Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 22:06
  #121
Medlem
KnaeckeHaexans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Det finns egentligen ingen tydlig definition av vad som är en stridsvagn, men man kan säga att en stridsvagns huvudbeväpning är kanonen.

Ett pansarskyttefordon har traditionellt sett haft skyttegruppen som huvudbeväpning, medan för Strf 9040 blir det lite flytande eftersom kanonen har så hög eldkraft.

Ja och nja. Stridsvagn är till för att verka mot andra bepansrade fordon. Pansarskyttefordon är till för att föra fram trupp i skydd av fordonets pansar, samt att verka mot liknande fordon eller lättare bepansrade fordon.

Dock så har vapentekniken i allmänhet och Bofors 40mm i synnerhet gjort att det blivit lite av en glidning i pansarskyttefordonens roll, helt klart. Man skickar dock inte en 9040 för att verka mot stridsvagn, omvänt är däremot mumma mumma för strv.
Citera
2017-09-26, 22:07
  #122
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hmmm .. jag har alltid tänkt tvärtom ... så jag måste haft en jäkla tur som inte blivit mejad av tåget

Frågan är om det var där det brast -- att den som körde militärfordonet precis som jag själv vänt på ordningen.....

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke

Är du verkligen säker på att det är en sådan ägovägssignal du menar? Se bilden:
http://i1261.photobucket.com/albums/...pstlcb7ylk.jpg

För att förtydliga ska de även alltid ha en sådan här instruktionsskylt på stolpen med.
http://jvgfoto.se/f/10282p.jpg

Så man inte kan missuppfatta lampans funktion.
Citera
2017-09-26, 22:08
  #123
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D-Vitamin
Märklig händelse. Skämtsamt skulle man kunna säga att det luktar T i Tvetaberg.
Allting ter sig tydligen märkligt för dig men slarv och olyckor är inte så märkligt egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Unga curlade gossar som tror de kan framföra stridsfordon..Självsanering.. de borde sitta hemma på rummet och stela datorspel och skrika på morsan att fixa mjölk och kakor till kvällens LAN.
Ja just det för det hände ju aldrig några olyckor när du var ung...

Citat:
Ursprungligen postat av BLW77
Är det klarlagt att det inte är någon övning som blivit tagen för att vara en riktig olycka?
Är du dum eller?

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Undrar hur det hade gått om det var en M1A1 Abrams tåget hade krockat med.
Ungefär dubbelt så hård smäll för tåget men det hade inte varit skönt för stridsvagnsbesättningen heller. Både pansarterrängbilar, stridsvagnar och RC-lok är djävligt hårda och har inte några gosiga deformationszoner som lindrar smällen. Det vore betydligt skönare att sitta i ett par personbilar som smäller i samma hastighet.

Citat:
Ursprungligen postat av Hannial
Sånt händer bara i Sverige. Inget fungerar ,inte ens NATO.
Idiot!

Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Hittade det här inlägget på tågforumet Postvagnen

http://www.postvagnen.com/forum/inde...44977#p1145086

Vilket kan det låsta militärforumet vara?
Det där var ju djävligt intressant. Jag tog, som alla andra för givet att det var stridsfordonsförarens fel (ptgb 360 kan även benämnas stridsfordon) men då var det kanske inte så självklart ändå.

Har det gått till som det beskrivs där är det ju ren skandal, ska inte de som kontrollerar tågtrafiken kunna kommunicera lite säkrare än så?
Citera
2017-09-26, 22:08
  #124
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke



Är du verkligen säker på att det är en sådan ägovägssignal du menar? Se bilden:
http://i1261.photobucket.com/albums/...pstlcb7ylk.jpg
Nej, det är inte sådan jag tänkte på ... En sån där har jag nog inte ens sett (noterat) - trots att jag cyklat runt i aktuellt område...
Jag vågar inte svara på om en sådan signal finns där eller inte ...

