2017-09-28, 00:39
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Jag reagerade på just en mening som "Living" skrev:
"Det dom går igenom kan ingen av oss förställa sig. De har nog på sina axlar att mantla ändå."

OM nu föräldrarna vet var P är, vilket jag överhuvudtaget egentligen inte tror alls, tolkar jag den meningen som att han är död. MEN att han är försvunnen är fullt tillräckligt för den meningen.

Så kan det givetvis vara, men uttalandet att "De har nog på sina axlar att mantla ändå." kan givetvis ha en annan innebörd.
Citera
2017-09-28, 03:39
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Menar du att de på något sätt fått reda på att P är avliden och nu letar de efter hans kropp?

"Att axla någons mantel" betyder i princip, att överta ett ansvar ifrån någon, som lämnar sitt ämbete eller avlidit!
Vilken mantel i samband med Patriks död skulle föräldrarna axla??? Hans musikintresse????
Citera
2017-09-28, 06:50
Medlem
Dumhetsmuseets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NinaBe
"Att axla någons mantel" betyder i princip, att överta ett ansvar ifrån någon, som lämnar sitt ämbete eller avlidit!
Vilken mantel i samband med Patriks död skulle föräldrarna axla??? Hans musikintresse????
Det blir lätt så med gamla uttryck att de används "bredare" och betydelsen skulle kunna vara att de har det jobbigt helt enkelt. Ett tungt ok att bära osv.
Citera
2017-09-28, 07:34
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Jag skrev mitt inlägg för jag var inte säker på vad urtavlan menade med sitt inlägg så min fråga var till urtavlan om det var så vi skulle tolka hans/hennes inlägg.

Edit: Jag vet vad "att axla någons mantel" betyder och det kan betyda olika saker i olika sammanhang
Senast redigerad av 57Emma 2017-09-28 kl. 08:00.
Citera
2017-09-28, 07:52
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Om en person hittats avliden, brukar man försvinna ur folkbokföringen så fort identifieringen är färdig.

Här kan man se att Patrik fortfarnde är folkbokförd i Malmö:
https://www.ratsit.se/sok/person?vem=&var=Koristgatan+10+lgh+1101+215+84+Mal m%C3%B6&m=1&k=1&r=1&er=1&b=1&eb=1&amin=&amax=&fon= 1

Om föräldrarna hotat Living, då borde vi inte fått den fina uppmaningen att respektera familjen, tänker jag. Vad tror du?

Men om han lever, borde föräldrarna ha det goda omdömet att inte medverka i Brottscentralen häromdagen och dessutom höra av sig till MPS, som sagt i Brottscentralen att de kommer söka på nytt.

Om föräldrarna svarat Living är det inte osannolikt att föräldrarna sagt något om oss, och då säkert inte något i positiva ordalag . Mer troligt att de sagt något mer i stil med .
Men du har rätt, det kan finnas många möjliga orsaker till att Living försvann. Men det kanske inte ens finns ett samband med Spotify förfrågan? Råkade bara sammanfalla i tid?

Håller helt med vad du skriver. Det fetade, jag tror absolut inte att föräldrarna hotat living men vi vet inte om någon "hotat" hans föräldrar/ har en hållhake på dem som gör att de inte kan vara så öppna som de kanske skulle kunna vara under andra omständigheter.
Det skulle också förklara Livings ord "De har nog på sina axlar att mantla ändå" alltså mer att det är jobbigt nog för dem.
Citera
2017-09-28, 09:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Jag reagerade på just en mening som "Living" skrev:
"Det dom går igenom kan ingen av oss förställa sig. De har nog på sina axlar att mantla ändå."

OM nu föräldrarna vet var P är, vilket jag överhuvudtaget egentligen inte tror alls, tolkar jag den meningen som att han är död. MEN att han är försvunnen är fullt tillräckligt för den meningen.

Efter en natts sömn kom jag att tänka på Patriks lillebror. Han kan ju inte må så bra nu.
Föräldrar måste trots att de själva är i en krissituation, ta hand om ett krisande barn också.
Citera
2017-09-28, 11:06
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumhetsmuseet
Det blir lätt så med gamla uttryck att de används "bredare" och betydelsen skulle kunna vara att de har det jobbigt helt enkelt. Ett tungt ok att bära osv.

Jag noterade givetvis, att ordstävet dessutom är felvänt!
Citera
2017-09-28, 11:59
Medlem
Citat:
Menar du att de på något sätt fått reda på att P är avliden och nu letar de efter hans kropp?

Nä, det är det jag egentligen inte tror - att föräldrarna vet något alltså.

Jag tror att "Living" menar att familjen har det tillräckligt jobbigt med att P är försvunnen, med den meningen.
Citera
2017-09-28, 12:00
Medlem
Citat:

Nu var det ju inte "någons" mantel, som det skrevs om, utan deras egna.
Citera
2017-09-28, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Efter en natts sömn kom jag att tänka på Patriks lillebror. Han kan ju inte må så bra nu.
Föräldrar måste trots att de själva är i en krissituation, ta hand om ett krisande barn också.

Precis!
Det hade gott och väl räckt med det ena, för att ta knäcken av någon..
Citera
2017-09-28, 12:39
Medlem
NinaBes avatar
Citat:
Nu var det ju inte "någons" mantel, som det skrevs om, utan deras egna.

Jag missade inte den detaljen!
Jag skrev ju, att det dessutom är ett "felvänt ordstäv."
Jag begriper inte hur någon kan "mantla sina axlar!"
Jag behöver inget svar på det här svaret.
Det är mycket mer, som är snurrigt i "Världens Story!"
Ha en skön torsdag!
Citera
2017-09-28, 12:48
Medlem
Citat:
Håller helt med vad du skriver. Det fetade, jag tror absolut inte att föräldrarna hotat living men vi vet inte om någon "hotat" hans föräldrar/ har en hållhake på dem som gör att de inte kan vara så öppna som de kanske skulle kunna vara under andra omständigheter.
Det skulle också förklara Livings ord "De har nog på sina axlar att mantla ändå" alltså mer att det är jobbigt nog för dem.
Det är precis detta jag fått uppfattningen om. Någon annan hotar familjen att de ska lägga ner sökandet/letandet. När någon hör av sig till dom ber de den personen att också lägga ner, för deras skulle, personens skull och för p's skull.

Jag är övertygad om att det var droger inblandade. P fick överdos på nåt sätt. De som var med är rädda, dels för inblandningen, dels för innehav av droger.

I Hallsberg finns ungdomar, invandrargäng sam mc-gäng och allt däremellan. Mc-gängen tror jag inte på i detta fall utan ungdoms/invandratgängen men kanske de får lite stöd från mc-gängen för att upprättthålla hoten....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in