2017-04-03, 15:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Problemet är alltså att du argumenterar utifrån något annat än vad som faktiskt hände. Det var inte en crosschecking i ryggen. Vilket hade varit relativt oförargligt. Han slog honom med klubban i nacken. Förmodligen bland de farligaste man kan ta sig till att göra och detta utanför det direkta spelet. Nu tror jag inte att han är någon buse. Han påstås ha mått mycket dåligt i anslutning till händelsen. Förmodligen rädd och fullt medveten om vad han kunde ha ställt till med.

Sedan dessa experter du hänvisar till. Vad är de experter på ortopedi? neurokirurgi? rättsmedicin.? Sportjournalist på expressen imponerar liksom inte.

Sportjournalisterna har koll på empirin. Klubbor mot hals, nacke och huvud förekommer ibland, men är knappast den största faran. Det tycks vara situationer där spelare med ett visst avstånd träffar sargen. Tacklingar mot huvudet är inte direkt livshotande, men ger de på sikt mest betydande menen.

Det behövs alltså inte några medicinska experter för att avgöra den relativa farligheten. Om dessa fick bestämma strikt efter medicinska hänsyn hade hockey varit förbjudet. Det är gott om farliga situationer som innebär risker.
Citera
2017-04-03, 16:07
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Lilja satte klubban i ryggen på honom. Med det avser jag att han stod bakom honom och knuffade honom med klubban som han höll i båda händerna, dvs en crosschecking. Det är riktigt att den träffade nacken, men det var sannolikt inte avsikten. Det var alltså defintivt en typisk situation, men resultatet blev värre än det typiskt blir, vilket förstås gör att följden av regelbrottet inte var typisk. Överens?

Citat:
Ja, straffet var många matchers avstängning, fler än normalt. Men flera matchers avstängning förekommer frekvent.

Inte avsikten? Min poäng är att det är trist att diskutera med dig när du är intellektuellt ohederlig. Det var en crosschecking i nacken och det hör inte till vanligheterna med tio matchers avstängning (ingen av de länkade artiklarna rör ett fall med så långt straff).

Citat:
Passar det då herrn att en spelare per säsong åtalad för regelbrott? Eller skall man gå vid tre matchers avstängning, då det skulle röra sig om betydligt fler?

Folk ska åtalas när de bryter mot svensk lag.

Citat:
För om man googlar på avstängningar framgår det klart och tydligt att det finns ett gäng olika regelbrott som ger avstängning och alla är förstås potentiellt farliga, det är ju därför de ger avstängning.

Ett urval i relativt nära tid:

Osv osv

Skall alla dessa spelare, i många fall respekterade sådana som nog inte avser att skada motståndare, också åtalas?

Nej. Men om du inte fattar varför klippen ovan är väsensskilda från vårt fall pallar jag inte mer. Nr 3 hade jag gärna burat in dock. (Fast jag tycker det är stor skillnad mot Liljas fall, men whatever).
Citera
2017-04-03, 23:48
Medlem
VSVPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananpyjamasen
Som jag skrev, jag kan inte plocka ut en händelse på rak arm som hänt den senaste säsongen så du får gärna hänvisa till vilka saker som sker i varje match som är att efterlikna det Lilja gjorde.

Det är väl Lilja och Deveaux som gått över gränsen nyligen i sann Rögleanda och jag kan återigen, inte komma och tänkta på en enda sak denna säsong som är utav samma kaliber.

Ännu en situaton som bör granskas av åklagare. Om vi vill ha ett konsekvent rättssystem, det vill säga.

https://twitter.com/roadlaker/status/848994927073787904
Citera
2017-04-04, 12:58
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Inte avsikten? Min poäng är att det är trist att diskutera med dig när du är intellektuellt ohederlig. Det var en crosschecking i nacken och det hör inte till vanligheterna med tio matchers avstängning (ingen av de länkade artiklarna rör ett fall med så långt straff).

Folk ska åtalas när de bryter mot svensk lag.

