2017-09-25, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det du sedan måste skilja på är statiskt och dynamiskt beteende. Det går alltså under pågående stigning att få större lutning på utbåten än den sedan statiskt kan behålla när den väl är uppe vid ytan.

Jag är med på statiskt och dynamiskt läge, och att den är känsligare i uläge än ytläge. Men du hävdar alltså att det Madsen säger är omöjligt? Den kan inte vara mycket högre i fören än aktern när den intagit ytläge? Vad anser du är maximal lutning i längsled båten kan ha i ytläge? 0°? 2°?...
Citera
2017-09-25, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Den tanken har slagit mig också. Vi borde göra lite "polisjobb" och sammanställa alla "fakta" med referenser och göra en tidslinje över alla kända händelser, uttalanden från PM osv.

Du får ta på dig jobbet som arbetsledare och delegera uppgifter till var och en efter deras område.
Om du vill.
Citera
2017-09-25, 22:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Indisier er også beviser, hva PM påstår kan påtalemyndigheten forkaste.

I Sverige skiljer man på bevis och indicium.

Vid Arbogamorden var ett av indicierna spår av Vans-skor på mordplatsen.
Man hade också fotografier från övervakningskameror som visade att den misstänkta tyska mörderskan befann sig i staden den aktuella dagen, och att hon bar Vans-skor.

Men man kunde aldrig knyta tyskan till platsen och inte heller kunde man koppla ihop hennes Vans-skor med spåren av Vans-skor på mordplatsen.

Det var alltså inte bevisat att det var hon eller hennes skor som varit på platsen, men det fanns starka indicier.

Man kan dock hävda att det är bevisat att någon som varit på platsen efter mordet burit Vans-skor. Men det i sig bevisar ingenting vad gäller mordet som sådant.
Senast redigerad av trngw 2017-09-25 kl. 23:22. Anledning: Korrigering av sko-märke
Citera
2017-09-25, 22:59
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Du får ta på dig jobbet som arbetsledare och delegera uppgifter till var och en efter deras område.
Om du vill.

Tack, men nej tack
Men om någon annan tar på sig den uppgiften så ska jag gärna bistå med det jag kan
Citera
2017-09-25, 23:02
Medlem
Citat:

Vid Arbogamorden var ett av indicierna spår av Converseskor på mordplatsen.
Man hade också fotografier från övervakningskameror som visade att den misstänkta tyska mörderskan befann sig i staden den aktuella dagen, och att hon bar Converseskor.

Men man kunde aldrig knyta tyskan till platsen och inte heller kunde man koppla ihop hennes converseskor med spåren av converseskor på mordplatsen.

Det var alltså inte bevisat att det var hon eller hennes skor som varit på platsen, men det fanns starka indicier.

Man kan dock hävda att det är bevisat att någon som varit på platsen efter mordet burit converseskor. Men det i sig bevisar ingenting vad gäller mordet som sådant.

Akkurat, og hva PM påstår er heller ikke et bevis.
Citera
2017-09-25, 23:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sugar-Daddy
Akkurat, og hva PM påstår er heller ikke et bevis.

Nej, vad någon säger är aldrig bevis. Det är en partsutsaga eller en vittensuppgift.
Däremot så kan åklagaren inte förkasta vad PM säger.
De behöver så klart inte lita på vad han säger, och ska inte lita på vad han säger, men de måste jobba utifrån vad han säger. Allt han säger till sitt försvar, måste åklagaren försöka motbevisa, om de ska fälla honom. Särskilt så länge de inte har vattentät teknisk bevisning, i vilket fall de mer eller mindre kan skita i vad han säger. Men där är vi ju tyvärr inte.
Citera
2017-09-25, 23:13
Medlem
Citat:
Nej, vad någon säger är aldrig bevis. Det är en partsutsaga eller en vittensuppgift.
Däremot så kan åklagaren inte förkasta vad PM säger.
De behöver så klart inte lita på vad han säger, och ska inte lita på vad han säger, men de måste jobba utifrån vad han säger. Allt han säger till sitt försvar, måste åklagaren försöka motbevisa, om de ska fälla honom. Särskilt så länge de inte har vattentät teknisk bevisning, i vilket fall de mer eller mindre kan skita i vad han säger. Men där är vi ju tyvärr inte.

Nå er PM tatt i så mange beviselige løgner at han har null troverdighet.
Citera
2017-09-25, 23:13
Medlem
Citat:
Tack, men nej tack
Men om någon annan tar på sig den uppgiften så ska jag gärna bistå med det jag kan

Vi får nog reda ut vad var och ens styrkor ligger först tror jag.
Grumpyoldfart är duktig på att gräva fram fakta tex
Du är bra på matte och teknik bl.a tror jag...
Själv är jag alltid intresserad av det psykologiska samt analyser.
(Absolut inget med matte,kemi,fysik samt elektronik.)
Mervinna kanske är bra på adminstration? Hon är ju rätt kreativ.
Jag bara spånar..............
Citera
2017-09-25, 23:17
Medlem
Citat:

Vid Arbogamorden var ett av indicierna spår av Converseskor på mordplatsen.
Man hade också fotografier från övervakningskameror som visade att den misstänkta tyska mörderskan befann sig i staden den aktuella dagen, och att hon bar Converseskor.

Men man kunde aldrig knyta tyskan till platsen och inte heller kunde man koppla ihop hennes converseskor med spåren av converseskor på mordplatsen.

Man kan dock hävda att det är bevisat att någon som varit på platsen efter mordet burit converseskor. Men det i sig bevisar ingenting vad gäller mordet som sådant.

Helt oviktigt i sammanhanget men märket på skorna var VANS är jag ganska säker på.
Citera
2017-09-25, 23:20
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanserill
Helt oviktigt i sammanhanget men märket på skorna var VANS är jag ganska säker på.

Så kan det mycket väl vara! (same shit )

Edit: Första träffen på google säger Vans Bearcat
Citera
2017-09-25, 23:20
Medlem
Citat:
Det är två skilda saker här.

Dels det juridisk, dels det faktiska händelseförloppet.

Åklagaren har begärt PM häktad för mord. Han vill alltså fälla PM för mord. Det är målsättningen.

Det gäller alltså att bevisa att PM mördat KW, annars kan PM inte fällas för mord.

PM säger - Hon dog av en olycka när hon fick en lucka i huvudet.

Om PM's utsago inte kan motbevisas, så kan PM inte dömas för mord, för då kan KW ha dött av en olycka. Detta gäller helt oavsett vad som skett, eller inte skett, efter att KW omkom, hur hon än omkom.

Kan man inte motbevisa PM's påstående om en olycka, så kan PM inte dömas för mord.

Sedan det faktiska händelseförloppet. Du säger att A måste vara sant, för att B ska kunna ha inträffat.

Men B hände ju före A. Det är då, rent fysikaliskt, en paradox om A måste gälla för att B skall kunna inträffa. Nu blev det kanske lite teoretiskt.

Men rent teoretiskt, så kan KW ha dött av att ha fått en lucka i huvudet. Därefter så kan PM ha styckat henne, eller någon annan kan ha styckat henne. Helt osannolikt, javisst, men lika fullt teoretiskt möjligt.

PM påstår att KW dog av en olycka, och att han begravde henne hel.

Om man kan bevisa att hon inte dog av en olycka eller till och med att PM mördade henne, så är det skit samma om han begravde henne hel eller inte, då fälls PM för mordet, och griftefridsbrottet skulle sannolikt konsumeras (i alla fall i Sverige).

Om man inte kan bevisa att hon inte dog av en olycka, men kan bevisa att PM styckade henne, så kommer man fortfarande att ha svårt att få PM fälld för mord, eftersom hon trots att han styckade henne, skulle kunna ha dött av en olycka. Däremot skulle PM's trovärdiget vara nära noll, och finns tillräckligt med indicier i övrigt, som t.ex. ett SMS där KW fruktar för sitt liv, så kanske PM kan fällas för mord i alla fall, då indicierna kanske ändå anses tillräckligt starka.

Bra tålamod där, och sakligt beskrivet, det är inte lätt för alla att skilja på de faktiska och de juridiska förloppen, men nu förstår nog de flesta.
Citera
2017-09-25, 23:22
Medlem
Citat:
Det är två skilda saker här.

Dels det juridisk, dels det faktiska händelseförloppet.

Åklagaren har begärt PM häktad för mord. Han vill alltså fälla PM för mord. Det är målsättningen.

Det gäller alltså att bevisa att PM mördat KW, annars kan PM inte fällas för mord.

PM säger - Hon dog av en olycka när hon fick en lucka i huvudet.

Om PM's utsago inte kan motbevisas, så kan PM inte dömas för mord, för då kan KW ha dött av en olycka. Detta gäller helt oavsett vad som skett, eller inte skett, efter att KW omkom, hur hon än omkom.

Kan man inte motbevisa PM's påstående om en olycka, så kan PM inte dömas för mord.

Sedan det faktiska händelseförloppet. Du säger att A måste vara sant, för att B ska kunna ha inträffat.

Men B hände ju före A. Det är då, rent fysikaliskt, en paradox om A måste gälla för att B skall kunna inträffa. Nu blev det kanske lite teoretiskt.

Men rent teoretiskt, så kan KW ha dött av att ha fått en lucka i huvudet. Därefter så kan PM ha styckat henne, eller någon annan kan ha styckat henne. Helt osannolikt, javisst, men lika fullt teoretiskt möjligt.

PM påstår att KW dog av en olycka, och att han begravde henne hel.

Om man kan bevisa att hon inte dog av en olycka eller till och med att PM mördade henne, så är det skit samma om han begravde henne hel eller inte, då fälls PM för mordet, och griftefridsbrottet skulle sannolikt konsumeras (i alla fall i Sverige).

Om man inte kan bevisa att hon inte dog av en olycka, men kan bevisa att PM styckade henne, så kommer man fortfarande att ha svårt att få PM fälld för mord, eftersom hon trots att han styckade henne, skulle kunna ha dött av en olycka. Däremot skulle PM's trovärdiget vara nära noll, och finns tillräckligt med indicier i övrigt, som t.ex. ett SMS där KW fruktar för sitt liv, så kanske PM kan fällas för mord i alla fall, då indicierna kanske ändå anses tillräckligt starka.
I obduktionen fann man vissa saker som "var komprometterande" (eller hur de uttryckte det) för Madsen. Och kunde vara kränkande för familjen. Man har inte gått ut med mer än det. Dock säger det mig, och min magkänsla, att hon är sargad på mer än ett sätt. Och då talar jag inte sågbevis och luftutsläppshål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in