Citat:
Tysken är ironisk och har humor, ja, men jag uppfattade inte just det där inlägget som skoj, p.g.a. att han utvecklade varför M inte valde det alternativet (att åka längre ut och sänka N. på djupt vatten). Han skrev bland annat att det kan ha varit så att bränslet inte räckte, och att detta - hur mycket bränsle som fanns kvar - i så fall är något som polisen kan mäta upp och räkna ut. Det kan även ha varit så (fortfarande enligt tysken) att [b/] M inte hade någon dryck ombord, och därför inte vågade ge sig in på den simturen [/b]om han redan hade vätskebrist. Jag tror alltså inte att tysken skulle ha utvecklat svaret så mycket, om det bara var på skoj. Men jag medger att det är länge sedan jag sist färdades över det där sundet, jag kommer inte ihåg hur det är.
Men som jag skrev: i en krissituation kan man ta risker som man normalt inte skulle göra, när det är så oerhört mycket som står på spel som det var i M:s läge.
Men som jag skrev: i en krissituation kan man ta risker som man normalt inte skulle göra, när det är så oerhört mycket som står på spel som det var i M:s läge.
Sundet mellan Köpenhamn och den svenska sidan är så smalt att man utan vidare ser land på andra sidan från vardera kust. Sundet är synnerligen vältrafikerat. Det går inte att under normala väderförhållanden en augustikväll befinna sig på någon plats i sundet utan att man kan se land eller tämligen lätt också kan ta sig till land.
Det finns absolut inget skäl till att inte påkalla hjälp eller ta sig till land om någon ombord råkat ut för en olycka. Det är det mest naturliga och det lättaste att göra. Både PM och KW hade mobiltelefoner - får man panik slår man nödnummer och ropar på hjälp. Om nu inte u-båten i ytläge har andra kommunikationsmöjligheter, ex radio. KW påstås ju ha fallit ner från tornet i ytläge och då borde ju både radio och mobiltelefoner fungerat.
Panik i sig leder ibland till att folk handlar irrationellt, men oftast gör de då saker som att fly, rusa iväg etc - snabba lösningar på problem. Om PM hade hävt KWs kropp över bord påklädd med alla hennes saker och åkt därifrån kunde det kanske varit en akt i ren panik. Men att klä av henne, stycka henne - även om han nekar - och sänka kroppen med tyngder är inget man gör i panik.
Det är något man gör för att dölja något, möjligen utfört under stress eller av mer perversa skäl eller för att underlätta transport - men absolut inte i ett tillstånd av panik. Det tar flera timmar att utföra! Kräver hårt arbete, planläggning och att man plockar fram verktyg och sänkningatrialjer.
PMs påstående om att han fick "panik" och därför klädde av och sänkte KWs kropp är bara dumheter. Han är en lögnare och sannolikt en styckmördare.
nde augusti och det var livet som jag (PM) kände det och det var borta för alltid....Snyft.