Nej. Men om du inte fattar varför klippen ovan är väsensskilda från vårt fall pallar jag inte mer. Nr 3 hade jag gärna burat in dock. (Fast jag tycker det är stor skillnad mot Liljas fall, men whatever).

Återigen, med crosschecking i ryggen avser jag att den sker bakifrån, vilket gör det till en crosschecking i ryggen som kategori. Du har snöat in på det där med att det är en medveten felbeskrivning från min sida. Släpp det.

Nej, min uppfattning är att tanken är att träffa lägre ner, men den träffar nu i nacken. Det är alltså inte avsikten att träffa nacken för att på det sättet extra skada spelaren.

Ja, svensk lag skall följas, vilket gör det viktigt att händelsen på vanligt sätt ses som social adekvans och bestraffas internt. Om antalet avstängningar skall göra det till en rättssak innebär det att det som sporten vill stävja skall bestraffas dubbelt och då får sporten sluta att differentiera antalet avstängningar för att inte utsätta sina spelare för den ökade risken att åtalas som lök på laxen. Lilja är redan bestraffad enligt praxis och sedvänja på sedvanligt sätt.

Nej, jag förstår verkligen inte varför andra avstängningar är väsensskilda. De rör också våld som bedöms som regelbrott och som bör stävjas därför att de innebär risk att spelare skadas svårt. Större risk än i det här fallet av allt att döma, om de innefattar tacklingar in i sarg eller mot huvudet.

Skall du vara konsekvent bör väl allt åtalas i så fall? Eller är det just crosschecking mot huvud eller hals i sig? Eller de över ett visst antal avstängningar alltså? Nej, det går inte att sluta sig till vad som är är väsensskilt. Berätta gärna.

Problemet är som sagt att det saknas logik i varför just Lilja skall dömas två gånger.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2017-04-04 kl. 13:01.
Citera
2017-04-04, 13:03
Medlem
Bananpyjamasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VSVP
Ännu en situaton som bör granskas av åklagare. Om vi vill ha ett konsekvent rättssystem, det vill säga.

https://twitter.com/roadlaker/status/848994927073787904

En hård handske som tar över visiret?
Den är inte vacker, det må jag erkänna men den är i många punkter inte i närheten av Lilja och Deveaux.
Citera
2017-04-04, 13:16
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Återigen, med crosschecking i ryggen avser jag att den sker bakifrån, vilket gör det till en crosschecking i ryggen som kategori. Du har snöat in på det där med att det är en medveten felbeskrivning från min sida. Släpp det.

Ok - men det får det att låta som om det var mindre allvarligt. Från mitt perspektiv handlar det ju om att en människa tillfogar en annan skada i nacken.

Citat:
Nej, min uppfattning är att tanken är att träffa lägre ner, men den träffar nu i nacken. Det är alltså inte avsikten att träffa nacken för att på det sättet extra skada spelaren.

Jag har en annan uppfattning. Siktar klart på nacken. Domstolen också.

Citat:

Skall du vara konsekvent bör väl allt åtalas i så fall? Eller är det just crosschecking mot huvud eller hals i sig? Eller de över ett visst antal avstängningar alltså? Nej, det går inte att sluta sig till vad som är är väsensskilt. Berätta gärna.

Det är väsensskilt eftersom de andra exemplen rör spelförande tillfällen och/eller betydligt lindrigare våld. Sådant samtycker man implicit till, även om det naturligtvis finns en gräns även där.

Att jag tog upp antalet avstängningar beror på att du försökte få det att låta som om det som hände var särskilt vanligt, vilket det naturligtvis inte är.

Citat:
Ja, svensk lag skall följas, vilket gör det viktigt att händelsen på vanligt sätt ses som social adekvans och bestraffas internt. Om antalet avstängningar skall göra det till en rättssak innebär det att det som sporten vill stävja skall bestraffas dubbelt och då får sporten sluta att differentiera antalet avstängningar för att inte utsätta sina spelare för den ökade risken att åtalas som lök på laxen. Lilja är redan bestraffad enligt praxis och sedvänja på sedvanligt sätt.

