2017-10-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Båda BO var av någon anledning i Borensberg. De passade på att ta ut pengar i en automat. Några raggare i en mintgrön amerikanare överfaller dem och de transporteras hem i sin egen bil. Raggarbilen följer efter. Volvon parkeras slarvigt och BO lastas in i huset och mördas. Mördaren försvinner i en mintgrön bil fylld med stöldgods bl.a en stulen TV.

Nå?
ja.
- eller att -mördaren (-mördarna ) nästlat sig in av någon konstig orsak .
Ditt förslag- då har mördaren/mördarna hängt på paret och inte planerat så mycket- mer än att de ska åt pengar.
Eller mördaren har av någon fått någon sorts information om paret -och deras ekonomi-
och åkt dit och med falsk information och blivit insläppta.
Då har GM haft viss tid att tänka och planera hur han ska gå tillväga. Därav tejp och vapen.
Kanske finns inte någon tidigare relation mellan offren och gärningsman.
Eller har gärninsmannen en kamrat som arbetat tillsammans med Lekander? Inom vaktmästeri?
Senast redigerad av moshes 2017-10-02 kl. 16:05.
Citera
2017-10-02, 17:10
Medlem
sqrt25s avatar
Citat:
Båda BO var av någon anledning i Borensberg. De passade på att ta ut pengar i en automat. Några raggare i en mintgrön amerikanare överfaller dem och de transporteras hem i sin egen bil. Raggarbilen följer efter. Volvon parkeras slarvigt och BO lastas in i huset och mördas. Mördaren försvinner i en mintgrön bil fylld med stöldgods bl.a en stulen TV.

Nå?
Nej.
Utan att presentera nån egen idé om hur det gått till så säger jag i alla fall nej till din idé.
Citera
2017-10-02, 17:42
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freja20
Okej, då är jag med.

Har även fått info om att MGM's sambo är hemma med barnen och har varit så sen MGM greps. Barnen har alltså inte omhändertagits av soc som en del tidigare påstått här i tråden. Det verkar även inte finnas någon misstanke hos någon i byn om att hon skulle vara inblandad. Är som sagt uppvuxen i Mullsjö och har många vänner kvar där, varav några bor på samma gata som MGM.

De misstänkte å andra sidan inte EG heller...
Citera
2017-10-02, 18:00
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Citat:

Nå?
ja.
- eller att -mördaren (-mördarna ) nästlat sig in av någon konstig orsak .
Ditt förslag- då har mördaren/mördarna hängt på paret och inte planerat så mycket- mer än att de ska åt pengar.
Eller mördaren har av någon fått någon sorts information om paret -och deras ekonomi-
och åkt dit och med falsk information och blivit insläppta.
Då har GM haft viss tid att tänka och planera hur han ska gå tillväga. Därav tejp och vapen.
Kanske finns inte någon tidigare relation mellan offren och gärningsman.
Eller har gärninsmannen en kamrat som arbetat tillsammans med Lekander? Inom vaktmästeri?
Så från att ha varit i Borensberg 16.20 så hinner BO sedan knappt hem innan de blir överrumplade samt tejpade och brutalt mördade (under eftermiddagen)?
Visst, det är väl inte omöjligt, men det blir ett så snabbt förlopp att "psykbryt" för GM under tejpningen (typ "helvetes-jävla-tejp-som-fastnar-i-allt") skulle så gott som något kunna ses som en tänkbar utlösare till morden...men jag vet inte.
Senast redigerad av linkebodabo 2017-10-02 kl. 18:08.
Citera
2017-10-02, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Då kan vi avfärda det. Har för mig om att det var jag som fick pm om det.

Möjligtvis har socialen gjort en utredning på barnen. Kanske därför ryktet om att de blivit omhändertagna uppstod.

