2017-10-02, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Tysken säger sig ha bevittnat sådana situationer i alla fall, där det kunde ha gått jättefel men M hade iskalla nerver och vidtog alla de rätta åtgärderna i rätt ordning.

Jag tror GW har fel denna gången. Han går på statistik - sannolikheter - och därför får han oftast rätt. Om ett barn hittas mördat så ÄR det oftast styvpappan som är förövaren o.s.v.. Men det här fallet är utanför alla sannolikheter.
Tysken i all ära, men vi kan ju bara se på det vi vet - han har kastat verktyg på folk han blir arg på, under rättegångsförhandlingarna blir han märkbart irriterad flera gånger (typiskt bra läge att annars hålla sig kall), och hela spektaklet med den här historien vittnar inte om någon iskall typ. Möjligen har tysken sett honom när han varit innanför sin comfort zone - vad vi andra skulle tycka är en stressig situation behöver inte vara det för PM och han verkar ju gilla maskiner så kanske kan han hålla sig cool när de krånglar för det är hans grej.

Av nyfikenhet, vad är det för situation tysken vittnar om där han vidtagit de korrekta åtgärderna i rätt ordning osv? Vad höll på att gå snett?
Citera
2017-10-02, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Fast den där verklighesbeskrivingen är ju inte helt sann, han har ju bland annat fått priser för att väcka och sprida intresset för teknik. Låter lite simpelt att hänvisa det till att det skulle måsta bero på fel hos de som som gett honom priserna, ingått i diverse projekt med honom. Det är nog snarare så att det tar ett tag att erfara att han inte bara är lite kooky kanske.

När man ser föreläsning han håller på youtube så är han väl ungefär likadan som vilken företagsledare, antroposof eller äventyrare som Kropp som helst. Det verkar ju inte direkt omedelbart uppenbart att han är våldsam eller styckmördare (tidigare kumpaner och flickvänner säger ju tvärtom att de inte uppfattar honom som våldsam, även om jag kanske skulle fundera över någon som sägs kasta verktyg efter folk, skillnad om de snörs i golvet eller väggen).

Och allt är ju inte som han hittar på själv, utan omdömen från folk som haft med honom att göra.

Det är en helt annan 5:a.

Låt mig ta ett exempel. Camilla Läckberg får folk att läsa. Själv skulle jag hellre åka ubåt m Madsen än läsa Camilla L. Hon gör ett bra jobb i att få folk att läsa mer. Skriver hon bra? Inte så mycket, säljer hon bra? Väldigt bra. Man behöver inte direkt vara snille för att förstå skillnaden.

Man måste var bra skruvad för att ens tro att någon som singlar verktyg till höger och vänster är kapabel till att mörda och stycka någon. Det syns inte utanpå. Inte ens när man vet vad någon gjort och varit kapabel till så förstår man. Så funkar normalstörda typer.

Kanske räckte med att KW frågade om hur man tyckte att ubåtar och raketer var Madsens uppfinning. Kränkning nog för en personlighetsstörd. Normal fråga för mig som trodde det fanns långt innan Madsens hittepå.

Men vad vet jag?
Citera
2017-10-02, 17:27
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag menar inte att de som gett priserna gjort något fel.
Menade mer att han har en sådan personlighet att han säkert drar en viss typ av människor till sig.
Som nästan liiite avgudar honom. Förutom de då som ser honom som "en frisk fläkt" som väcker och sprider intresse för teknik.

Tja jag vet inte. Det kan ju också vara så att någon förändring i hans sätt att vara har skett. Från början kanske han bara var kooky men att han kanske blev mer aggressiv i samband med att intresset och projekten växte, kostar mer etc.
Tog jämförelsen med Kropp som jag råkat höra en föreläsning med, är inte intresserad alls av bergsbestigning vare sig då eller nu men han berättade om det på ett ändå intressant sätt. Sedan har jag också svårt att föreställa mig att vara så ensidigt inriktad på ett intresse som ska betyda "allt" för en. Så det är nog inte så att de som är "tråkiga" per automatik är de som finns i mest fanatiska beundrarskaran heller. Men för en som gör en viss sysselsättning till "allt" som PM verkar ha gjort så är det kanske som att världen går under om han börjar bli varse att han inte kanske kommer att kunna hålla på med det (för att det saknas pengar och nödvändiga medarbetare) . Han hade ju blivit irriterad när någon medarbetare i projektet inte kunnat vara med vissa dagar på grund av familjesituation.
Citera
2017-10-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Tysken i all ära, men vi kan ju bara se på det vi vet - han har kastat verktyg på folk han blir arg på, under rättegångsförhandlingarna blir han märkbart irriterad flera gånger (typiskt bra läge att annars hålla sig kall), och hela spektaklet med den här historien vittnar inte om någon iskall typ. Möjligen har tysken sett honom när han varit innanför sin comfort zone - vad vi andra skulle tycka är en stressig situation behöver inte vara det för PM och han verkar ju gilla maskiner så kanske kan han hålla sig cool när de krånglar för det är hans grej.

