2017-09-25, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
OK, så fort vi kommer tillräckligt högt upp för att se krökningen då är vår ögon skapta på så vis att den platta jorden ser sfärisk ut...
Vilken evolutionär fördel skulle denna "funktion" ha?

Som sagt, den gör att vi ser i 3D. Saker ser ut att bli mindre på distans, fast de inte blir det. 3D vision är väldigt viktigt för överlevnad, och himlakropparna och rymden skulle också se ut som ett kaos utan den förmågan.

Jag tyckte det var lite lustigt men även intressant det du verkade antyda tidigare, att våran förmåga att se i 3D är en "synvilla". Man kan ju fråga sig vad är äkta syn, och hur ser verkligheten ut "i verkligheten", om våran syn förvränger världen och våra ögon och hjärna tolkar världen på ett visst subjektivt sätt.
Senast redigerad av elsydeon 2017-09-25 kl. 21:37.
Citera
2017-09-25, 21:43
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elsydeon
Som sagt, den gör att vi ser i 3D. Saker ser ut att bli mindre på distans, fast de inte blir det. 3D vision är väldigt viktigt för överlevnad, och himlakropparna och rymden skulle också se ut som ett kaos utan den förmågan.

Jag tyckte det var lite lustigt men även intressant det du verkade antyda tidigare, att våran förmåga att se i 3D är en "synvilla". Man kan ju fråga sig vad är äkta syn, och hur ser verkligheten ut "i verkligheten", om våran syn förvränger världen och våra ögon och hjärna tolkar världen på ett visst subjektivt sätt.
Jag har inte antytt att vår förmåga att se i 3D skulle vara en synvilla.
Det var ett argument mot "jorden ser platt ut, därför är den platt, lita på det du ser".
Det jag undrade om den evolutionära fördelen var att våra ögon "anpassats till en nivå", som gör att den platta jorden skulle se sfärisk ut på en viss höjd.
Hur vet du om det skulle bli kaos om våra ögon fungerade annorlunda?
Citera
2017-09-25, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte antytt att vår förmåga att se i 3D skulle vara en synvilla.

Du verkade göra det här: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Citera
2017-09-25, 21:50
Medlem
Ryggradsluss avatar
Ja den kan verka platt men spelar det nån roll?
Citera
2017-09-25, 22:03
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ryggradslus
Ja den kan verka platt men spelar det nån roll?
Ja, det är en lögn, om den inte är en platt.
Citera
2017-09-25, 22:05
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Du verkade göra det här: (FB) Flat Earth--Jorden är platt
Men det gjorde jag inte. Rälsen ser ut att mötas längre fram, men det gör de inte.
Därför ska vi inte rakt av lita på det vi ser.
Citera
2017-09-25, 23:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Fast att saker ser mindre ut på längre avstånd är ju inte känt för att få platta saker att se runda ut så jag skulle nog tro att den rundade horisonten från Mount Everest topp beror på att jorden faktiskt är rund. Finns ju samtidigt så mycket andra saker som inte skulle stämma om jorden vore platt som t ex att avstånden på en jordglob inte skulle stämma t ex.
Citera
2017-09-26, 02:37
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Konstigt att en kamera som enbart kan "se" 2D ser samma sak, föremål blir mindre på distans.

Men att jorden skulle se rund ut på långt håll fastän den "är platt" är rent svammel och en ovanligt dålig bortförklaring precis som de andra undanflykterna för att söka stöd för en platt jord.

Jorden ser rund ut för att den är rund och inte på grund av en defekt i vår syn.
Citera
2017-09-26, 12:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Konstigt att en kamera som enbart kan "se" 2D ser samma sak, föremål blir mindre på distans.

Men att jorden skulle se rund ut på långt håll fastän den "är platt" är rent svammel och en ovanligt dålig bortförklaring precis som de andra undanflykterna för att söka stöd för en platt jord.

Jorden ser rund ut för att den är rund och inte på grund av en defekt i vår syn.
Att saker blir mindre på längre avstånd har ju att göra med perspektivet snarare än 3D-syn. Det stereoskopiska seendet har väl dessutom mindre och mindre effekt desto större avstånd vi ser saker på. Saker blir ju mindre på långt avstånd även på filmer även om det inte är en 3D-film. Synvillor av det slag som det syftas på här att en horisontlinje skulle ”krökas” genom en synvilla uppstår ju i atmosfären pga fuktig och tät atmosfär, är ju ingen defekt i våra ögon som orsakar detta. Desto högre upp, desto tunnare och torrare atmosfär blir det ju så det är inte så sannolikt att vi skulle se mycket av dessa synvillor från toppen av Mount Everest. Ännu mindre sannolikhet om vi betraktar jorden från rymden så att försöka bortförklara att jorden ser rund ut från rymden med att det skulle vara en synvilla är inte trovärdigt.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-09-26 kl. 12:16.
Citera
2017-09-26, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink

Kameror ser ungefär likadant som våra ögon, i 3D/perspektiv. Förmågan att se saker bli mindre på distans är att se den tredje dimensionen, djupet. Våra ögon har dock mer avancerad 3D vision, med stereoskopisk vision och allt det där, men det viktiga när man försöker förstå den platta jorden som avrundas till en sfär, är att förstå att saker blir mindre på avstånd, tills de blir så små att man inte kan se dem.

Jag är tveksam om jag skulle kalla våran förmåga att se 3D/perspektiv en defekt. Visserligen skapar den förvrängning, men förvrängningen är extremt viktigt.
Senast redigerad av elsydeon 2017-09-26 kl. 20:32.
Citera
2017-09-26, 21:14
Medlem
Det är klart att jorden är platt!!

Det vet jag eftersom det har stått i en tidning, närmare bestämt i en tidning i Disneykoncernen. Där Kapten Columbus Långben seglar västerut och så småningom hamnar vid kanten av oceanen som där bildar ett fall. Så han och hans skepp St. Maria dras ner i djupen eller var de nu tog vägen.

Skämt åsido!

Frågorna många. Hur kan havet/vattnet hållas på plats på en platt jord?
Kommer inte att ta slut på den platta världen om det bara rinner ut i världsrymden eller var det nu tar vägen? Som det gjorde när Columbus Långben ramlade över kanten i världen.
Citera
2017-09-26, 21:49
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kameror ser ungefär likadant som våra ögon, i 3D/perspektiv. Förmågan att se saker bli mindre på distans är att se den tredje dimensionen, djupet. Våra ögon har dock mer avancerad 3D vision, med stereoskopisk vision och allt det där, men det viktiga när man försöker förstå den platta jorden som avrundas till en sfär, är att förstå att saker blir mindre på avstånd, tills de blir så små att man inte kan se dem.

Jag är tveksam om jag skulle kalla våran förmåga att se 3D/perspektiv en defekt. Visserligen skapar den förvrängning, men förvrängningen är extremt viktigt.
Finns det någon vetenskap som stödjer att 3D/perspektiv skulle få platta saker att se runda ut? Att perspektivet får saker att se mindre ut om dom är längre bort är ju självklart men är inte det här ännu en i raden av alla påhitt av plattjordstroende för att stödja deras tro? Var finns vetenskapen bakom detta?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in