Den jag tänker på ser ut som ett trafiklyse med "keps" men med bara en lampa ....
Citera
2017-09-26, 22:10
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb

Det där var ju djävligt intressant. Jag tog, som alla andra för givet att det var stridsfordonsförarens fel (ptgb 360 kan även benämnas stridsfordon) men då var det kanske inte så självklart ändå.

Har det gått till som det beskrivs där är det ju ren skandal, ska inte de som kontrollerar tågtrafiken kunna kommunicera lite säkrare än så?

Jo, det gör dom. Ska inte militären det? Luktar hörsägen bland soldaterna
Citera
2017-09-26, 22:10
  #126
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
För att förtydliga ska de även alltid ha en sådan här instruktionsskylt på stolpen med.
http://jvgfoto.se/f/10282p.jpg

Så man inte kan missuppfatta lampans funktion.
Som sagt var -- aldrig sett (noterat) någon sådan.
Citera
2017-09-26, 22:13
  #127
Medlem
NestTests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte sådan jag tänkte på ... En sån där har jag nog inte ens sett (noterat) - trots att jag cyklat runt i aktuellt område...
Jag vågar inte svara på om en sådan signal finns där eller inte ...

Den jag tänker på ser ut som ett trafiklyse med "keps" men med bara en lampa ....
Jag kan inget om detta.. Men det känns ju farligt med en lampa som ska visa säker väg när den är släckt. Med tanke på att om lampan går sönder kan den ge en falsk säkerhet. Kanske det som har hänt?
Citera
2017-09-26, 22:14
  #128
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Jag kan inget om detta.. Men det känns ju farligt med en lampa som ska visa säker väg när den är släckt. Med tanke på att om lampan går sönder kan den ge en falsk säkerhet. Kanske det som har hänt?
Instämmer.
Dessutom fungerar den ju då mot alla andra signaler.
Citera
2017-09-26, 22:14
  #129
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte sådan jag tänkte på ... En sån där har jag nog inte ens sett (noterat) - trots att jag cyklat runt i aktuellt område...
Jag vågar inte svara på om en sådan signal finns där eller inte ...

Den jag tänker på ser ut som ett trafiklyse med "keps" men med bara en lampa ....

Då har du gjort helt rätt som stannat när den blinkar rött. Fortsätt med det!
Citera
2017-09-26, 22:32
  #130
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NestTest
Jag kan inget om detta.. Men det känns ju farligt med en lampa som ska visa säker väg när den är släckt. Med tanke på att om lampan går sönder kan den ge en falsk säkerhet. Kanske det som har hänt?

Kolla skylten igen! Det står: "Passera ej spåret när lampan är släckt"

Om då lampan är trasig kommer en lydig person alltså inte gå över (sen att människan är smart/dum och kommer lista ut att lampan är trasig och gå över ändå och i enlighet med en tolkning av Murphys lag kommer tåget just då, det är en annan femma.)
Citera
2017-09-26, 22:39
  #131
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är inte sådan jag tänkte på ... En sån där har jag nog inte ens sett (noterat) - trots att jag cyklat runt i aktuellt område...
Jag vågar inte svara på om en sådan signal finns där eller inte ...

Den jag tänker på ser ut som ett trafiklyse med "keps" men med bara en lampa ....

Det finns en sådan.
Den syns på denna bild i förgrunden.
https://www.svtstatic.se/image-cms/s...ljung-bild-jpg
Citera
2017-09-26, 22:41
  #132
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dehli
Jo, det gör dom. Ska inte militären det? Luktar hörsägen bland soldaterna
Är det bara ljug eller hörsägen så faller så klart hela argumentet. Den där "PXXXXXX" som han kallas i citatet ska ju ha varit någon sorts samordnare inom järnvägen som om det stämmer har sagt till militären att den aktuella sträckan skulle vara säker att passera fast informationen inte verkar ha nått fram till lokföraren.

Får man ett sådant besked från någon inom järnvägen så tar man väl för givet att de har gjort sitt jobb så jag ser inte vad militären skulle kunnat göra mer i detta fall. Åter igen, under förutsättning att det gick till som det stod i det där inlägget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback