• 4
  • 5
2019-06-11, 09:44
Medlem
mastejags avatar
Kommer också omfattas av detta ohc som jag tolkat den nya bestämmelsen så kommer det absolut finnas risk för uppsägning i vissa fall. Att bli omplacerad är absolut en stor möjlighet om man bedöms ha en tjänst om inte matchar med ens bakgrund.

Tydligen väldigt hårda krav nu där man även ska kontrollera anhöriga osv.
Citera
2019-06-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Kommer också omfattas av detta ohc som jag tolkat den nya bestämmelsen så kommer det absolut finnas risk för uppsägning i vissa fall. Att bli omplacerad är absolut en stor möjlighet om man bedöms ha en tjänst om inte matchar med ens bakgrund.

Tydligen väldigt hårda krav nu där man även ska kontrollera anhöriga osv.

Om man inte blivet dömd för något lär det väl inte synas. Tex misstänkt för misshandel för 7år sedan las ner innan det gick till åtal. Då gallras det väl från misstankeregisteret? Eller tänker jag fel?
Citera
2019-06-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland
Om man inte blivet dömd för något lär det väl inte synas. Tex misstänkt för misshandel för 7år sedan las ner innan det gick till åtal. Då gallras det väl från misstankeregisteret? Eller tänker jag fel?
Det beror på klassningen samt vem som utför kontrollen.
Är det SÄPO så har de tillgång till alla polisregister som finns.
Nu betvivlar jag att misstanke om misshandel skulle göra dig till en potentiell fara för landet eller företaget. Då är nog en oskälig uppsägning en större fara för detta.

Ett stort problem är kanske din sökhistorik i kombination av ett våldskapital.
Har du sökt på bomber samt muslimsk terror så lär du ha lite att förklara då SÄPO kan granska din internettrafik med.
Citera
2019-06-11, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Nu betvivlar jag att misstanke om misshandel skulle göra dig till en potentiell fara för landet eller företaget. Då är nog en oskälig uppsägning en större fara för detta.

Har du sökt på bomber samt muslimsk terror så lär du ha lite att förklara då SÄPO kan granska din internettrafik med.

Tackar för förklaringen nu ska jag inte jobba där jag kan vara en fara för rikets säkerhet dvs jag har inte några extremt känsliga uppgifter som jag handskas med.

Så en misstanke om misshandel 7-8år sedan där alla anmälde varandra och åklagaren nog skrattade innan han la ner den ska nog inte vara något problem då
Citera
2019-06-12, 16:15
Medlem
Kan man göra en säkerhetsprövning dvs registerslagning utan att säkerhetsklassa personerna som ska gå igenom kollen?

Fick svar av en gammal kollega att dom ska köra registerslagning men ingen ska klassas in i någon nivå just nu, kan, det gå till så?
Citera
2019-06-13, 10:58
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzaland

Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

Det är SÄPO som utför dessa kontroller men jag kan som sagt innan inte tänka mig att misstanke om misshandel tex skulle ha någon direkt inverkan. Det är som sagt snarare ekonomiska problem hos dig eller anhöriga eller anhörigas koppling till personer med kriminell bakgrund eller med positioner som kan göra dem sårbara.

Det man är ute efter är främst risk för att någon blir mutad eller hotad att utföra saker. dvs har du stora personliga skulder har du större sannolikhet för att ta en muta eller om du spelar mycket har du större risk för att komma i ekonomiska problem och därigenom vara mottagliga för muta...
Citera
2019-06-13, 11:18
Medlem
Westridges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Det låter ju betryggande att jag inte kommer få sparken i alla fall
Man kan undra hur det gick
Citera
2019-06-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Det är SÄPO som utför dessa kontroller men jag kan som sagt innan inte tänka mig att misstanke om misshandel tex skulle ha någon direkt inverkan. Det är som sagt snarare ekonomiska problem hos dig eller anhöriga eller anhörigas koppling till personer med kriminell bakgrund eller med positioner som kan göra dem sårbara.

Det man är ute efter är främst risk för att någon blir mutad eller hotad att utföra saker. dvs har du stora personliga skulder har du större sannolikhet för att ta en muta eller om du spelar mycket har du större risk för att komma i ekonomiska problem och därigenom vara mottagliga för muta...
Jag har varit med om två företag där jag säkerhetsprövades. Det ena var SÄPO o det andra var ett privat säkerhetsföretag. Tror det var Securitas.
Så, vem som utför det ska man inte ta för givet
Citera
2020-05-29, 11:12
Medlem
Skakar liv i tråden.
Om man ansöker om en tjänst inom en myndighet, (administration) och dom gör en Säkerhetsprövning/registerkontroll Klass och man har rätt så stora skulder till kronofogden (pågående utmätning) är man rökt då?
Citera
2020-05-29, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bjarven666
Skakar liv i tråden.
Om man ansöker om en tjänst inom en myndighet, (administration) och dom gör en Säkerhetsprövning/registerkontroll Klass och man har rätt så stora skulder till kronofogden (pågående utmätning) är man rökt då?
Kan vara, det beror lite på tjänsten, finns olika typer av administration. Vet du vilken säkerhetsklass tjänsten är i, dvs. 1, 2 eller 3? Är det på F-kassan så tror jag du är ganska rökt.

Dessutom får man bedöma om dina tidigare ekonomiska förehavanden kan utgöra en säkerhetsrisk för verksamheten. Personer hos kronofogden kan i vissa fall anses vara mer sårbara för påtryckning, exempelvis att skulderna uppstått pga spelberoende osv, eller annat impulsivt beteende.
Senast redigerad av generalmackmyra 2020-05-29 kl. 11:47.
Citera
2020-05-29, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalmackmyra
Kan vara, det beror lite på tjänsten, finns olika typer av administration. Vet du vilken säkerhetsklass tjänsten är i, dvs. 1, 2 eller 3? Är det på F-kassan så tror jag du är ganska rökt.

Dessutom får man bedöma om dina tidigare ekonomiska förehavanden kan utgöra en säkerhetsrisk för verksamheten. Personer hos kronofogden kan i vissa fall anses vara mer sårbara för påtryckning, exempelvis att skulderna uppstått pga spelberoende osv, eller annat impulsivt beteende.

Säkerhetsklass 2 som jag förstått det, inte F-kassan men nåt liknande.
Jobbet innebär dock inget med att jag hanterar pengar på något vis, inga utbetalningar osv.
Men det kanske inte spelar någon roll.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in