2017-09-27, 11:23
Medlem
BigBusinesss avatar
Om du är anställd törs jag nästan lova att du får vara kvar. Är du inhyrd är ditt uppdrag rökt.

Klarar du inte prövningen får du arbetsuppgifter utifrån det. Kanske försvårar dina Karriärsutsikter så klart, men sparken får du inte. - förutsatt att du inte ljugit på anställningsintervjun eller liknande.
Citera
2017-09-27, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayJayAdams
Mycket hänger på vad dina arbetsuppgifter är samt vad du är straffad för.
Att jobba på posten och varit dömd för stöld, rån etc. klingar inte så bra men det finns andra brott som inte är någon fara för arbetets eller företagets säkerhet.

Jag har ett brottsregister och är dömd för flertal saker men mestadels olika narkotikabrott och vapenbrott men har alltid fått behålla mina jobb trots att 80% har bett om utdragsregister.
Min företag blev rånat under pistolhot häromveckan, man får räkna med att bli misstänkt om de misstänker insiderinformation men är man oskyldig har man inget att dölja.

Så frågan är vad går dina arbetsuppgifter ut på och vad är du dömd för?

Ts har svarat på detta:

Citat:
Jag har jobbat lite mer än två år och jag behövde inte visa upp något belastningsregister vid anställning. Jobbet i sig är inte så känsligt, jag sitter och övervakar att ett system funkar som det ska, enkelt uttryckt. Miljön är däremot känslig då jag jobbar i en sorts ledningscentral som övervakar viktig infrastruktur.

För sju år sedan satt jag 1,5 år i fängelse för att ha hanterat olagliga sprängämnen och jag tror inte att någon kommer släppa mig i närheten av min nuvarande arbetsplats när det blir känt. Jag kan väl även ha viss förståelse för det.
Citera
2017-09-27, 11:53
Medlem
tuffkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XTR4446
Du har fått detta om bakfoten. Man beställer inte ett utdrag själv vid en säkerhetsprövning. Myndigheten framställer om registerkontroll men det är Säpo som genomför den. Däremot lämnas inte allt som ev. kan finnas över till myndigheten utan att först prövas om det är relevant för bedömningen. Föreslår att TS och andra intresserade läser på Säpos hemsida om säkerhetsprövning. TS kan skicka PM om denne vill ställa frågor.
http://www.sakerhetspolisen.se/saker...sprovning.html

Jag har som sagt genomgått en säkerhetsprövning klass 2, så jag vet åtminstone hur det gick till i mitt fall. Rekryteringen gick visserligen genom ett rekryteringsföretag, och det var under ett möte med en ansvarig på detta företag som jag dels fick fylla i säkerhetsformuläret (där jag mer eller mindre godkände att Säpo gjorde en säkerhetsprövning) samt blev ombedd att beställa ett registerutdrag från polisen som sedan skulle lämnas (oöppnat) till säkerhetsansvariga på den myndighet jag sökte till. Det är möjligt att det registerutdraget i detta fall inte var kopplat till Säpos säkerhetsprövning (jag är väl medveten om vilka befogenheter de har), eller att rekryteringsföretaget missförstått vad som gällde, men det var iallafall så det gick till.
Citera
2017-09-27, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Får onekligen göra det då vi har som policy att vid "träffar" under säkerhetsprövningen så är man ute ur direkt, vilket gäller såväl anställda som konsulter. Vad som dock skulle hända om jag begick en brottslig handling under min anställning vet jag ej dock. Kan vara läge att se över det.

Vid misstanke om begågna brott (eller åtal/en dom i domstol) av en redan säkerhetsprövad person så överlämnar SÄPO som regel den informationen till arbetsgivaren för (i regel) en ny säkerhetsprövning - se Säkerhetsskyddsförordningen, §29 andra stycket. Om nu din arbetsgivare har "nolltolerans" så är ju risken ganska stor att du åker ut.

Om en person som redan är anställd inte klarar en säkerhetsprövning gäller precis som vid vanliga anställningar omplaceringsskyldighet för arbetsgivaren (alltså till en tjänst/arbetsplats som inte kräver säkerhetsprövning) . Kan personen inte omplaceras blir det fråga om uppsägning pga arbetsbrist, s.k. personlig arbetsbrist (vilket inte är samma sak som uppsägning av personliga skäl).