Av nyfikenhet, vad är det för situation tysken vittnar om där han vidtagit de korrekta åtgärderna i rätt ordning osv? Vad höll på att gå snett?

Den berättelse jag erinrar mig i minnet, så var inte tysken med alls. Det var en ubåtstur med kapten Madsen och ett antal passagerare då han dykt ner på botten och lyckats (?) fastna med ubåten mellan ett par stora stenar/klippblock och hur han via olika åtgärder lyckades ta sig lös, utan att passagerarna förstod hur farligt läget var, dom kunde alla blivit fast där på botten. Hur mycket tur eller skicklighet det krävde vill jag inte spekulera i. Typ något liknande.

Den berättelsen har Madsen säkert förfinat och tillskrivit sig själv att besitta coolhet och tekniskt finlir som Kapten.

Det är det jag slarvigt benämner sagoberättelse.

Snarast visar det på vilka risker som han utsatte sina passagerare för.

Reservation för minnesfel.
Citera
2017-10-02, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag menar inte att de som gett priserna gjort något fel.
Menade mer att han har en sådan personlighet att han säkert drar en viss typ av människor till sig.
Som nästan liiite avgudar honom. Förutom de då som ser honom som "en frisk fläkt" som väcker och sprider intresse för teknik.
De flesta människor imponeras av sånt de inte själva har kunskap om. Min far ritade och beräknade kärnkraftverkens byggnationer (fråga mig inte om detaljer!). Själv pysslar jag med en helt annan genre. Madsen byggde ubåtar. Allt handlar om individuellt intresse som man förkovrar sig inom. Inget märkvärdigt. Det handlar om intresse. Man skaffar sig kunskap och erfarenhet. Vissa här i tråden borde plocka ner Madsen från höjderna och inse att han är människa. En enkel snubbe som kunde sin tekniska bit men nu är en simpel mördare.
Citera
2017-10-02, 17:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc

Nautilus höll på att vattenfyllas vad jag förstod.
Citera
2017-10-02, 17:59
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Det är en helt annan 5:a.

Låt mig ta ett exempel. Camilla Läckberg får folk att läsa. Själv skulle jag hellre åka ubåt m Madsen än läsa Camilla L. Hon gör ett bra jobb i att få folk att läsa mer. Skriver hon bra? Inte så mycket, säljer hon bra? Väldigt bra. Man behöver inte direkt vara snille för att förstå skillnaden.

Man måste var bra skruvad för att ens tro att någon som singlar verktyg till höger och vänster är kapabel till att mörda och stycka någon. Det syns inte utanpå. Inte ens när man vet vad någon gjort och varit kapabel till så förstår man. Så funkar normalstörda typer.

Kanske räckte med att KW frågade om hur man tyckte att ubåtar och raketer var Madsens uppfinning. Kränkning nog för en personlighetsstörd. Normal fråga för mig som trodde det fanns långt innan Madsens hittepå.

Men vad vet jag?

Ja, ungefär något sådant. Och hade frågan ev. kommit något år tidigare, innan projekten såg ut att definitivt kapsejsa så kanske frågan passerat med som högst ett snäsigt svar att intervjun är slut och hon körts iland levande?
Citera
2017-10-02, 18:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Den berättelse jag erinrar mig i minnet, så var inte tysken med alls. Det var en ubåtstur med kapten Madsen och ett antal passagerare då han dykt ner på botten och lyckats (?) fastna med ubåten mellan ett par stora stenar/klippblock och hur han via olika åtgärder lyckades ta sig lös, utan att passagerarna förstod hur farligt läget var, dom kunde alla blivit fast där på botten. Hur mycket tur eller skicklighet det krävde vill jag inte spekulera i. Typ något liknande.

