2017-09-25, 19:02
Medlem
Fantantonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Mihajlovic har fått en hel del kritik, men förutom skitlagen I botten så är det kanske främst Rastelli och Montella som blivit kritiserade. Med all jävla rätt. Tänkte skriva färdigt detta inlägg, men matlagningen blev kritisk, och jag måste prioritera. Jag återkommer i ämnet

Även jag återkommer med längre inlägg senare. Annars helt enig gällande kritiken mot Montella, satan vad han irriterar mig. Har inte hittills hunnit följa Cagliari men alltid tyckt att Rastelli gör ett fullt godkänt arbete.
Citera
2017-09-25, 21:58
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
En av anledningarna till att jag vill se Chievo i serie c. Ett helt Verona bakom Hellas hade varit mycket trevligare än den här uppdelningen som är nu. Lite samma sak känner jag med alla de här 102 lagen i emilia romagna. Det kanske finns en poäng med 16 lag ändå så varje region/mindre stad har ett lag istället för att tampas publikmässigt med grannbyn. Problemet är dock att de skulle kunna hålla lag som Calgiari och Palermo utanför, man kan inte välja städer som i usa.
Håller helt med.
Tänker lite likadant med Genua. Alla större kuststäder vid västra medelhavet har en klubb med ansenliga framgångar. Valencia, Barcelona, Marsielle, Nice, Monaco. Men inte Genua.
Beror nog en hel del på att staden har två lag.

Men båda är ju älskvärda. Sampdoria kan man ju inte ogilla. Och Genua är ju Genua.
Citera
2017-09-25, 22:00
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Skönt snack i tråden.

Jag håller med om Verona, men inser samtidigt att en anledning till att ingen stor finansiär investerat i Hellas är deras ultras. Vilket också förklarar varför staden inte heller vill investera.

Ultras vaktar numera till stor del traditioner, istället för att vara revolutionärer som tidigare. När Calcio kom att dominera världen piskade de på utvecklingen, nu arbetar man mot den moderna fotbollen. Man har dock hela tiden kämpat mot makten. Och det hänger fint samman med att dagens punkare är konservativa.

Oavsett har Hellas en ovanligt bångstyrig ultras, som ingen repektabel politiker eller affärsman vill förknippas med.

Haha håller helt med ang punkarna.

Kampen ultras-moderna fotbollen är riktigt tråkig. Ska ekvationen framgångsrik klubb som säljer tröjor i Asien med ultras och traditioner vara omöjlig?
Citera
2017-09-25, 22:17
Medlem
Rastelli har nu haft två hela säsonger att skapa ett lag och framförallt ett sätt att spela, han har valt den lätta och rätta vägen att fortsätta spela med 4-3-1-2, och han har som vanligast valt de rätta spelarna att spela matcherna. Men han får inte ut spelet som borde vara där. Som tränare är det inte så enkelt att bara spela med rätt spelare och med rätt taktik. Det krävs mer.

Borriello dolde till viss del ”problemen” förra säsongen genom att dunka in mål. Men det fanns inget eget spel som bör köra över ett lag som Chievo hemma. Löpvägar och tankesätt. Inte bara att kämpa ned motståndaren.

Angående Montella så envisas han med Zapata och Borini när han har Musacchio och André Silva tillgängliga. Att dessutom försöka spela Suso som någon slags trequartista verkar inte vara ett genidrag. Så det är både uttagning samt spelsätt som kan och bör ifrågasättas. Det finns mycket att kritisera på hur Montella har hanterat säsongen, samtidigt har Milan 12 poäng efter sex matcher, dvs bara en poäng efter CL-plats.
Citera
2017-09-25, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Haha håller helt med ang punkarna.

Kampen ultras-moderna fotbollen är riktigt tråkig. Ska ekvationen framgångsrik klubb som säljer tröjor i Asien med ultras och traditioner vara omöjlig?
Man kan tycka vad man vill, men trots Brexit, Trump och att SD nu är Sveriges största parti ses nationalistiska partier som en uppstickare. Lägg till framgångar i Frankrike, Nederländerna, Italien och nu tom Tyskland. Men fortfarande är de föraktade av media, politiker samt kändisar, och slår därmed fortfarande underifrån. Mot makten.

I Italien har man haft en tradition av Di Canio och Lucarelli, dvs en bred jävla pensel även om de kanske inte kunde få spela en roll i gli Azzurri. Men Buffon, De Rossi och andra tongivande spelare i gli Azzurri är definitivt nationalistiska. Där finns inte samma perspektiv. Italienarna försöker förtvivlat hänga med och vara feminister, men kvinnorna njuter av att vara kvinnor, vilket männen såklart uppskattar. Och italienarna är stolta över sin historia och kultur. De vill så gärna vara som USA och nordeuropa, men de förstår verkligen inte detta dravel med självhat.
Citera
2017-09-25, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Den alltid lika färgstarke Aurelio Di Laurentiis går återigen ut i ett nytt utspel om att minska antalet lag i Serie A:

