2017-09-25, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.youtube.com/watch?v=Sn3HBQJprEI

Ni som förstår detta med ubåtar. Kan ni inte kolla det här klippet och se om det säger er något? M berättar om ett tillfälle när han hade dykt vid Middelgrundsfortet (och det var väl där han dök med Kim?) där det var djupt, och hur han sedan steg upp för fort och nästan slog runt! Han får lugna sina besättningsmän för att de inte ska få panik trots att han (M) visste att situationen var farlig. De kunde ha sjunkit igen och inte kommit upp igen p.g.a. att lufttankarna tagit in vatten (fattade jag det som). Och sedan kunde han inte räta upp den helt utan fick åka tillbaka till Köpenhamn med 15 graders slagsida. (Fattade jag det men jag kan ha fattat fel.)
Du fattade hyfsat rätt. Vatten i tankarna hörde jag inget om dock. Men jag kan ha fel. Denna video är ju väldigt gammal. Och ubåten har ju förbättrats massor sen dess.
Citera
2017-09-25, 16:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Tusen tack! Om du visste hur mycket jag letat efter det där meningarna sedan dess. För det stod inte mer än så när jag läste det första gången. Eftersom artikeln plockats bort trodde jag att det var en felaktig uppgift. Tack än en gång.

Varsågod.
Citera
2017-09-25, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du fattade hyfsat rätt. Vatten i tankarna hörde jag inget om dock. Men jag kan ha fel. Denna video är ju väldigt gammal. Och ubåten har ju förbättrats massor sen dess.
Får kika på videon när jag är hemma - men efter ombyggnad så utökade man med mycket mer tryckluft vilket innebär att man inte lika lätt får slut på luft att blåsa tankarna.

Nautilus rev 1 levde ett mycket farligare liv - läckage i ventiler eller dumhet av operatör riskerade att man sedan inte hade nog med luft för att göra nytt försök att fullständigt blåsa tankarna. På samma vis så skulle Nautilus rev 1 blivit farlig om man dök för djupt eftersom det ju går mer luft att blåsa tankarna ju djupare man är.
Citera
2017-09-25, 16:14
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aloc
Jag vet inte om du har läst en annan artikeln än den jag läst men det är verkligen inget fokus på vampyrsex i den här: https://www.theguardian.com/society/2015/aug/15/real-life-vampires-interview , så varför fortsätter du hävda att KW på något sätt har ett hemligt vampyrsexintresse?

Men det är väl klart att det är sexuellt, artikeln osar ju av det. Kolla bara på bilderna. Vampyrintresse har alltid varit sexuellt, även Christopher Lee som Dracula och nu i modern tid Edward i Twilight sätter ju fart på kvinnors fantasier (dom som har den böjelsen från början alltså).

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Får kika på videon när jag är hemma - men efter ombyggnad så utökade man med mycket mer tryckluft vilket innebär att man inte lika lätt får slut på luft att blåsa tankarna.

Nautilus rev 1 levde ett mycket farligare liv - läckage i ventiler eller dumhet av operatör riskerade att man sedan inte hade nog med luft för att göra nytt försök att fullständigt blåsa tankarna. På samma vis så skulle Nautilus rev 1 blivit farlig om man dök för djupt eftersom det ju går mer luft att blåsa tankarna ju djupare man är.

Ja, det där verkade ju livsfarligt.

Det han säger om att "gå utanför lagen" (när det gäller raketuppskjutningarna) genom att gå ut på internationellt vatten får en lite annorlunda innebörd nu... Jag tänker sjöbegravning och sådant.

Men han föreläser bra - han lägger in lite humor här och där också så det inte blir för tungt! Jag undrar fortfarande var han har lärt sig flytande amerikansk engelska?
Citera
2017-09-25, 16:21
Medlem
Citat:
Men det är väl klart att det är sexuellt, artikeln osar ju av det. Kolla bara på bilderna. Vampyrintresse har alltid varit sexuellt, även Christopher Lee som Dracula och nu i modern tid Edward i Twilight sätter ju fart på kvinnors fantasier (dom som har den böjelsen från början alltså).

Men ser ofta det man VILL se. Och det är ju alltid fritt för tolkningar. Men du har varit ute efter att svärta ner Kim från start. Kanske du ska ta och sluta med det? Bara för att man skriver om något som är av intresse för en samling människor är det inte sagt att man själv vare sig är djupt engagerad eller vill delta i såna sammanhang.
Citera
2017-09-25, 16:23
Medlem
Citat:
Nejmen seriöst, jag läser artikeln, jag hittar två hänvisningar - i förbifarten - om sex, är det bara de som du hakat upp dig på och försöker det få till att KW på något sätt är överintresserad av vampyrsexorgier? Jag vill inte vara raljant här utan jag försöker faktiskt förstå vad du menar? Bilderna, vad menar du, det är en snygg tjej som biter en kille på handen, det är väl den enda "sensuella" bilden eller?
Citera
2017-09-25, 16:24
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Men det är väl klart att det är sexuellt, artikeln osar ju av det. Kolla bara på bilderna. Vampyrintresse har alltid varit sexuellt, även Christopher Lee som Dracula och nu i modern tid Edward i Twilight sätter ju fart på kvinnors fantasier (dom som har den från början alltså?

