2017-09-10, 19:56
Medlem
Tnkte ta arslet ur vagnen och fixa rost/galvslpp p bakre hjulhusen men vill grna att det ska hlla ett tag. Har tnkt mig dessa steg fr ett mer lyckat resultat, kommentera grna:

1. Slipa bort all rost med negerkrull och torka av med T-Rd(har ej blster och kommer inte ha det heller). Slipar ca 1cm in p frisk plt. Hur viktigt r det att slipa baksida av plt egentligen?

2. Lgga en epoxy 2K baserad grund som skydd mot framtida rost.

3. Eventuell spackel typ finspackel, kan man skita i det om det rcker med slipgrund/filler?

4. Slipgrund filler 1k?

5. Tckfrg (metallic) 1k

6. Slutligen klarlack 1k eller funkar 2k p 1k tckfrg och slipgrund?

Hade helst velat hoppa ver till tckfrg p epoxy grunden om det gick att slipa det ngorlunda jmnt samtidigt ha ett skyddande lager med epoxy kvar. Vill inte lgga hur mycket slantar och tid som helst men det ska bli schysst rostmssigt.

Urskta om det var lite rrigt men jag hoppas ni fattar
Citera
2017-09-10, 22:11
Medlem
r bilen vrd mindre n 30k och inte ser helt perfekt i vrigt s skulle jag sga skita it. Annars rcker det vl med att skrapa ltt bort det vrsta, tvtta/torka med t-rd pensla grund pensla frg pensla klarlack frdig.
Citera
2017-09-10, 23:27
Medlem
Skulle sga att den r vrd allt mellan 15-30 tusen (Saab 9-5 2.0t vector -07:a 18000 mil) och inte servad sedan 2011. Sjlvklart s har jag bytt olja/filter varje r samt fixat det som har varit trasigt men ingen stmpel.

Vrsta r att bilen gr jkligt bra och jag tnkte frska kra den tills nt stort pajar typ turbo eller nt annat dyrt eftersom bilar r jkligt dyra att kpa. Orkar inte med blocket heller med alla dessa sista pris och dcksparkare.

Och nej, exterirt r den inte i nt fint skick med drruppslag och repor hr och var. Tnkte att det skulle vara kul att mecka lite med lack och plt.
Senast redigerad av Sakurabafan 2017-09-10 kl. 23:34.
Citera
2017-09-12, 14:26
Medlem
record-collectors avatar
Lter som 9-5 barnsjukdom - rost p de sk hundbenen dvs p frmre nedre skrmkanten framfr bakhjulen. Finns inte mnga 9-5 som det frr eller senare bildas rost dr. Problemet s vitt jag knner till r att rosten inte kommer utifrn utan inifrn. Dvs det r inte dcksprut som orsakar rostskadan. Har sjlv haft 4 stycken 9-5 och samtliga har det bildats rost p dessa sk hundben.

Slipa med sliprondell och pensla p fosforsyra kan vara ett tips.

http://www.smedjans.com/hurdetfungerar.asp

Fosforsyra (koncentrerad 85%) finns att kpa i vlutrustade frgbutiker fr en dryg hundring fr 1 liter. Spdes till 15% - 20% fosforsyra och resten vatten.
Citera
2017-09-26, 19:01
Medlem
Kr en fullagning, slipat och mlat med epoxy primer. Ska spacklas och sprutas p lite frg...avslutar med klarlack och p1200 slippapper vid skarvarna. Omjligt att f bort all rost utan att det kvarstr ngon plt. Inte vrt att gra ngot mer s det fr rcka
Citera
2017-09-26, 19:07
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Lter som 9-5 barnsjukdom - rost p de sk hundbenen dvs p frmre nedre skrmkanten framfr bakhjulen. Finns inte mnga 9-5 som det frr eller senare bildas rost dr. Problemet s vitt jag knner till r att rosten inte kommer utifrn utan inifrn. Dvs det r inte dcksprut som orsakar rostskadan. Har sjlv haft 4 stycken 9-5 och samtliga har det bildats rost p dessa sk hundben.

Slipa med sliprondell och pensla p fosforsyra kan vara ett tips.

Fosforsyra (koncentrerad 85%) finns att kpa i vlutrustade frgbutiker fr en dryg hundring fr 1 liter. Spdes till 15% - 20% fosforsyra och resten vatten.
Kunde inte sagt det bttre sjlv! Smedjans funkar helt kanon!!
Citera
2017-09-27, 09:32
Medlem

Fosforsyra (koncentrerad 85%) finns att kpa i vlutrustade frgbutiker fr en dryg hundring fr 1 liter. Spdes till 15% - 20% fosforsyra och resten vatten.[/quote]

Detta skall jag testa. Fungerar det lika bra som det lnken beskriver? Stort tack fr infon.
Citera
2017-09-27, 10:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakurabafan
Kr en fullagning, slipat och mlat med epoxy primer. Ska spacklas och sprutas p lite frg...avslutar med klarlack och p1200 slippapper vid skarvarna. Omjligt att f bort all rost utan att det kvarstr ngon plt. Inte vrt att gra ngot mer s det fr rcka

Drnk sedan in insidan med r linolja... det r en jkligt effektiv rost-stoppare.
Citera
2017-09-27, 12:31
Medlem
Rosten p hundbenen kommer inte inifrn utan underifrn. Man behver ta bort plastkjolarna och ta bort den rost som garanterat finns dr. Denna rost ser man inte frrnden kommer fram frn under plasten. Det ligger garanterat ocks mycket smsten och skit under plastkjolarna. Tyvrr ofta svrt att ta loss plastkjolarna utan att ha snder minst ett par av de fastsvetsade gngor som dessa r fastskruvade i med plastmuttrar p undersidan. S tillgng till svets r att rekommendera.

Tar man inte bort rosten under kjolarna s r den snart tillbaka.

Skippa linoljan och kp ex. Biltemas hlrumsvax istllet, ven om rost inifrn inte lr vara problemet.
Citera
2017-09-27, 13:06
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHA

Detta skall jag testa. Fungerar det lika bra som det lnken beskriver? Stort tack fr infon.
Oavsett om produkterna heter "rostbort" eller "rost stopp" och sljs av Biltema, Turtle eller Smedjans eller andra varumrken s har de en sak gemensamt nmligen att de innehller fosforsyra. Skillnaden r att kper du Biltema, Turtle eller andra varumrken s fr du kanske 1 dl fr en hundring. Blandar du sjlv s blir det billigare.

Hr har du ett par privatsnubbar som gjort tester p fosforsyra
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23828
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=24913
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=78808.0

Bst resultat fr du om du doppar ner den rostiga delen i fosforsyra och lter den ligga ngra dagar. Vilket naturligtvis inte alltid r s ltt. D kan man istllet blanda i lite tapetklister (pulver) och vispa rejlt s att tapetklistret (pulvret) verkligen blandar sig (smlter) rejlt i syran. D fastnar blandningen lite bttre och rinner inte av den rostiga plten.

Och ja, det r samma fosforsyra som finns i bl a Coca Cola fast i mycket mindre mngder!
Citera
2017-09-27, 13:50
Medlem
zoombos avatar
Har bilen solid frg och man inte r s noga med hur den ser ut utan mer vill f stopp p rosthelvetet s anvnder jag hammarlack.
Skrapa bort alla bubblor och lsa flagor med kniv. Grovputsa med stlborste eller liknande, grna roterande sdan. Sen r det bara att slabba p. Direkt p rosten. Fungerar orovckande bra men ger kanske inte utstllningsskick...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in