Citat:
Ursprungligen postat av
Sobofied
Inte avsikten? Min poäng är att det är trist att diskutera med dig när du är intellektuellt ohederlig. Det var en crosschecking i nacken och det hör inte till vanligheterna med tio matchers avstängning (ingen av de länkade artiklarna rör ett fall med så långt straff).
Folk ska åtalas när de bryter mot svensk lag.
Nej. Men om du inte fattar varför klippen ovan är väsensskilda från vårt fall pallar jag inte mer. Nr 3 hade jag gärna burat in dock. (Fast jag tycker det är stor skillnad mot Liljas fall, men whatever).
Återigen, med crosschecking i ryggen avser jag att den sker bakifrån, vilket gör det till en
crosschecking i ryggen som kategori. Du har snöat in på det där med att det är en medveten felbeskrivning från min sida. Släpp det.
Nej, min uppfattning är att tanken är att träffa lägre ner, men den träffar nu i nacken. Det är alltså inte avsikten att träffa nacken för att på det sättet extra skada spelaren.
Ja, svensk lag skall följas, vilket gör det viktigt att händelsen på vanligt sätt ses som social adekvans och bestraffas internt. Om antalet avstängningar skall göra det till en rättssak innebär det att det som sporten vill stävja skall bestraffas dubbelt och då får sporten sluta att differentiera antalet avstängningar för att inte utsätta sina spelare för den ökade risken att åtalas som lök på laxen. Lilja är redan bestraffad enligt praxis och sedvänja på sedvanligt sätt.
Nej, jag förstår verkligen inte varför andra avstängningar är väsensskilda. De rör också våld som bedöms som regelbrott och som bör stävjas därför att de innebär risk att spelare skadas svårt. Större risk än i det här fallet av allt att döma, om de innefattar tacklingar in i sarg eller mot huvudet.
Skall du vara konsekvent bör väl allt åtalas i så fall? Eller är det just crosschecking mot huvud eller hals i sig? Eller de över ett visst antal avstängningar alltså? Nej, det går inte att sluta sig till vad som är är väsensskilt. Berätta gärna.
Problemet är som sagt att det saknas logik i varför just Lilja skall dömas två gånger.