2017-09-29, 15:18
Medlem
När man multiplicerar komplexa tal så visar sig den underliggande geometrin bäst om man arbetar i polärform.

I polärform så kan ett givet tal z representeras m.h.a. dess avstånd, r, till origo samt dess vinkel, v (mätt moturs från positiva x-axeln).

Ett godtyckligt tal får då formen:
z = r *e^(i*v).

Eftersom talet i har egenskapen r=1, samt v=pi/2 så får vi:
i = e^(i*pi/2).

När du multiplicerar talet z med i så får vi:
z*i = r*e^(iv)*e^(i*pi/2) = r*e^(i(v+pi/2)).

Vi ser nu i H.L. att produkten ges av talet z som roterats pi/2 radianer.
Citera
2017-09-29, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HundKattRäv
Varje gång du multiplicerar ett komplext tal med i så roterar du talet 90 grader moturs.

Okej jag förstår hur du menar men hur kan svaren bli som dom blir? Dvs "-i", "1", "i".
Jag antar vi börjar vandra från Im axeln och åt höger sida. Och hur kan då i^3 bli -i? -i är ju roten ur 1?
Citera
2017-09-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Okej jag förstår hur du menar men hur kan svaren bli som dom blir? Dvs "-i", "1", "i".
Jag antar vi börjar vandra från Im axeln och åt höger sida. Och hur kan då i^3 bli -i? -i är ju roten ur 1?
i^3 är ju som att multiplicera 1 med i tre gånger... dvs en total rotation på 270 grader.
Citera
2017-09-29, 18:21
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg

√1 = 1 och -i = –√(-1), eller hur?
Ekvationen z² = –1 har rötterna z = ±i.

i² = i*i = -1 ger

i^8 = (i*i)*(i*i)*(i*i)*(i*i) = (-1)^4 = 1

i^25 = i*i^24 = i*i^8*i^8*i^8 = i*1*1*1 = i
Citera
2017-09-30, 18:31
Medlem
Diskret matematik.
Inlämningsuppgift 2 det handlar om här http://courses.mai.liu.se/GU/TATA65/inlamning.html

Jag får svaret till fråga 1a till (47 över 2) men jag förstår ej hur jag ska tänka på fråga 1b och följande frågor.
Citera
2017-09-30, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itsblueno
Diskret matematik.
Inlämningsuppgift 2 det handlar om här http://courses.mai.liu.se/GU/TATA65/inlamning.html

Jag får svaret till fråga 1a till (47 över 2) men jag förstår ej hur jag ska tänka på fråga 1b och följande frågor.
Fick 1b till att det finns 27 olika par av kort som kan slå Idas hand, kan det stämma?
Citera
2017-10-01, 09:16
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Diskret matematik.

Citat:
Fick 1b till att det finns 27 olika par av kort som kan slå Idas hand, kan det stämma?

Nyckeln är att börja med att identifiera att ganska många av de bästa händerna inte går att få med de tre öppna korten som ligger. Det går inte att ha
  • Färgstege
  • Fyrtal
  • Kåk
  • Färg

De enda händer som går att ha och som är bättre än Idas är alltså stege, triss eller två par med ess och kung. Sedan är det en fråga om att räkna hur många möjligheter det finns i var och en av de kategorierna.

Om du skriver ut hur du fick fram ditt svar så kan du få svar på om du har tänkt rätt eller fel.
Citera
2017-10-01, 11:26
Medlem
starke_adolfs avatar
Har en taylorserie som jag vill ha en konvergensradie på med taylorkoefficienter
a_n = [(-1)^n * (n+1)] / [(1+i)^{n+2}]

Konvergensradie:
r = lim n-->infty |a_{n+1}/a_n| = ... =
= lim n-->infty |(1+i)^{-1}|*|(n+2)/(n+1)| =
= {högra faktorn --> 1 då n-->infty} =
= lim n-->infty |(1+i)^{-1}| = 1/[(1+i)(1-i)] = 1/2

Men facit vill ha det till r=sqrt(2) med r=lim n-->infty |a_n/a_{n+1}| vilket ju inte följer definitionen av konvergensradie. Hur ska jag tänka?