https://www.football-italia.net/110233/adl-cut-serie-16-teams

Jag är nog benägen att åtminstone överväga saken, dock inte till sexton men väl arton lag. Det har varit några år nu här på slutet som har haft ett eller två lag i botten som verkligen inte tillför något. För kassa helt enkelt.
När jag ser på Serie B, så ser jag inget lag som direkt kan etablera sig i Serie A. Kanske ta ett stopp och låta en nedflyttningsstrid visa på att Serie A minskas med två lag?
Citera
2017-09-26, 10:45
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Man kan tycka vad man vill, men trots Brexit, Trump och att SD nu är Sveriges största parti ses nationalistiska partier som en uppstickare. Lägg till framgångar i Frankrike, Nederländerna, Italien och nu tom Tyskland. Men fortfarande är de föraktade av media, politiker samt kändisar, och slår därmed fortfarande underifrån. Mot makten.

I Italien har man haft en tradition av Di Canio och Lucarelli, dvs en bred jävla pensel även om de kanske inte kunde få spela en roll i gli Azzurri. Men Buffon, De Rossi och andra tongivande spelare i gli Azzurri är definitivt nationalistiska. Där finns inte samma perspektiv. Italienarna försöker förtvivlat hänga med och vara feminister, men kvinnorna njuter av att vara kvinnor, vilket männen såklart uppskattar. Och italienarna är stolta över sin historia och kultur. De vill så gärna vara som USA och nordeuropa, men de förstår verkligen inte detta dravel med självhat.

Det är delvis att Italien som en av få västeuropeiska länder undvikit denna 68marxistiska självhatsvåg som gör att jag älskar landet.
Citera
2017-09-26, 15:03
Medlem
sebastian_s avatar
Nu är jag orolig för Napoli. Okej att att Milik var på gränsen till usel när han spelade, men har inte Napoli bara 3 anfallare kvar nu?
Citera
2017-09-26, 21:13
Medlem
Citat:
Nu är jag orolig för Napoli. Okej att att Milik var på gränsen till usel när han spelade, men har inte Napoli bara 3 anfallare kvar nu?
Napoli spelar kanske bäst fotboll i Italien, och bland de bästa i världen. Vacker och effektiv. Sarri har verkligen lyckats få ihop ett spel som passar de kvalitetsspelarna som han har tillgängliga.

Men:
Citat:
Lönekostnad per klubb i Serie A:

Juventus 164 miljoner euro
Milan 117
Roma 91
Inter 82
Napoli 81
Juventus har dubbelt så hög lönkostnad, vilket visar dels på att deras stjärnor har högre lön, men också på att de har en bredare trupp.
Citat:
Bäst betalda i Serie A:

Higuain 7,50 Juventus
Bonucci 7,50 Milan
Dybala 7,00 Juventus
D. Costa 6,00 Juventus
Donnarumma 6,00 Milan
Pjanic 4,50 Juventus
Buffon 4,50 Juventus
Icardi 4,50 Inter
Dzeko 4,50 Roma
Nainggolan 4,20 Roma

Det kommer att bli tufft för Napoli att strida både i Serie A och CL, men de har verkligen chansen på lo Scudetto detta år om de har lyckan med sig. Men de är sårbara...
Citera
2017-09-26, 22:42
Medlem
JayGatsbys avatar
Den här Europaveckan började betydligt bättre än den förra.
Napoli spelar riktigt bra mot Feyenoord och vinner med 3-1 hemma. Reina tar straff och målen är riktigt bra.
Slarv gör att holländarna gör ett mål i slutsekunderna. Men iövrigt riktigt bra av Napoli.

Imorgon börjar Roma CL-spelet tidigt i Qarabag i Azerbadjan så matchen spelas kl 18:00. Sen 20:45 möter Juventus Olympiakos.
Ska vara två stabila 3poängare.
Citera
2017-09-27, 01:38
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Napoli spelar kanske bäst fotboll i Italien, och bland de bästa i världen. Vacker och effektiv. Sarri har verkligen lyckats få ihop ett spel som passar de kvalitetsspelarna som han har tillgängliga.

Men:

Juventus har dubbelt så hög lönkostnad, vilket visar dels på att deras stjärnor har högre lön, men också på att de har en bredare trupp.

Det kommer att bli tufft för Napoli att strida både i Serie A och CL, men de har verkligen chansen på lo Scudetto detta år om de har lyckan med sig. Men de är sårbara...
Det är ändå väldigt märkligt att ha 1 avbytare på 3 platser, och nu 0 efter Miliks skada. Någon halvbra spelare med 2 miljoner euro i lön som de hade på Pandevs tid hade de kunnat skaffa eller behålla.
Citera
2017-09-27, 01:56
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Det är ändå väldigt märkligt att ha 1 avbytare på 3 platser, och nu 0 efter Miliks skada. Någon halvbra spelare med 2 miljoner euro i lön som de hade på Pandevs tid hade de kunnat skaffa eller behålla.

Leandrinho eller Giaccherini? Ounas finns ju också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in