Nej, jag förstår verkligen inte varför andra avstängningar är väsensskilda. De rör också våld som bedöms som regelbrott och som bör stävjas därför att de innebär risk att spelare skadas svårt. Större risk än i det här fallet av allt att döma, om de innefattar tacklingar in i sarg eller mot huvudet.

Problemet är som sagt att det saknas logik i varför just Lilja skall dömas två gånger.

Han är dömd en gång. Sportens interna bestraffningssystem tog man dock hänsyn till vid straffmätningen.

Här är för övrigt domen. Nu pallar jag inte mer förrän nästa instans, om så sker. https://minfil.org/n6D5zabcb1/TRMAL_B_2016_1177.pdf
Senast redigerad av Sobofied 2017-04-04 kl. 14:04.
Citera
2017-04-04, 13:46
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Här är för övrigt domen. Nu pallar jag inte mer förrän nästa instans, om så sker. https://minfil.org/U1Caz4bdbd/_rebro_TR_B_5442-16_Dom_2017-03-10.PDF

Verkar blivit fel dom.
Citera
2017-04-04, 14:04
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Verkar blivit fel dom.

Woops. https://minfil.org/n6D5zabcb1/TRMAL_B_2016_1177.pdf
Citera
2017-09-26, 22:45
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Fällande dom även i hovrätten: http://www.hockeysverige.se/2017/09/26/jakob-lilja-doms-i-hovratten/
Citera
2017-09-26, 22:48
Medlem
Nu står det klart att hovrätten fastställer tingsrättens dom utan ändringar. Det övervägs att överklaga till HD.
http://www.aftonbladet.se/a/7WbJ3

Kommer HD ta upp fallet? Behövs prejudikat på sådana här incidenter? Kommer antalet civila åtal för incidenter på olika
idrottsplaner öka i och med denna händelse?
Citera
2017-09-26, 23:03
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Touchdown
Nu står det klart att hovrätten fastställer tingsrättens dom utan ändringar. Det övervägs att överklaga till HD.
http://www.aftonbladet.se/a/7WbJ3

Kommer HD ta upp fallet? Behövs prejudikat på sådana här incidenter? Kommer antalet civila åtal för incidenter på olika
idrottsplaner öka i och med denna händelse?

Domstolen tog väl fasta på att det dels var en ful aktion i sig i form av en crosschecking på en känslig, tillika oskyddad del av kroppen, dels att det skedde utan att det var kamp om puck och snarare hade karaktären av en hämndaktion. Det förekommer förstås en hel del fula grejer på en hockeyrink som kommer att leda till avstängningar, men det är väl oftast som ett led i en kampsituation där man t ex kämpar om pucken eller tacklar om puckförande spelare. M a o tror jag inte att det i framtiden kommer att bli en störtflod av ärenden i allmän domstol p g a dagens dom.
Citera
2017-10-02, 02:43
Medlem
Deus-Culpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pvt. Joker
Domstolen tog väl fasta på att det dels var en ful aktion i sig i form av en crosschecking på en känslig, tillika oskyddad del av kroppen, dels att det skedde utan att det var kamp om puck och snarare hade karaktären av en hämndaktion. Det förekommer förstås en hel del fula grejer på en hockeyrink som kommer att leda till avstängningar, men det är väl oftast som ett led i en kampsituation där man t ex kämpar om pucken eller tacklar om puckförande spelare. M a o tror jag inte att det i framtiden kommer att bli en störtflod av ärenden i allmän domstol p g a dagens dom.

Håller med dig. Tror inte man ska måla fan på väggen som del hockeyexperter gjort, t.ex. Sanny Lindström. Tyckte denna krönika förklarade läget bra.
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/wa7O1/oisin-cantwell-brutalt-anfall-bakifran--domen-ar-rimlig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in