanträffande. Hon hade varit barnvakt år hans barn inte långt innan mordet. Hon klippte sig och färgar håret blått en kort tid efter mordet. Det här verkar vara en tjej som haft sitt bruna halvlånga hår hela sitt liv. Jag mina även att någon här reagerade på ett kort/ tidningsurklipp som på påstods ha hittats när paret renoverade. Om man går riktigt långt tillbaka i deras konversationer verkar det som om Edvin var lite förtjust i henne. Tittar man på bilder på hennes anhöriga håller jag inte heller för omöjligt att denna tjej kan varit placerad i perioder under sin uppväxt.
Citera
2017-10-03, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
Detta är intressant. Paret flyttade för bara några månader sedan till Boxholm. De har inga vänner eller anknytningarna där. Nu är ju hennes insta privat. Men jag minns att det var väldigt många konstiga slumpmässiga sammanträffande. Hon hade varit barnvakt år hans barn inte långt innan mordet. Hon klippte sig och färgar håret blått en kort tid efter mordet. Det här verkar vara en tjej som haft sitt bruna halvlånga hår hela sitt liv. Jag mina även att någon här reagerade på ett kort/ tidningsurklipp som på påstods ha hittats när paret renoverade. Om man går riktigt långt tillbaka i deras konversationer verkar det som om Edvin var lite förtjust i henne. Tittar man på bilder på hennes anhöriga håller jag inte heller för omöjligt att denna tjej kan varit placerad i perioder under sin uppväxt.

Hon har haft den hårfärgen och liknande frisyr hela livet, precis som du beskriver. Jag har aldrig sett henne i blondt.
Citera
2017-10-03, 02:19
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Hon har haft den hårfärgen och liknande frisyr hela livet, precis som du beskriver. Jag har aldrig sett henne i blondt.

En tid efter mordet klipper hon av sig håret i en kortare page och färgar det först blått och sedan rosa. Allt enligt hennes bilder på insta
Citera
2017-10-03, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrybum
En tid efter mordet klipper hon av sig håret i en kortare page och färgar det först blått och sedan rosa. Allt enligt hennes bilder på insta

Ja, alltså jag ifrågasätter inte det du säger. Jag har läst det i tråden. Ville bara bekräfta din uppgift om att hon haft det så hela livet.
Citera
2017-10-03, 02:58
Medlem
Merrybums avatar
Citat:
Ja, alltså jag ifrågasätter inte det du säger. Jag har läst det i tråden. Ville bara bekräfta din uppgift om att hon haft det så hela livet.

Förlåt. Det var inte meningen att få dig att känna dig ifrågasatt. Jag blev glad över att du bekräfftade det jag trodde om hennes hår.
Citera
2017-10-03, 04:33
Medlem
hollyvanarxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Sluta publicera påhittade PM i tråden så slipper vi desinformation och osanna rykten hela tiden .
Det enda som är säkert är att ***** sitter häktad misstänkt för morden .
Och att hans spår/DNA har hittats på flera ställen/saker i BO:s hem .
Det mesta annat som skrivs om är bara s.k "tips" genom PM och annat vrövel .
Låt utredarna göra sitt jobb , så kommer det förhoppningsvis fram mera riktiga fakta .
***** verkar ju sitta ordentligt i skiten , frågan är om det var någon mer på plats ?
Instämmer. Väl talat .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in