Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-26, 21:24
  #109
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jockezangief
Vi kan inte köra mot rött på det sättet.
Bommar kan vara trasiga men det tar säkerhetssystemet hänsyn till. Och bromsar tåget till stopp i god tid innan.

Med "Vi kan inte köra mot rött på det sättet" ger du sken av att du är lokförare.
I så fall finns det två alternativ.
Antingen trollar du eller behöver du be chefen om kompletterande utbildning.

Bommar, eller vägskydd som det heter, är långt från alltid övervakade i säkerhetssystemet och jag tror du med det menar tågskyddssystemet. En vägskyddsanläggning kan vara övervakad i tågskyddssystemet (t.ex. ATC) och varnar lokföraren om vägskyddet inte aktiverats (att bommar inte fällts). Bromsar inte lokföraren själv kommer tågskyddsystemet att ingripa och bromsa tåget.

En vägskyddsanläggning kan vara övervakad i en huvudsignal på så sätt att om vägskyddet inte är aktiverat (att bommarna inte gått ner) kan inte signalen visa grönt.

I väldigt många fall finns det ingen koppling mellan vägskyddsanläggning och tågskyddssystem eller huvudsignal. Lokföraren ska då ca 1 kilometer innan vägövergången kunna se som V-signalen visar vitt sken (klart) eller som V-försignalen har fast sken (klart). Om inte ska lokföraren påbörja bromsning så att tåget kan stanna innan vägövergången och samtidigt signalera med tyfonen (tutan) "tåg kommer" (lång signal) upprepade gången. Klart att en lokförare kan missa detta och köra förbi en V-signal som visar just rött sken (stopp). Sannolikt upptäcker ingen det, kanske inte ens lokföraren. Detta förutsatt att inget händer, dvs någon eller något blir påkört på övergången.

Den övergång som nämns i samband med olyckan saknar ur lokförarperspektiv alla former för signalering. Det betyder att lokföraren inte kan göra något annat än att börja bromsa och tuta när fordonet för lokföraren blir synligt. Det har nämnts att det på platsen ska finnas en ägovägssignal men den har lokföraren inget att göra med. Det är en lampa på en stolpe som är tänd när inget tåg finns på sträcken och släckt när det finns ett tåg på sträckan. Signalen är uteslutande till för de som med fordon ska passera övergången.
Citera
2017-09-26, 21:26
  #110
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Hemvärnet har inte PATGB360 - de har TGB13.
De har nån typ av reparationsvagnar med denna stilen av fordon iallafall i HV, därav min fråga.
Citera
2017-09-26, 21:38
  #111
Medlem
Min brors kusins avatar
Hittade det här inlägget på tågforumet Postvagnen

http://www.postvagnen.com/forum/inde...44977#p1145086

Citat:

Då undertecknad är gammal fanjunkare har jag tillgång till ett låst militärforum och där går diskussionerna höga om incidenten och de allra flesta är på det klara att det är SJ:s fel. Om SJ avser "järnvägen som helhet" eller just specifikt SJ har jag inte fått grepp om.

Klistrar in ett inlägg som berättar om incidenten och vad som framkommit ur deras synvinkel. Jag har censurerat namnen.

"Det är helt klart SJ som har brustit i rutinerna. Vår sambandcentral hade kontakt med samordnare PXXXXXX från deras håll och denne samordnare fick tydligt klart för sig redan i förmiddags att vi skulle föra över tre fordon vid den specifika övergången och vilken tidpunkt det rörde sig om.
Dagbefäl UXXXXXX har därefter kontakt med PXXXXXX som lovar att stoppa alla tåg under den tiden. Ett par minuter senare återkommer PXXXXXX och säger att det är upptaget när denne ringer till deras tågledningscentral eller vad det kallas för men att denne ska testa ett annat nummer och att "det löser sig", så vi fortsätter som planerat. Ett tåg passerar ungefär en kvart innan vi ska göra vår överfart och jag hör av mig till PXXXXXX om varför tågen inte är stoppade. Denne säger att det fortfarande är upptaget men ska ringa ett annat nummer. Ytterligare att par minuter senare får jag ett SMS från PXXXXXX som skriver att: "Fick tag på en person som lovar att underätta lokföraren att stanna vid signalen innan och därefter krypköra fram förbi övergången för att vara beredd att stanna om ni är nära spåret". Döm av vår förvåning sen när tåget kommer i all världens fart och bara dundrar rakt in i vårt fordon. SJ hade uppenbarligen inte kontaktat sin lokförare. Varför kan bara de svara på. Hoppas att de har en bra förklaring till varför de brast i sina rutiner som tydligen är rejält bristfälliga."