Ryktet uppstod för folk hittar på skit de inte vet något om. Har hela tiden sagt att de inte var omhändertagna, det är inte logiskt nånstans.
En utredning blir det säkert men den har antagligen inte ens börjat än. Soc i Mullsjö är sjukt sega.
Citera
2017-10-02, 18:31
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Det är verkligen ett mysterium hur MGM och BO kommit i kontakt.
Om det funnes minsta spår i deras tele- och datatrafik som leder åt hans håll skulle ju polisen ha vetat det i dagsläget. Det borde likaså gå att utröna ifall BO har lämnat bud på nån jänkare på nätet nån gång (eller bara tittat på nån för den delen) och nysta i den änden. Jag tror också att vi skulle få reda på det, om ett sådant genombrott i utredningen kom.
Men båda sakerna synes som mysterier.
Jag tror ännu mer på en galnings verk, ju längre tiden går utan att någonting nytt ploppar upp.
Citera
2017-10-02, 19:10
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Om det funnes minsta spår i deras tele- och datatrafik som leder åt hans håll skulle ju polisen ha vetat det i dagsläget. Det borde likaså gå att utröna ifall BO har lämnat bud på nån jänkare på nätet nån gång (eller bara tittat på nån för den delen) och nysta i den änden. Jag tror också att vi skulle få reda på det, om ett sådant genombrott i utredningen kom.
Jag tror ännu mer på en galnings verk, ju längre tiden går utan att någonting nytt ploppar upp.

Du har säkert rätt i att polisen är "ovanpå" och har prioriterat all tele- och datatrafik. Och fanns en sådan koppling hade nog det lett till ett genombrott tidigare – och återigen tämligen snart efter tillgripandet av EG:s person.

Finns det möjligen en gråzon kring ej spårbara mobiler? Men det borde inte räcka riktigt för att upprätta kontakt.

Vilket antyder att antingen kumpan/er till EG haft kontakten, att kontakten skett genom någon form av slump, eller att valet av offer bestämdes av andra faktorer än personlig kontakt.

Jag minns någon lite synbart udda farbror som bodde ensligt i Skåne för något drygt decennium sedan som blev ihjälslagen av några grabbar för att det länge hade ryktats att han hade pengar gömda hemma – om jag inte är felunderrättad. Sånt där som uppstår på en "frukostrast", och sen sitter det där som en liten juvel i en hjärnvindling; och en vacker dag när någon har trångt om stålar, så är det gubben man går till för han kan inte försvara sig, är säkert elak, och ingen verkar hälsa på honom när vi tittat.

Behöver inte vara något märkvärdigt i och för sig. "Kopplingen" alltså. Ett rykte, ett påstående, en idé när man kört förbi några ggr och sett villan ligga ensligt. Och sen har man inbillat sig att det är lösningen på alla ens problem – för man har inte fått lära sig att göra rätt för sig eller att problemhantering inte betyder att man ska gå utanför lagen. Typ.
Senast redigerad av Lonnrot 2017-10-02 kl. 19:15. Anledning: Instick
Citera
2017-10-02, 19:10
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Jag kan tänka mig att det först har skett ett spontant möte under lördagen då Tor var ute och promenerad. Amerikanaren funkade typ som en hund i "hund-tricket" och banade väg för ett spontant inbjudet besök till paret Lekanders bostad.
De (jag tror på flera) för alla oss övriga obemärkta besökarna åker senare iväg med amerikanaren (som kan ha varit lånad), men återkommer senare...rånförberedda. Eventuellt har någon med svepskäl stannat kvar och sällskapar i väntan på att bli hämtad (med "rätt" bil) - skulle ge GM gott om tid till att bedöma läget och bara genomföra rånet om det känns rätt. Tyvärr så har ju något sedan gått snett och utmynnar i mord.
Senast redigerad av linkebodabo 2017-10-02 kl. 19:16.
Citera
2017-10-02, 19:13
Medlem
Citat:
Har märkt att många försöker hitta någon person som arbetat med den häktade, någon arbetskamrat-eller släkting som kan ha haft någon koppling mellan GM och offren. Det har fokuserats på GM arbetsplats, mest.
Funderat tvärtom-över om Herr Lekander i sitt arbete haft ansvar över någon praktikant, någon ung kille eller ung tjej som han hjälp och lärt upp. Någon som han introducerat i jobbet, någon han diskuterat bilar med, berättat om sin ekonomi eller så.
Ingen som vet?
Citera
2017-10-02, 19:25
Medlem
linkebodabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Har märkt att många försöker hitta någon person som arbetat med den häktade, någon arbetskamrat-eller släkting som kan ha haft någon koppling mellan GM och offren. Det har fokuserats på GM arbetsplats, mest.
Funderat tvärtom-över om Herr Lekander i sitt arbete haft ansvar över någon praktikant, någon ung kille eller ung tjej som han hjälp och lärt upp. Någon som han introducerat i jobbet, någon han diskuterat bilar med, berättat om sin ekonomi eller så.
Ingen som vet?
Vad tror du har diskuterats här innan EG greps?