Den berättelsen har Madsen säkert förfinat och tillskrivit sig själv att besitta coolhet och tekniskt finlir som Kapten.

Den incidenten har jag däremot aldrig hört eller läst om. Har du någon länk?
Citera
2017-10-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Tja jag vet inte. Det kan ju också vara så att någon förändring i hans sätt att vara har skett. Från början kanske han bara var kooky men att han kanske blev mer aggressiv i samband med att intresset och projekten växte, kostar mer etc.
Tog jämförelsen med Kropp som jag råkat höra en föreläsning med, är inte intresserad alls av bergsbestigning vare sig då eller nu men han berättade om det på ett ändå intressant sätt. Sedan har jag också svårt att föreställa mig att vara så ensidigt inriktad på ett intresse som ska betyda "allt" för en. Så det är nog inte så att de som är "tråkiga" per automatik är de som finns i mest fanatiska beundrarskaran heller. Men för en som gör en viss sysselsättning till "allt" som PM verkar ha gjort så är det kanske som att världen går under om han börjar bli varse att han inte kanske kommer att kunna hålla på med det (för att det saknas pengar och nödvändiga medarbetare) . Han hade ju blivit irriterad när någon medarbetare i projektet inte kunnat vara med vissa dagar på grund av familjesituation.

Ja, det var von Bengtsson hans fd kompanjon som 2014 avskiljde Madsen från företaget via en juridisk tvist som ledde till att Madsen förlorade det mesta. Bengtsson blev sedan Madsens största fiende och konkurrent.

Här tror jag Madsen blev än mer personlighetsförändrad.

Många av youtube-filmerna är inspelade före 2014.
Citera
2017-10-02, 18:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De flesta människor imponeras av sånt de inte själva har kunskap om. Min far ritade och beräknade kärnkraftverkens byggnationer (fråga mig inte om detaljer!). Själv pysslar jag med en helt annan genre. Madsen byggde ubåtar. Allt handlar om individuellt intresse som man förkovrar sig inom. Inget märkvärdigt. Det handlar om intresse. Man skaffar sig kunskap och erfarenhet. Vissa här i tråden borde plocka ner Madsen från höjderna och inse att han är människa. En enkel snubbe som kunde sin tekniska bit men nu är en simpel mördare.

Fast det är inte bara kunskaperna som dragit folk till Madsen. Det måste till karisma också. v. Bengtson har inte dragit den publiken, trots att han sitter på guldkortet att ha arbetat på NASA - d.v.s. mer märkvärdigt kan det inte bli i rymdfartskretsar. Det finns inga föreläsningar med v. Bengtson på internet, utan bara sådant som han låtit filma och lägga ut själv på CSO:s kanal. Och ännu mindre den tjocke, skäggige mannen som är med Madsen och förklarar på vissa raketvideoer på Youtube. Det han säger går in genom ena örat och ut genom det andra typ, för det blir tråkigt för att han är så tråkig.
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-02 kl. 18:14.
Citera
2017-10-02, 18:07
Medlem
Citat:

Just det! Den minns jag också, men som sagt, där var inte tysken med (vad jag minns iaf?) så Merwinna kanske blandar ihop eller så finns det en till story.. Om vi låtsas att den här storyn gick till precis så här, och om jag hade läst den helt utan att veta något mer om PM än att han byggt en egen ubåt, då hade jag absolut trott på den och tyckt att det ändå var lite häftigt (även om det är som du säger ett tecken på att han utsätter sina passagerare för vissa risker). Nu vet vi ju en del till om PM och hur han är, och då blir man ju genast lite mer tveksam. Hade ändå varit intressant att få höra någon som varit med berätta..
Citera
2017-10-02, 18:10
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ja, det var von Bengtsson hans fd kompanjon som 2014 avskiljde Madsen från företaget via en juridisk tvist som ledde till att Madsen förlorade det mesta. Bengtsson blev sedan Madsens största fiende och konkurrent.

Här tror jag Madsen blev än mer personlighetsförändrad.

Många av youtube-filmerna är inspelade före 2014.

Fast hade han blivit så skadad av det att han blivit mordisk, så hade han väl först och främst styckmördat Bengtson? Och inte en oskyldig journalist som han träffade en gång?
Senast redigerad av Merwinna 2017-10-02 kl. 18:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in