2017-09-27, 12:49
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av har
Den räta linjen L med en punkt på linjen P = (1,2-,1) är parallell med två plan x + y + z = 0 och x + y + 2z = 0
Bestäm linjens ekvation.

Eftersom linje L är parallell med planen är L parallell med planens skärningslinje.
x + y + z = 0 OCH x + y + 2z = 0 ger z = 0 och y = –x.
Skärningslinjen har alltså riktningsvektorn (1,-1,0). Ekvationen för den sökta linjen, som går genom punkten (1,2-,1), kan därmed skrivas
(x,y,z) = (1,2-,1) + t(1,-1,0).
Citera
2017-09-27, 14:17
Medlem
Någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå tillväga med denna:

Beräkna gränsvärdet av
ˣn=ln(2+e^3n)/(ln(3+e^2n)) där n går mot oändligheten.

Har fastnat lite, ska jag använda L'Hospitals regel för att förenkla det genom att derivera?
Citera
2017-09-27, 14:53
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kloddan
Någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå tillväga med denna:

Beräkna gränsvärdet av
ˣn=ln(2+e^3n)/(ln(3+e^2n)) där n går mot oändligheten.

Har fastnat lite, ska jag använda L'Hospitals regel för att förenkla det genom att derivera?

Du behöver inte derivera. Gör ett inbrott i ln-parenteserna och plocka ut resp. exp:

ln(2+e^3n)/(ln(3+e^2n)) = ln(e^3n * (1+2/e^3n) / (ln(e^2n * (1+3/e^2n))

= (3n + ln(1+2/e^3n)) / (2n + ln(1+3/e^2n))
Citera
2017-09-27, 17:34
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melyhna
För när jag kollar på denna uppg:

"Antag att det finns 16 hinder i en hästhoppstävling och att en viss häst river varje enskilt hinder oberoende av varandra, vart och ett med sannolikhet = 0.05
a) vad är sannolikheten att hästen klarare av banan utan att riva? Det är ju 100%-5% då,

Det blir snarare (100%-5%)¹⁶.

Citat:
b)Vad har den fördelning? svar: X~Bin(16,5%)

Det stämmer.

Citat:
c) Bestäm P(X<3) då står det att de använder tabell 2 så får man P(X<3)=0.993,

Men jag tänkte att jag skulle tillämpa typ binominalsfördelningsns sannolikehetsdefintion, och tänkta bort/med q:et, men får fel? (ska n choose k, vara med fö övrigt?), hur har de räknat?

Jag förstår inte vad du menar här. Om du har en tabell med kumulativa sannolikheter för binomialfördelningen så kan du använda den, annars kan du använda att P(X < 3) = P(X = 0) + P(X = 1) + P(X = 2).
Citera
2017-09-27, 17:38
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Sannolikhetsteori:

https://www.pixeltopic.com/image/mpbdprsvcbwjoab/ jag vet att när de kommer till Bin, så om man har ett litet p så kan det approximeras till en poissonfördelning, men hittar inget i min litteratur som förklarar uppg ovan, rätt svar är exp men inte normalfördelad.

likadan uppg: Om X~ff(p1) och Y~ffg(p2) är oberoende så är X+Y en NegBin(2,p1+p2)

Det lämpliga sättet att lösa uppgiften är att använda att P(Y ≤ y) = P(X³ ≤ y) = P(X ≤ ³√y) = F(³√y), där F är fördelningsfunktionen för X. Eftersom man vet att X är exponentialfördelad så är det bara att kolla upp hur F(x) ser ut och istället för x sätta in ³√y. Räknar du då rätt så ska det bli till en fördelningsfunktion som har den form som exponentialfördelningen har för sin fördelningsfunktion.
Citera
2017-09-27, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteyas
Om v är en vektor så är -v en vektor åt motsatt håll, så det är ett lika bra svar.
Ok tack.
Citera
2017-09-27, 18:36
Medlem
Hej!
Sitter med en uppgift där jag ska bestämma z^8 då z=1+i√3

Jag använde mig då av Eulers formel och fick svaret till: 256e^(i8pi)/3
Men i facit står det: 256(cos(480)+isin(480) m.h.a De Moivers formel.

Eftersom det är nytt för mig att räkna på detta sätt så tänkte jag kolla om svaren är desamma men skrivna på olika sätt bara? Anledningen till att jag frågar är för i boken så tycker jag härledningarna är så pass lika förutom när man skriver sitt svar.
Om så inte är fallet, när ska man använda respektive formel? Några riktlinjer?
Citera
2017-09-27, 19:21
Medlem
matteyass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Jag använde mig då av Eulers formel och fick svaret till: 256e^(i8pi)/3
Men i facit står det: 256(cos(480)+isin(480) m.h.a De Moivers formel.
Märkligt att dom svarar med grader istället för radianer i facit. Nåja. Det är samma sak: e^(i∙n∙x) = cos(nx) + i∙sin(nx). 8π/3 = 480 grader.

Citat:
Ursprungligen postat av daawg
Eftersom det är nytt för mig att räkna på detta sätt så tänkte jag kolla om svaren är desamma men skrivna på olika sätt bara? Anledningen till att jag frågar är för i boken så tycker jag härledningarna är så pass lika förutom när man skriver sitt svar.
Om så inte är fallet, när ska man använda respektive formel? Några riktlinjer?
Vet ej. Personligen hade jag svarat på den kortaste formen eftersom ekvivalens råder, men då behöver jag inte förhålla mig till lärare eller online test eller nåt annat heller. :)
Citera
2017-09-27, 20:24
Medlem
jockelfcs avatar
Nu är jag här igen...

Få fram den sneda asymptoten till (x^2*arctan(x))/(4x-1) när X går mot +- oändligheten.

Delar jag hela funktionen med x och x går mot oändligheten så blir gränsvärdet oändligheten, vet inte riktigt hur jag ska ta det första steget....
Citera
2017-09-27, 20:31
Medlem
Håller på med bevis inom ämnet mängdlära. Jag hittade ett bevis på nätet och såg att det stod "We must do two subset-hood proofs to establish equality." innan de började med beviset. Undrar varför man behöver göra detta?
Bevis: https://www.cs.uic.edu/~hogand/cs151/resources/sample-proofs/ex-set-equality2.htm
Citera
2017-09-27, 22:22
Medlem
neuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrappyJo
Håller på med bevis inom ämnet mängdlära. Jag hittade ett bevis på nätet och såg att det stod "We must do two subset-hood proofs to establish equality." innan de började med beviset. Undrar varför man behöver göra detta?
Bevis: https://www.cs.uic.edu/~hogand/cs151/resources/sample-proofs/ex-set-equality2.htm
Om man kallar (A ∩ C) ∪ (B ∩ C) för X och (A ∪ B) ∩ C för Y. Första delbeviset säger att Y⊆X och det andra att X⊆Y. Detta implicerar X=Y
Citera
2017-09-27, 22:28
Medlem
neuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockelfc
Nu är jag här igen...

Få fram den sneda asymptoten till (x^2*arctan(x))/(4x-1) när X går mot +- oändligheten.

Delar jag hela funktionen med x och x går mot oändligheten så blir gränsvärdet oändligheten, vet inte riktigt hur jag ska ta det första steget....
Nja.... arctan har ju gränsvärdet +-pi/2 så det kan du plocka ut och räkna ut gränsvärdet x^2/(4x-1)/x som då inte är begränsat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in