2017-10-01, 21:53
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilenceDeMort
Tänkte mig mera att eftersom det saknas bevis för/emot Guds existens så möjliggör det ett universum där Gud existerar som ett väsen.

Det köper jag (för att använda en krass metafor)...
Citera
2017-10-02, 11:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StupidMonkey
Ett bevis är att ingenting existerar utan orsak, så vem orsakade Big Bang? Vad existerade innan det?

https://www.youtube.com/watch?v=6CulBuMCLg0

1. Påståendet orsaker en oändlig regression. Allt måste ha en orsak = Skaparen måste ha en skapare som måste ha en skapare.. Därför följs det absoluta påståendet "allt måste ha en orsak" med "utom skaparen, som är magisk" helt utan att belägga att det finns en skapare eller att denna magi ska kunna observeras eller demonstreras. Man tar det helt enkelt ur luften.
2. Det säger ingenting om vad den orsaken skulle vara tills man börjar med magiska lösningar enligt (1).
Om den orsaken var en kvantumblipp, återgår vi inte då bara till 1 med en oändlig regression om vad som skapade blippen?

Det är viktiga frågor, det kan vi hålla med om men jag tror inte på att hitta på lösningar bara för att ha ett svar, vad det än må vara. Speciellt inte när man måste blanda in magi och gudar.
Citera
2017-10-02, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
1. Påståendet orsaker en oändlig regression. Allt måste ha en orsak = Skaparen måste ha en skapare som måste ha en skapare.. Därför följs det absoluta påståendet "allt måste ha en orsak" med "utom skaparen, som är magisk" helt utan att belägga att det finns en skapare eller att denna magi ska kunna observeras eller demonstreras. Man tar det helt enkelt ur luften.
Du har missuppfattat det Kalamiska argumentet.

Argumentet är följande:

1. Allt som BÖRJAR att existera måste ha en orsak
2. Universum BÖRJADE att existera
Därför
3. Universum har en orsak
Citera
2017-10-02, 15:29
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos

Argumentet är följande:

Därför

Jo, men det argumentet förutsätter att det måste finnas något som alltid har existerat (som då skulle kunna orsaka att universum existerar, utan att själv kräva en orsak).
Problemet med det är att om man påstår att det kan finnas något som alltid skulle ha existerat så skulle universum lika gärna alltid också kunna ha existerat i någon form eller annan och då inte behöva ha någon skapare.

Både det faktum att allt kräver en skapare utom skaparen och att skaparen ensam skulle ha funnits i evighet är lika osannolika.
Citera
2017-10-02, 16:30
Medlem
Citat:

Argumentet är följande:

Därför
Ja, detta leder alltså inte till gud/gudar. Bara till en "orsak".
Citera
2017-10-02, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, men det argumentet förutsätter att det måste finnas något som alltid har existerat (som då skulle kunna orsaka att universum existerar, utan att själv kräva en orsak).
Problemet med det är att om man påstår att det kan finnas något som alltid skulle ha existerat så skulle universum lika gärna alltid också kunna ha existerat i någon form eller annan och då inte behöva ha någon skapare.
Varför det? Påstår du att orsak och verkan är samma sak?

Citat:
Både det faktum att allt kräver en skapare utom skaparen och att skaparen ensam skulle ha funnits i evighet är lika osannolika.
Du upprepar ordet "allt" trots att det Kalamiska Gudsbeviset uttryckligen talar om "allt som börjar", varför gör du det?
Citera
2017-10-02, 18:14
Medlem
Citat:

Du upprepar ordet "allt" trots att det Kalamiska Gudsbeviset uttryckligen talar om "allt som börjar", varför gör du det?
Detta "bevis" leder som bäst till en orsak, eller skapare. Det leder inte till någon gud, eller gudar. Och det leder definitivt inte till någon särskild gud, typ bibelns eller koranens gud.
Citera
2017-10-02, 18:52
Medlem
Smesos avatar
Citat:

Nej, hur får du det till att jag skulle påstå det?

Citat:

Därför att de flesta med "allt" menar hela universum.
Citera
2017-10-02, 19:49
Medlem
Citat:
Nej, hur får du det till att jag skulle påstå det?
Jag försöker bara förstå hur du menar för det verkade nästan som att du likställde ett evigt universum med Skaparen själv. Dock, det som diskuterades var det Kalamiska Gudsbeviset men du påstår istället att universum lika gärna kan ha existerat för alltid. Men det är ett helt annat argument och har inte med saken att göra eller varför jag korrigerade Sepiritz kritik av argumentet.

Citat:
Därför att de flesta med "allt" menar hela universum.
Det är ett misstag att använda det ordet i samband med Kalams Gudsbevis för då blir det en totalt annorlunda betydelse som sedan missbrukas i formen av den totalt irrationella följdfrågan "Vem skapade Skaparen?".
Citera
2017-10-02, 21:17
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Jag försöker bara förstå hur du menar för det verkade nästan som att du likställde ett evigt universum med Skaparen själv. Dock, det som diskuterades var det Kalamiska Gudsbeviset men du påstår istället att universum lika gärna kan ha existerat för alltid. Men det är ett helt annat argument och har inte med saken att göra eller varför jag korrigerade Sepiritz kritik av argumentet.

Det är ett misstag att använda det ordet i samband med Kalams Gudsbevis för då blir det en totalt annorlunda betydelse som sedan missbrukas i formen av den totalt irrationella följdfrågan "Vem skapade Skaparen?".

Visst, men "Kalams Gudsbevis" är ingalunda något gudsbevis. Det är bara en logisk slutsats som baseras på en premiss. Min invändning är att premissen inte är sann.
I Kalams gudsbevis påstås dessutom att "universum började existera" som om universum uppstod ur tomma intet, vilket inte stämmer. Det som vi idag kallar för universum ändrade bara form, det uppstod inte så som Kalams gudsbevis vill få det att verka vara.
Citera
2017-10-02, 21:53
Medlem
Citat:
Det som vi idag kallar för universum ändrade bara form, det uppstod inte så som Kalams gudsbevis vill få det att verka vara.
Okej, har du nån källa på det?
Citera
2017-10-02, 22:16
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Okej, har du nån källa på det?
Läs om "Big bang", t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera