2017-09-10, 19:56
Medlem
Tänkte ta arslet ur vagnen och fixa rost/galvsläpp på bakre hjulhusen men vill gärna att det ska hålla ett tag. Har tänkt mig dessa steg för ett mer lyckat resultat, kommentera gärna:

1. Slipa bort all rost med negerkrull och torka av med T-Röd(har ej bläster och kommer inte ha det heller). Slipar ca 1cm in på frisk plåt. Hur viktigt är det att slipa baksida av plåt egentligen?

2. Lägga en epoxy 2K baserad grund som skydd mot framtida rost.

3. Eventuell spackel typ finspackel, kan man skita i det om det räcker med slipgrund/filler?

4. Slipgrund filler 1k?

5. Täckfärg (metallic) 1k

6. Slutligen klarlack 1k eller funkar 2k på 1k täckfärg och slipgrund?

Hade helst velat hoppa över till täckfärg på epoxy grunden om det gick att slipa det någorlunda jämnt samtidigt ha ett skyddande lager med epoxy kvar. Vill inte lägga hur mycket slantar och tid som helst men det ska bli schysst rostmässigt.

Ursäkta om det var lite rörigt men jag hoppas ni fattar
Citera
2017-09-10, 22:11
Medlem
Är bilen värd mindre än 30k och inte ser helt perfekt i övrigt så skulle jag säga skita it. Annars räcker det väl med att skrapa lätt bort det värsta, tvätta/torka med t-röd pensla grund pensla färg pensla klarlack färdig.
Citera
2017-09-10, 23:27
Medlem
Skulle säga att den är värd allt mellan 15-30 tusen (Saab 9-5 2.0t vector -07:a 18000 mil) och inte servad sedan 2011. Självklart så har jag bytt olja/filter varje år samt fixat det som har varit trasigt men ingen stämpel.

Värsta är att bilen går jäkligt bra och jag tänkte försöka köra den tills nåt stort pajar typ turbo eller nåt annat dyrt eftersom bilar är jäkligt dyra att köpa. Orkar inte med blocket heller med alla dessa sista pris och däcksparkare.

Och nej, exteriört är den inte i nåt fint skick med dörruppslag och repor här och var. Tänkte att det skulle vara kul att mecka lite med lack och plåt.
Senast redigerad av Sakurabafan 2017-09-10 kl. 23:34.
Citera
2017-09-12, 14:26
Medlem
record-collectors avatar
Låter som 9-5 barnsjukdom - rost på de sk hundbenen dvs på främre nedre skärmkanten framför bakhjulen. Finns inte många 9-5 som det förr eller senare bildas rost där. Problemet så vitt jag känner till är att rosten inte kommer utifrån utan inifrån. Dvs det är inte däcksprut som orsakar rostskadan. Har själv haft 4 stycken 9-5 och samtliga har det bildats rost på dessa sk hundben.

Slipa med sliprondell och pensla på fosforsyra kan vara ett tips.

http://www.smedjans.com/hurdetfungerar.asp

Fosforsyra (koncentrerad 85%) finns att köpa i välutrustade färgbutiker för en dryg hundring för 1 liter. Spädes till 15% - 20% fosforsyra och resten vatten.
Citera
2017-09-26, 19:01
Medlem
Kör en fullagning, slipat och målat med epoxy primer. Ska spacklas och sprutas på lite färg...avslutar med klarlack och p1200 slippapper vid skarvarna. Omöjligt att få bort all rost utan att det kvarstår någon plåt. Inte värt att göra något mer så det får räcka
Citera
2017-09-26, 19:07
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av record-collector
Låter som 9-5 barnsjukdom - rost på de sk hundbenen dvs på främre nedre skärmkanten framför bakhjulen. Finns inte många 9-5 som det förr eller senare bildas rost där. Problemet så vitt jag känner till är att rosten inte kommer utifrån utan inifrån. Dvs det är inte däcksprut som orsakar rostskadan. Har själv haft 4 stycken 9-5 och samtliga har det bildats rost på dessa sk hundben.

Slipa med sliprondell och pensla på fosforsyra kan vara ett tips.

Fosforsyra (koncentrerad 85%) finns att köpa i välutrustade färgbutiker för en dryg hundring för 1 liter. Spädes till 15% - 20% fosforsyra och resten vatten.
Kunde inte sagt det bättre själv! Smedjans funkar helt kanon!!
Citera
2017-09-27, 09:32
Medlem

Fosforsyra (koncentrerad 85%) finns att köpa i välutrustade färgbutiker för en dryg hundring för 1 liter. Spädes till 15% - 20% fosforsyra och resten vatten.[/quote]

Detta skall jag testa. Fungerar det lika bra som det länken beskriver? Stort tack för infon.
Citera
2017-09-27, 10:15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakurabafan
Kör en fullagning, slipat och målat med epoxy primer. Ska spacklas och sprutas på lite färg...avslutar med klarlack och p1200 slippapper vid skarvarna. Omöjligt att få bort all rost utan att det kvarstår någon plåt. Inte värt att göra något mer så det får räcka

Dränk sedan in insidan med rå linolja... det är en jäkligt effektiv rost-stoppare.
Citera
2017-09-27, 12:31
Medlem
Rosten på hundbenen kommer inte inifrån utan underifrån. Man behöver ta bort plastkjolarna och ta bort den rost som garanterat finns där. Denna rost ser man inte förränden kommer fram från under plasten. Det ligger garanterat också mycket småsten och skit under plastkjolarna. Tyvärr ofta svårt att ta loss plastkjolarna utan att ha sönder minst ett par av de fastsvetsade gängor som dessa är fastskruvade i med plastmuttrar på undersidan. Så tillgång till svets är att rekommendera.

Tar man inte bort rosten under kjolarna så är den snart tillbaka.

Skippa linoljan och köp ex. Biltemas hålrumsvax istället, även om rost inifrån inte lär vara problemet.
Citera
2017-09-27, 13:06
Medlem
record-collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LHA

Detta skall jag testa. Fungerar det lika bra som det länken beskriver? Stort tack för infon.
Oavsett om produkterna heter "rostbort" eller "rost stopp" och säljs av Biltema, Turtle eller Smedjans eller andra varumärken så har de en sak gemensamt nämligen att de innehåller fosforsyra. Skillnaden är att köper du Biltema, Turtle eller andra varumärken så får du kanske 1 dl för en hundring. Blandar du själv så blir det billigare.

Här har du ett par privatsnubbar som gjort tester på fosforsyra
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23828
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=24913
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=78808.0

Bäst resultat får du om du doppar ner den rostiga delen i fosforsyra och låter den ligga några dagar. Vilket naturligtvis inte alltid är så lätt. Då kan man istället blanda i lite tapetklister (pulver) och vispa rejält så att tapetklistret (pulvret) verkligen blandar sig (smälter) rejält i syran. Då fastnar blandningen lite bättre och rinner inte av den rostiga plåten.

Och ja, det är samma fosforsyra som finns i bl a Coca Cola fast i mycket mindre mängder!
Citera
2017-09-27, 13:50
Medlem
zoombos avatar
Har bilen solid färg och man inte är så noga med hur den ser ut utan mer vill få stopp på rosthelvetet så använder jag hammarlack.
Skrapa bort alla bubblor och lösa flagor med kniv. Grovputsa med stålborste eller liknande, gärna roterande sådan. Sen är det bara att slabba på. Direkt på rosten. Fungerar oroväckande bra men ger kanske inte utställningsskick...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in