Bara en observation,,
Varför utgår alla BO-relaterad teorier ifrån Tor och inte från Anki?
Tor har ju beskrivits som diplomatisk och Anki som mer "rättfram"
Han tjänade dessutom betydligt mycket mindre än henne.

..eller förresten. En till observation..
Varför har en del börjat resonera som om detta fall fortfarande vore helt vidöppet (utan någon som sitter häktad som misstänkt på sannolika skäl)?
Senast redigerad av linkebodabo 2017-10-02 kl. 19:35.
Citera
2017-10-02, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det kan vara så. I så fall har jag fel. Har dock för mig att jag fått uppgift om Jönköping. Det var en snubbe inne och skrev att han jobbade med honom där. Det var typ två veckor sen.

Jobb och jobb. EG hade en praktikplats på Arlas lager i Jönköping. Han gjorde sin sista arbetsdag den 12/6. Han bröt avtalet någon vecka tidigare än vad som var tänkt.
Vad han sedan sysslat med fram till gripandet är än så länge okänt.
Citera
2017-10-02, 19:36
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
...
Finns det möjligen en gråzon kring ej spårbara mobiler? Men det borde inte räcka riktigt för att upprätta kontakt.
(...)
Det har jag också funderat över. Men om vi antar att GM haft en "hemlig" mobil och BO vanliga, borde man kunna se att BO haft kontakt med en "hemlig" telefon. Alternativet att båda haft "hemliga" mobiler finns också, men det har nog polisen koll på. Hur som helst måste ju mobiltrafiken kunna spåras, även om inte ägaren till telefonen kan spåras.
Kanske därför utredarna är så intresserade av hur MGM kört, tankat och parkerat innan brottet.
Citat:
Behöver inte vara något märkvärdigt i och för sig. "Kopplingen" alltså. Ett rykte, ett påstående, en idé när man kört förbi några ggr och sett villan ligga ensligt.
Det här får mig att tänka på hur det ser ut där egentligen. Är det någon som har så pass koll på Mantorp gård att den kan göra en skiss över hur brottsplatsen med omgivningar ser ut?
Någon sådan planskiss har mig veterligen inte postats i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av linkebodabo
Jag kan tänka mig att det först har skett ett spontant möte under lördagen då Tor var ute och promenerad. Amerikanaren funkade typ som en hund i "hund-tricket" och banade väg för ett spontant inbjudet besök till paret Lekanders bostad.
De (jag tror på flera) för alla oss övriga obemärkta besökarna åker senare iväg med amerikanaren (som kan ha varit lånad), men återkommer senare...rånförberedda. Eventuellt har någon med svepskäl stannat kvar och sällskapar i väntan på att bli hämtad (med "rätt" bil) - skulle ge GM gott om tid till att bedöma läget och bara genomföra rånet om det känns rätt. Tyvärr så har ju något sedan gått snett och utmynnar i mord.
Ah, jag tycker det verkar för komplicerat ändå. Jag tror på ett enklare, simplare scenario. Men nå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in