2017-09-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan

Jag upprepar, för SD är 25% ett bra resultat. Men ett mardrömsresultat för Sverige. Skillnaden till 30% i vad det skulle innebära för praktiska konsekvenser för regeringsbildningen är enorm. jag tror tyvärr också på 25%, men hoppas innerligt på 30%.

Som tur är föreligger redan nu i realiteten de bästa förutsättningarna för SD, att som initiativtagare delta i en regeringsbildning med relevanta partier, i samband med valet...
Senast redigerad av Charnadios 2017-09-28 kl. 12:13.
2017-09-29, 06:30
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnysington
Ja det verkar som att det enda som eventuellt skulle kunna få SD på fall är SD själva.

Enligt regeln att rösta på det minst onda, som många tillämpar, så blir det Sd igen. I den vågskål som väger tyngst ligger massinvandringen. Något mer ont finns inte. Den som velar mellan Sd och något annat kommer att få ångra sig.
2017-09-29, 09:39
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellbergan
Jag upprepar, för SD är 25% ett bra resultat.

Jag säger så här; 20% är bra, 25% vore fantastiskt, 30% är osannolikt.
2017-09-29, 09:56
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

Unibet (som vi vet man kan lita på mer än alla opinionsinstitut) har SD till 1,75 över 24,5%
Med andra ord, det mest troliga är att SD får över 24,5%, 25% är alltså inte fantastiskt och inte något SD folk hurrar över. 30% vore riktigt bra och +35% fantastiskt, +40% vore osannolikt och en räddning för Sverige.
2017-09-29, 09:59
Medlem
ElvisFans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson

För drygt 3 år sedan var 12,7% "osannolikt" SD får minimum 25% nästa år och mest troligt närmare 30%.
2017-09-29, 10:36
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Knappt det ens. Deras stöd idag är otroligt stabilt oavsett vad de gör. Däremot så är SD beroende av yttre omständigheter om de ska kunna växa än mer. Om de ska kunna växa ytterligare utan en rejäl ekonomisk krasch eller pga de andra partiernas allmänna uselhet, så tror jag att de behöver förnya sig och skaffa en vassare partiledning.

Det räcker liksom inte att ha haft rätt vad det gäller invandringen hela tiden. Där har de redan ett stöd som räcker långt utanför de egna väljarna. Men om de ska steget upp till över 30%, då måste de kännas lite stabilare som helhet. De måste ju också kunna växa av egen maskin och pga sin politik och inte bara förlita sig på missnöje. Personligen så tror jag att många uppfattar SD som lite väl gammaldags och konservativa för att det ska vara möjligt idag. Svensken i gemen är inte värdekonservativ.

Vette sjutton om man behöver något speciellt för att fortsätta att växa.Verkligheten i landet gör att fler och fler vaknar upp. beroende lite på hur högt folk prioriterar invandringsfrågan. men är det invandringsfrågan som styr ,så är taket över 70% enligt några opinionsundersökningar,och andra SD frågor attraherar också folket.
Det enda som kan få SD att minska dock,är att dom missköter regeringsmakten. men där är vi inte än.
2017-09-29, 18:11
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Vette sjutton om man behöver något speciellt för att fortsätta att växa.Verkligheten i landet gör att fler och fler vaknar upp. beroende lite på hur högt folk prioriterar invandringsfrågan. men är det invandringsfrågan som styr ,så är taket över 70% enligt några opinionsundersökningar,och andra SD frågor attraherar också folket.
Det enda som kan få SD att minska dock,är att dom missköter regeringsmakten. men där är vi inte än.

Du har helt rätt. SD växer tack vare det elände denna och förra regeringen orsakade på migrationsområdet och som nu får enorma konsekvenser för kommuner och välfärd.

Dock så vidhåller jag att det är en svaghet att helt vara beroende av missnöje och andra partiers misslyckande för att kunna växa. Naturligtvis så har det funkat utmärkt sen förra valet och det kommer säkert att funka några år till, men ska det funka på sikt, så måste man ha nåt att komma med själv också. SD närmar sig trots allt regeringsmakten om de fortsätter att växa i den här takten, men då måste de också framstå som ett brett och regeringsdugligt parti.

Det går inte att komma ifrån att en väldigt stor andel av SD-väljarna har valt partiet just därför att de är förbannade, besvikna och oroliga. Det är inte vad jag skulle kalla ett stabilt väljarunderlag.
Senast redigerad av fernebo 2017-09-29 kl. 18:13.
2017-09-29, 19:28
Medlem
FlashyBears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Du har helt rätt. SD växer tack vare det elände denna och förra regeringen orsakade på migrationsområdet och som nu får enorma konsekvenser för kommuner och välfärd.

Dock så vidhåller jag att det är en svaghet att helt vara beroende av missnöje och andra partiers misslyckande för att kunna växa. Naturligtvis så har det funkat utmärkt sen förra valet och det kommer säkert att funka några år till, men ska det funka på sikt, så måste man ha nåt att komma med själv också. SD närmar sig trots allt regeringsmakten om de fortsätter att växa i den här takten, men då måste de också framstå som ett brett och regeringsdugligt parti.

Det går inte att komma ifrån att en väldigt stor andel av SD-väljarna har valt partiet just därför att de är förbannade, besvikna och oroliga. Det är inte vad jag skulle kalla ett stabilt väljarunderlag.

Ehm. SD:s väljare är faktiskt mest lojala. Trots SD:s makalösa tillväxt.
Det verkar alltså så att väljarna håller isär lojaliteten och sympatierna.

Min analys är att även om en hel del av SD:s väljare sympatiserar med andra partier (runt 20-30% av SD:s väljare enligt SCB) så är de ändå väldigt lojala till SD (mest eller näst mest lojala) eftersom de tror att det finns en liten fråga där SD har absolut största förtroende och aldrig "sviker".
2017-09-30, 14:03
Moderator
Tinuviels avatar
Inlägg flyttat hit:
(FB) Faktorer och händelser som kan påverka SD opinionsmässigt

// mod
2017-09-30, 20:54
Medlem
Var på besök i huvudstaden och kunde se blåklockan klistrad på bilar. Inte några få, utan ganska många.
Och detta skulle ha varit helt otänkbart för några år sedan. Och sen hörde jag att "här kostar en sketen etta tre mille" Även dett: helt omöjligt område för SD för några år sedan
För dummerjöns, som alltid vet bäst, så nådde SD taket redan på stenåldern, och taket var visst någon promille.
2017-09-30, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede

Det som kan få dem att minska är om de plötsligt börjar svänga eller svaja i olika frågor. Det som gör mig till SD-supporter är att de är det enda parti som är stabila i sina frågor oavsett hur vindarna blåser. Om de börjar bli som andra partier som ändrar sig hit och dit och inte håller vad de lovar, och inte ens blinkar när de svänger 180 grader, då kommer jag och många andra att byta parti.
2017-09-30, 21:18
Medlem
greta75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HitlersAnus
Det som kan få dem att minska är om de plötsligt börjar svänga eller svaja i olika frågor. Det som gör mig till SD-supporter är att de är det enda parti som är stabila i sina frågor oavsett hur vindarna blåser. Om de börjar bli som andra partier som ändrar sig hit och dit och inte håller vad de lovar, och inte ens blinkar när de svänger 180 grader, då kommer jag och många andra att byta parti.

Inte för att jag för ett ögonblick tror att jag kan påverka din uppfattning så vill jag ändå påpeka att SD är extremt svajiga och har ändrat sig i många frågor. Det senaste gällde vinster i välfärden som man nu är för.

De kan tvärtom vara det minst pålitliga partiet angående vad de lovar sina väljare kontra vad de gör. Ingen fara eftersom deras väljare bara bryr sig om en fråga och följer sekten in i döden om så krävs.
Senast redigerad av greta75 2017-09-30 kl. 21:28.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in