Något utköp blir det aldrig frågan om, inte heller avskedande.
Citera
2017-09-27, 20:00
Medlem
Onanikrems avatar
Lite beroende på ditt brott (mord) så klarar du det, beror också på din säkerhetsklass, vilket jobb du har.
Dömnd för x antal år sedan borde inte vara något jätteproblem.

Däremot att bli dömnd när man har x jobb är BIG nono..
Citera
2017-09-27, 21:21
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Visst, men det är information som kommit fram i en registerkoll i vilket fall. Självklart erkänner du inte att du testat på cannabis eftersom det inte går att kontrollera i ett register men kan potentiellt försvåra dina möjligheter att få anställning.

I mitt fall så var jag ärlig med allt eftersom jag inte hade någonting att dölja. Jag har ingenting i varken misstankeregister eller brottsregister, däremot har jag blivit avlägsnad av polis vid ett tillfälle. Jag var osäker på om mitt namn skulle kunna dyka upp i någon rapport när de granskar databaserna och var därför öppen med det. Sedan var det inget mer med det, de som höll i genomgången av formuläret sa att det knappast var någonting som påverkade säkerhetsprövningen.
Jag tycker inte det finns någon vinst att erkänna något. Om du är säker på att de kollar brottsregistret och att du då inte kommer få jobbet, varför är du ens där? Bättre att chansa på att de inte kollar även om det bara är 1/1000.
Citera
2017-09-27, 21:40
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag jobbar på en svensk myndighet. Under hösten så gäller nya rutiner och alla som anställs eller redan jobbar här måste genomgå en säkerhetsprövning.

Resultatet av min kommer troligen inte imponera på ledningen...

Kan de sparka mig på grund av detta eller hur kommer det bli? Jag har inte tagit upp det med någon, inte heller facket.

Det beror lite på vad brottet gäller och vad myndigheten har för policy. Kan också bero lite på hur länge sedan du begått ett brott. Ljug iaf inte om dom ändå kan ta fram informationen.
Citera
2017-09-28, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Jag har ett brottsregister.

Jag har suttit i fängelse, jag oroar mig för att min arbetsgivare kommer sparka mig på grund av det.

Det gäller alla på min avdelning gissar jag. Jag har fått höra det här lite informellt genom skvaller, det officiella beskedet har inte gått ut än så jag kan inga detaljer

Tackar, jag antar att det är registerkontrollen som kommer bli aktuell för oss. Intervjuer med Säpo kommer nog inte vara aktuellt.

Man kunde tänka att den som avtjänat sitt straff skulle vara fri från skuld. Eller hur?
Citera
2017-09-28, 07:43
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Man kunde tänka att den som avtjänat sitt straff skulle vara fri från skuld. Eller hur?
Eller tänka att har man gjort det en gång/flera gånger vad säger att man inte gör det igen. Risken är nog procentuellt större att en tidigare förbrytare begår mindre genomtänkt beslut än att en förstagångsförbrytare gör det.
Citera
2017-09-28, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Eller tänka att har man gjort det en gång/flera gånger vad säger att man inte gör det igen. Risken är nog procentuellt större att en tidigare förbrytare begår mindre genomtänkt beslut än att en förstagångsförbrytare gör det.

Det är så som du skriver. Men andemeningen med ett straff är ju att man sonar. Försonar sig.
Citera
2017-09-28, 23:35
Medlem
omxss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XTR4446
Jag vill noggrant påpeka att det är bara i fallet BÖR EJ PLACERAS som dokumentation så som domar medföljer SÄPOs beslut. Detta naturligtvis för att myndigheten skall kunna bilda sig en uppfattning om hur graverande det som kommit fram är för individen visavi placeringen i säkerhetsklass. I de övriga fallen FÅR resp FÅR EJ finns ju inget behov för myndigheten att ta del av några sådana handlingar.

Har vid två fall fått tillbaka svar från SÄPO. Ingen av gångerna har några domar eller liknande lämnats ut. De får inte lämna ut detta till arbetsgivaren. Bara deras omdöme.
Citera
2019-06-11, 09:39
Medlem
Jobbar inom it och ska göra en säkerhetskontroll framöver.

Är inte dömd för något men vart misstänkt för ett brott för ca 8år sedan, var på föhör en gång sedan gick det ett tag innan jag fick hem papper att det lagts ner.

Syns sådant om det inte gått tills man blivet dömd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in