Vilket kan det låsta militärforumet vara?
Citera
2017-09-26, 21:40
  #112
Medlem
Guerrillo frågan gällde att dundra förbi en stoppsignal och sedan fortsätta utan ingrepp mot plankorsningen för att sedan fortsätta o krocka med ett vägfordon o min bild är att vi "inte kan köra mot stopp på det sättet"...
Citera
2017-09-26, 21:43
  #113
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Varför kallas inte strf 9040 för stridsvagn?

Det finns egentligen ingen tydlig definition av vad som är en stridsvagn, men man kan säga att en stridsvagns huvudbeväpning är kanonen.

Ett pansarskyttefordon har traditionellt sett haft skyttegruppen som huvudbeväpning, medan för Strf 9040 blir det lite flytande eftersom kanonen har så hög eldkraft.
Citera
2017-09-26, 21:44
  #114
Medlem
Tar man kontakt med Sj AB, för att begränsa trafiken på en sträcka är man ute på riktigt tunn is. Det är trafikverket som styr trafiken på spåren.
Citera
2017-09-26, 21:44
  #115
Avstängd
felpåst
__________________
Senast redigerad av chaii 2017-09-26 kl. 21:52.
Citera
2017-09-26, 21:44
  #116
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Hittade det här inlägget på tågforumet Postvagnen

http://www.postvagnen.com/forum/inde...44977#p1145086



Vilket kan det låsta militärforumet vara?

"SJ" i den mening som verkar avses i din länkade post är Trafikverket, då det är dom som styr trafiken på järnvägen. Detta skulle självklart kunna stämma, och i såfall en tågklarerare som kommer få sina fiskar varma beroende på hur överenskommelsen ser ut.

Edit: Ska väl tilläggas också att det här låter som bortom alla rutiner jag har hört talas om
__________________
Senast redigerad av dehli 2017-09-26 kl. 21:52.
Citera
2017-09-26, 21:46
  #117
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guerrillero
Det har nämnts att det på platsen ska finnas en ägovägssignal men den har lokföraren inget att göra med. Det är en lampa på en stolpe som är tänd när inget tåg finns på sträcken och släckt när det finns ett tåg på sträckan. Signalen är uteslutande till för de som med fordon ska passera övergången.

Hmmm .. jag har alltid tänkt tvärtom ... så jag måste haft en jäkla tur som inte blivit mejad av tåget

Frågan är om det var där det brast -- att den som körde militärfordonet precis som jag själv vänt på ordningen.....
Citera
2017-09-26, 21:56
  #118
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dehli
"SJ" i den mening som verkar avses i din länkade post är Trafikverket, då det är dom som styr trafiken på järnvägen. Detta skulle självklart kunna stämma, och i såfall en tågklarerare som kommer få sina fiskar varma beroende på hur överenskommelsen ser ut.

Edit: Ska väl tilläggas också att det här låter som bortom alla rutiner jag har hört talas om

Fast jag ser det föga troligt att FM skulle ha kontakt med en enskild tågklarerare via sms för att stoppa tågtrafiken i ett fåtal minuter.
Citera
2017-09-26, 21:57
  #119
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Fast jag ser det föga troligt att FM skulle ha kontakt med en enskild tågklarerare via sms för att stoppa tågtrafiken i ett fåtal minuter.

Nej, jag håller med. Det jag menade mer är att personen som citeras på postvagnen inte verkar ha koll på hur det fungerar
Citera
2017-09-26, 21:59
  #120
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Min brors kusin
Hittade det här inlägget på tågforumet Postvagnen

http://www.postvagnen.com/forum/inde...44977#p1145086



Vilket kan det låsta militärforumet vara?

Citat:
Ursprungligen postat av dehli
"SJ" i den mening som verkar avses i din länkade post är Trafikverket, då det är dom som styr trafiken på järnvägen. Detta skulle självklart kunna stämma, och i såfall en tågklarerare som kommer få sina fiskar varma beroende på hur överenskommelsen ser ut.

Edit: Ska väl tilläggas också att det här låter som bortom alla rutiner jag har hört talas om

"Krypkörning pga militärövning som bekräftas via SMS". Ja det låter verkligen som en säker lösning. Hur kunde beväringarna vara så korkade att de litade på ett SMS från något stissigt underbefäl?

Nej, i sådana här fall krävs det helt andra rutiner för att upprätthålla någon som helst säkerhet.

Utbildad järnvägspersonal på plats som hanterar saken som ett spårarbete skulle krävas i min bok. (Det skulle innebära att diverse tillstånd fås av trafikledningen och att personal kortsluter rälsen med sk kontaktdon så att alla signaler till sträckan visar rött.)

Ska bli intressant att läsa utredningen. Minst sagt!


Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Hmmm .. jag har alltid tänkt tvärtom ... så jag måste haft en jäkla tur som inte blivit mejad av tåget

Är du verkligen säker på att det är en sådan ägovägssignal du menar? Se bilden:
http://i1261.photobucket.com/albums/...pstlcb7ylk.jpg
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback