Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-27, 08:20
  #13
Medlem
Neinzures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Vem är du att avgöra vad "deras jobb" är? Det är tatuerarens arbetsgivare som avgör det. Är tatueraren egenföretagare avgör denne det själv.

Vad som händer när du går till en tatuerare är att du erbjuder denne pengar för en tatuering. Tatueraren tar sedan ställning till huruvida denne vill ingå ett avtal med dig eller inte.

Är inte tatuerare själv, men jag hade sagt nej till att tatuera motiv som går strikt emot mina egna värderingar. Hade också kunnat tänka mig att säga nej till motiv jag inte tror jag kan göra bra, eller motiv som helt enkelt känns tråkiga och inspirerande.

(Allt beror förstås på ekonomi i slutändan. Ju mer pengar jag har, desto mer säger jag nej till.)

"Vem är du att avgöra vad deras jobb är"? Dummaste jag läst på ett tag. Tatuerare tatuerar, per definition. Visst, de kan "tatuera" annat än människor, så som kanvaspapper eller väggar, men då kallas det något annat. Får de inga kunder så tjänar de inga pengar vilket resulterar i arbetslöshet. Vad är detta ens att diskutera?

Tro inte att folk tar sig till tatueringsstudios och betalar relativt höga summor för att sedan leka på TATUERARENS villkor. En tatuering är ett livsåtagande, något personen i fråga bär med sig för resten av sitt liv - de flesta vill ha sina egna idéer och tankar klädda på sin kropp, inte vad någon annan anser skulle vara "bättre" eller "snyggare".
Citera
2017-09-27, 08:54
  #14
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Utbud och efterfrågan. En duktigt tatuerare är uppbokad kanske sex månader frammåt. Varför ska h*n göra gadda skit på folk som denne inte är bekväm med?

Samma som hantverkare. Hade ett litet skitjobb på min arbetsplats som behövde lösas. Kakla en vägg. Ringde tio olika firmor. Enbart två kom å tittade. De andra ville göra större jobb. Badrum etc.
Citera
2017-09-27, 09:44
  #15
Medlem
mormorannas avatar
Alltså, alla tatueringar en tatuerare gör är ju på ett sätt reklam för denne.

Hade jag varit tatuerare och någon bad mig göra en tatuering jag tycker är ful/smaklös/whatever så hade jag nekat denne, oavsett vad kunden i fråga tycker om motivet. Detta pga att det skulle vara dålig reklam för mig om folk undrar var han gjort sin fula tatuering och han då uppger mitt namn. Inte så jäkla konstigt.
Citera
2017-09-27, 09:53
  #16
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Man har fått höra en del historier från polare och bekanta som har velat göra en speciell sorts tatuering/tatuera ett visst område på kroppen, för att tatueraren sedan sätter sig på tvären med att "de vill inte göra det" eller liknande. Vad beror detta på? Det är ju uppenbarligen deras jobb att kladda ned vad folk vill ha på deras egna kroppar, och det är inte heller så att de får dåligt betalt för arbetet.

När det gäller riktigt radikala saker så som att kunder vill få en tjock svastika tatuerad i fejset förstår jag varför tatueraren då eventuellt skulle neka förfrågan på grund av risk att det hela skulle kunna bakskjuta på ett eller annat vis (kund ångrar sig och lägger skuld på tatueraren/kund hamnar i trubbel p.g.a. tatueringen och lägger över skuld osv), men nu tänker jag på saker som att tatuera långt upp på handleder eller att tatuera fingrar t.ex.

Varför är tatuerare så restriktiva med var deras "konst" skall sättas?

Folk som inte är experter på tatueringar vet oftast inte vad som realistiskt kommer att se bra ut på huden. Det är inte bara kunden, utan även tatueraren som måste leva med slutresultatet. Om tatueraren tror att slutresultatet kommer att bli dåligt så måste han säga det, eller riskera att få ett rykte om att göra dåliga tatueringar.
Citera
2017-09-27, 10:22
  #17
Medlem
vargvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mormoranna
Alltså, alla tatueringar en tatuerare gör är ju på ett sätt reklam för denne.