Om den där artikeln 'osar av sex' undrar jag vad du har för referensramar. Den är ju så torrt klinisk att den hade kunnat figurera i Kupé eller Dagen.

Du verkar se sex överallt. I artikeln, i ubåten, överallt osar det av lustar som bara längtar efter att brisera. Aldrig funderat på om det inte är du själv som har lite obearbetade issues?
Citera
2017-09-25, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Om den där artikeln 'osar av sex' undrar jag vad du har för referensramar. Den är ju så torrt klinisk att den hade kunnat figurera i Kupé eller Dagen.

Du verkar se sex överallt. I artikeln, i ubåten, överallt osar det av lustar som bara längtar efter att brisera. Aldrig funderat på om det inte är du själv som har lite obearbetade issues?

Ett solklart fall av projicering. Merwinna borde lägga in sig som forskningprojekt på psyk.
Citera
2017-09-25, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Varsågod.

Tänk om alla av hävdelsebehov skulle vilja ha kredd för sina egna tankar, idéer eller länkar som återanvänds
om och om igen av andra skribenter (vilket väl också är meningen i en tråd för att spinna vidare,
ett samarbete av olika kompetenser som tvinnas ihop till en tråd).
Då skulle hela tråden var full av copyright anspråk med advokater inblandade minst.
Hädanefter får du väl skriva in coopyright Grumpyoldfart i dina länkinlägg.
Nu var det Kanelgas som VÄNLIGEN postade länken till mig och inte du.
Men tack för att du postade den ursprungligen.
Och mycket kredd till dig för ditt arbete med att gräva fram den.Bra gjort!
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-25 kl. 16:56.
Citera
2017-09-25, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Tror inte det är möjligt att feltrimma den så mycket egentligen. Det skulle i så fall behövas flera ton i flyttbara vikter för att klara av det. Bara ballastvatten räcker nog inte menar jag. Och sådana flyttbara vikter i den storleken har inte Nautilus

Det är väl klart att det går på den där tingesten, det beror ju på hur tokigt den är konstruerad,vad vet vi, han kanske inte lyckades blåsa bakre tanken helt och hållet? Och inte ens vet om det när han klättrar ut, det finns ju knappast några röda lampor som varnar. Det finns såklart inga säkerhetsattiraljer som gör saker omöjliga, det går säkerligen att få den stående vertikalt på havsbotten om man skulle vilja det. Det verkar som att ni tänker er någon grundläggande standard på den där båten, som den bara måste ha, och glömmer bort att det är ett hemmabygge ända från grunden vi talar om här. Det kanske blir så, med svenskar, tryggt omhändertagna från vaggan till graven, så till den milda grad indoktrinerade, att man inte ens kan föreställa sig vad ett hemmabygge är.

https://m.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo
Citera
2017-09-25, 17:22
Medlem
Citat:
https://www.youtube.com/watch?v=Sn3HBQJprEI

Ni som förstår detta med ubåtar. Kan ni inte kolla det här klippet och se om det säger er något? M berättar om ett tillfälle när han hade dykt vid Middelgrundsfortet (och det var väl där han dök med Kim?) där det var djupt, och hur han sedan steg upp för fort och nästan slog runt! Han får lugna sina besättningsmän för att de inte ska få panik trots att han (M) visste att situationen var farlig. De kunde ha sjunkit igen och inte kommit upp igen p.g.a. att lufttankarna tagit in vatten (fattade jag det som). Och sedan kunde han inte räta upp den helt utan fick åka tillbaka till Köpenhamn med 15 graders slagsida. (Fattade jag det men jag kan ha fattat fel.)

Hva har det med saken å gjøre? Det er ingen som går ut av ubåten under vann
Citera
2017-09-25, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Det är väl klart att det går på den där tingesten, det beror ju på hur tokigt den är konstruerad,vad vet vi, han kanske inte lyckades blåsa bakre tanken helt och hållet? Och inte ens vet om det när han klättrar ut, det finns ju knappast några röda lampor som varnar. Det finns såklart inga säkerhetsattiraljer som gör saker omöjliga, det går säkerligen att få den stående vertikalt på havsbotten om man skulle vilja det. Det verkar som att ni tänker er någon grundläggande standard på den där båten, som den bara måste ha, och glömmer bort att det är ett hemmabygge ända från grunden vi talar om här. Det kanske blir så, med svenskar, tryggt omhändertagna från vaggan till graven, så till den milda grad indoktrinerade, att man inte ens kan föreställa sig vad ett hemmabygge är.

https://m.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo

Jo, PM kan se aktuell status. Det finns ett antal mätklockor som visar både ubåtens lutning, vattentryck (djup), lufttryck i ballasttankarna mm, mm. Du förutsätter en hel massa saker bara för att du vill att ubåten skall vara mindre kapabel än den är. Det som saknas är en hel del automatiserad styrning - men det innebär inte att den saknar mekaniska mätgivare. Just därför som ingen annan är bekväm att vilja prova att köra den ensam eftersom det är en hel massa instrument att titta på för att följa upp resultatet av manuella trim-justeringar etc.

Det du sedan måste skilja på är statiskt och dynamiskt beteende. Det går alltså under pågående stigning att få större lutning på utbåten än den sedan statiskt kan behålla när den väl är uppe vid ytan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in