Utvecklingen sker kring punkten z0 = 1+i om det är till någon nytta.
Citera
2017-10-01, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nyckeln är att börja med att identifiera att ganska många av de bästa händerna inte går att få med de tre öppna korten som ligger. Det går inte att ha
  • Färgstege
  • Fyrtal
  • Kåk
  • Färg

De enda händer som går att ha och som är bättre än Idas är alltså stege, triss eller två par med ess och kung. Sedan är det en fråga om att räkna hur många möjligheter det finns i var och en av de kategorierna.

Om du skriver ut hur du fick fram ditt svar så kan du få svar på om du har tänkt rätt eller fel.

Tänkte på följande vis: Två par med ess och kung, (2 c 1) * (3 c 1) då det finns 2 ess och 3 kungar att välja på

Triss, (2 c 2) + (3 c 2) + (2 c 2) då det finns 2 ess kvar, jag behöver båda. Det finns 3 kungar kvar, jag behöver 2. Det finns 2 damer kvar, jag beöver båda.

Stege, (4 c 1) * (4 c 1) , jag behöver en knekt och en 10:a, det finns 4 knektar och jag behöver 1, drt finns 4 10r och jag behöver 1.

6 + 1+ 3 +1 + 16 = 27
Senast redigerad av Itsblueno 2017-10-01 kl. 12:05.
Citera
2017-10-01, 12:49
Medlem
Någon som kan hjälpa mig?
Har försökt att lösa denna uppgift med både kvadratkomplettering och pq-formel, men vet inte hur jag ska få ut det rätta svaret. Har även prövat metoden med att ersätta funktionen med a+bi, när man löst ut högerledet.

Lös ekvationen för z i ℂ
z²-(6+4i)z+(5+10i)=0

Lösningarna är

z1=4+3i
z2=2+i

Är väldigt tacksam för minsta hjälp
Citera
2017-10-01, 13:06
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Har en taylorserie som jag vill ha en konvergensradie på med taylorkoefficienter
a_n = [(-1)^n * (n+1)] / [(1+i)^{n+2}]

Konvergensradie:
r = lim n-->infty |a_{n+1}/a_n| = ... =
= lim n-->infty |(1+i)^{-1}|*|(n+2)/(n+1)| =
= {högra faktorn --> 1 då n-->infty} =
= lim n-->infty |(1+i)^{-1}| = 1/[(1+i)(1-i)] = 1/2

Men facit vill ha det till r=sqrt(2) med r=lim n-->infty |a_n/a_{n+1}| vilket ju inte följer definitionen av konvergensradie. Hur ska jag tänka?

Utvecklingen sker kring punkten z0 = 1+i om det är till någon nytta.

|z - z_0| < lim {n→∞} |a_n / a_{n+1}|

Härledning: https://en.wikipedia.org/wiki/Radius_of_convergence#Finding_the_radius_of_conver gence

Detta stämmer väl även intuitivt eftersom |a_n| måste vara avtagande i |z - z_0| < r
Senast redigerad av Nail 2017-10-01 kl. 13:22.
Citera
2017-10-01, 13:10
Medlem
preben12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quadrulla
Någon som kan hjälpa mig?
Har försökt att lösa denna uppgift med både kvadratkomplettering och pq-formel, men vet inte hur jag ska få ut det rätta svaret. Har även prövat metoden med att ersätta funktionen med a+bi, när man löst ut högerledet.

Lös ekvationen för z i ℂ
z²-(6+4i)z+(5+10i)=0

Lösningarna är

z1=4+3i
z2=2+i

Är väldigt tacksam för minsta hjälp

PQ-formeln ger:

z=3+2i±√((-3-2i)²-5-10i)

z=3+2i±√(9+12i-4-5-10i)

z=3+2i±√(2i)

Här kommer ett lite klurigt steg då du behöver beräkna √(2i)

Ett "klassiskt" knep är att lägga till 1 för att sen dra bort 1 från uttrycket. Så vi testar det.

√(2i)=√(1+2i-1)=√(1+2i+i²)

Nu ser vi att vi kan använda kvadreringsregeln "baklänges" och skriva uttrycket innanför rottecknet som en kvadrat.

√(1+2i+i²)=√((1+i)²)=1+i

Alltså får vi

z=3+2i±1+i
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in