Hade jag varit tatuerare och någon bad mig göra en tatuering jag tycker är ful/smaklös/whatever så hade jag nekat denne, oavsett vad kunden i fråga tycker om motivet. Detta pga att det skulle vara dålig reklam för mig om folk undrar var han gjort sin fula tatuering och han då uppger mitt namn. Inte så jäkla konstigt.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersM79
För att tatueraren vet att det inte kommer att bli snyggt, och han/hon inte vill bli uthängd av kunden i gråt-media för att ha 'förstört' den stackars kundens kropp?


Det som skrivs över. Det har vart allt förmånga som har gaddat in något dom ångrar eller som blir skitfult eftersom motivet är allt för litet eller något som gaddaren verkligen ifrågasätter ifall det är så jävla smart att göra den där texten på en partner eller liknande.

Vet det bara när min gaddare pratar om vilka som kommer in och vad dom vill ha så nekar han minst 70% av sina kunder då dom kommer antingen med dåliga (för små och konstigt) motiv eller hel frånvarotänk att den där kattnosen på fingret kommer hålla utan att behöva fylla i den stup i kvarten.

läs denna blogg så förstår man lite mer om varför dom nekar och är "gnälliga".
http://www.angryink.com/
Citera
2017-09-27, 11:08
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
"Vem är du att avgöra vad deras jobb är"? Dummaste jag läst på ett tag. Tatuerare tatuerar, per definition. Visst, de kan "tatuera" annat än människor, så som kanvaspapper eller väggar, men då kallas det något annat. Får de inga kunder så tjänar de inga pengar vilket resulterar i arbetslöshet. Vad är detta ens att diskutera?
Du insinuerar floskeln "kunden har alltid rätt", vilket inte är något annat än rent trams. Tatuerare är inte på något jävla sätt skyldiga att tatuera vad som helst på vem som helst. Om tatueraren går i konkurs är inte ditt problem utan tatuerarens.

Citat:
Tro inte att folk tar sig till tatueringsstudios och betalar relativt höga summor för att sedan leka på TATUERARENS villkor. En tatuering är ett livsåtagande, något personen i fråga bär med sig för resten av sitt liv - de flesta vill ha sina egna idéer och tankar klädda på sin kropp, inte vad någon annan anser skulle vara "bättre" eller "snyggare".
Jaha? Då är det väl bara att leta vidare efter någon tatuerare som vill göra det du vill?
Citera
2017-09-27, 13:03
  #19
Medlem
UlphSvensons avatar
Känner en del tatuerare personligen som jobbar på några av de högre rankade ställena i Stockholm, Göteborg, Malmö (och några mindre städer) + har varit under nålen själv ett antal gånger.

Känner inte igen beskrivningen i TS alls, låter som oprofessionella nollor som tror att dom är något. Ofta när man hör talas om de här personerna så brukar deras facebook/instragram vara fyllda av fula och skeva bilder på hundar, barn och James Hetfield.

Byt tatuerare bara. De som är bra är riktigt bra och de gör vad DU vill.
__________________
Senast redigerad av UlphSvenson 2017-09-27 kl. 13:04. Anledning: felstavning
Citera
2017-09-27, 13:07
  #20
Medlem
UlphSvensons avatar
Ska sägas att det finns några få i världen, skitduktiga, som faktiskt ÄR konstnärer och när man bokar sig hos dom så är du deras duk att måla på. Och då är det ju upp till dig om du vill ha ett "original" av en "mästare". Men de du råkat på är inte dom, det kan vi nog garantera.
Citera
2017-09-27, 15:01
  #21
Medlem
Gloriosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Man har fått höra en del historier från polare och bekanta som har velat göra en speciell sorts tatuering/tatuera ett visst område på kroppen, för att tatueraren sedan sätter sig på tvären med att "de vill inte göra det" eller liknande. Vad beror detta på? Det är ju uppenbarligen deras jobb att kladda ned vad folk vill ha på deras egna kroppar, och det är inte heller så att de får dåligt betalt för arbetet.

När det gäller riktigt radikala saker så som att kunder vill få en tjock svastika tatuerad i fejset förstår jag varför tatueraren då eventuellt skulle neka förfrågan på grund av risk att det hela skulle kunna bakskjuta på ett eller annat vis (kund ångrar sig och lägger skuld på tatueraren/kund hamnar i trubbel p.g.a. tatueringen och lägger över skuld osv), men nu tänker jag på saker som att tatuera långt upp på handleder eller att tatuera fingrar t.ex.

Varför är tatuerare så restriktiva med var deras "konst" skall sättas?

För att de i Sverige lever under villfarelsen att de är betydelsefulla. De misstar sig så klart.
Citera
2017-09-27, 19:41
  #22
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neinzure
Man har fått höra en del historier från polare och bekanta som har velat göra en speciell sorts tatuering/tatuera ett visst område på kroppen, för att tatueraren sedan sätter sig på tvären med att "de vill inte göra det" eller liknande. Vad beror detta på? Det är ju uppenbarligen deras jobb att kladda ned vad folk vill ha på deras egna kroppar, och det är inte heller så att de får dåligt betalt för arbetet.

Jag kanske läser ditt inlägg som Fan läser Bibeln, men "tatuera ett visst område på kroppen", syftar det till det manliga könsorganet tro?

Om det är så, förstår jag att de nekar. Vilken seriös tatuerare vill stå och hålla i en mjuk och sladdrig drule som är mer eller mindre omöjlig att få till en snygg tatuering på? Har hört att det dessutom luktar riktigt illa när man gaddar den, av någon anledning jag inte kommer ihåg.

I slutänden är dock en tatuerare inte mer än produkten av sina alster. Ett misslyckat jobb kan skapa ett rykte som sänker honom/henne, så varför då göra ett jobb man från början inte tror kan lyckas?

Själv har jag haft att göra med bra tatuerare, som kommit med förändringsförslag vad gäller motiv och placeringar. Ibland har jag hållit med och ibland inte, men den kreativa processen har gjort att jag faktiskt inte har en enda gaddning som inte motsvarar mina förväntningar. Eftersom det är omständigt och dyrt att ta bort tatueringar, föredrar jag att det blir rätt från början.
Citera
2017-09-27, 21:37
  #23
Medlem
Mr-Sherlocks avatar
Men såhär TS: skulle jag lacka ur om en hantverkare prompt vill göra en sak på ett sätt som blir bättre? Skulle du vilja anlita en hantverkare som går med på att sätta in en heltäckningsmatta i ett kök? Eller skita i att sätta in jordfelsbrytare? Nej, proffs gör bara bra arbeten. De har råd med att tacka nej till jobb de inte kan stå för.

Men visst. Gå du till någon sunktatuerare som gör hakkors. De lär ju tatuera vad fan som helst. En kuk i pannan kanske?
__________________
Senast redigerad av Mr-Sherlock 2017-09-27 kl. 21:39.
Citera
2017-09-27, 22:03
  #24
Medlem
Neinzures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Sherlock
Men såhär TS: skulle jag lacka ur om en hantverkare prompt vill göra en sak på ett sätt som blir bättre? Skulle du vilja anlita en hantverkare som går med på att sätta in en heltäckningsmatta i ett kök? Eller skita i att sätta in jordfelsbrytare? Nej, proffs gör bara bra arbeten. De har råd med att tacka nej till jobb de inte kan stå för.

Men visst. Gå du till någon sunktatuerare som gör hakkors. De lär ju tatuera vad fan som helst. En kuk i pannan kanske?

Hur definierar du vad som "är bättre" gällande subjektiva ting?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback