2017-09-25, 03:16
Medlem
Pisswassers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Använda mobil från Ubåt. Det kan gå på låga djup.

Skitsnack! Vatten absorberar normala radiosignaler, eller rättare sagt, radiosignalen splittras så fort den träffar vattenytan.

Därför som ubåtar använder ELF/VLF (extremt lågfrekventa frekvenser) på mellan 300 hertz till 30 kilohertz och det gör bandbredden extremt liten. Går bara att skicka ett par hundra bits per sekund till så lite som ett par bits per minut.

VLF-signaler penetrerar vattenytan och tar sig ungefär 15-20 meter ner. Därför som ubåten måste ligga på det djupet och där släpa sin långa, långa lina bakom sig som har en boj längst ut med själva antennen på som stiger till ett par meter under ytan för maximal bandbredd.
Senast redigerad av Pisswasser 2017-09-25 kl. 03:19.
Citera
2017-09-25, 03:18
Medlem
Citat:
Du får nog öva på din läsförståelse och sluta med att förvanska skribenters inlägg.

Det riskerar att gå OT, menar du att att du inte skrivit att det går att ha mobilkontakt i en ubåt på "låga djup". Det finns dokumenterat, så du kan ju göra dig till clown genom att förneka det, om du vill....
Citera
2017-09-25, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisswasser
Skitsnack! Vatten absorberar normala radiosignaler, eller rättare sagt, radiosignalen splittras så fort den träffar vattenytan.

Därför som ubåtar använder ELF/VLF (extremt lågfrekventa frekvenser) på mellan 300 hertz till 30 kilohertz och det gör bandbredden extremt liten. Går bara att skicka ett par hundra bits per sekund till så lite som ett par bits per minut, och detta trots att man använder en extern antenn som man släpar bakom ubåten

VLF-signaler penetrerar vattenytan och tar sig ungefär 15-20 meter ner. Därför som ubåten måste ligga på det djupet och där släpa sin långa, långa antenn som har en boy längst ut som stiger till ett par meter under ytan för maximal bandbredd.

Ja, jag kollade upp det nu på google och det hade jag verkligen missuppfattat.
Det handlade nämligen om en helt annan sorts Ubåt. Nämligen RC-ubåtar.
Tack för intressant info!
Citera
2017-09-25, 03:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
Ja, det var väl ett utmärkt tillfälle att stycka KW, och vila/"sova", vad tror du?

Stycka.
Citera
2017-09-25, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Stycka.

Ja, så tror de flesta, också jag......men eftersom PM är en rejäl särling, skulle han också kunna hunnit med en lite siesta ovanpå "jobbet", något som inte så många skulle kunna, kanske, spekulation....
Citera
2017-09-25, 03:46
Medlem
Citat:
Kanske du inser att du var lika far west ute i diskussion med mig också, eller hur!!!! Du har gjort dig till åtlöje, igen, genom att försöka dig på någonting du inte kan eller förstår någonting av, ......nog så....

Tack vare en insatt skribent Pisswasser som tydligt och klart förklarade,
vet vi nu att KW måste ha skickat sms till pojkvännen före kl 20.30 eller så levde hon fortfarande efter dyk 1 ca 21.30 när Ubåten kom upp vid Flakfortet.
Hon kan alltså inte fått iväg ett sms under dykningen.
Och det var ju detta som var huvudfrågan.
Sedan diskuterar du väldigt mycket annat som jag inte förstår. Men det är säkert fel på mig.
Citera
2017-09-25, 04:02
Medlem
Citat:
vet vi nu att KW måste ha skickat sms till pojkvännen före kl 20.30 eller så levde hon fortfarande efter dyk 1 ca 21.30 när Ubåten kom upp vid Flakfortet.
Sedan diskuterar du väldigt mycket annat som jag inte förstår. Men det är säkert fel på mig.

Peace...men du kanske ska ta det lite lugnt med att kasta ur dig saker du inte har någon som helst kunskap om med slarviga källor, då blir det lättare att föra en systematisk dialog, jag kan inte ha någon allmän åsikt att det är något "fel" på dig....

En del har föreslagit att hon skrivit ett sms i båten, kanske under dyket nr.1, och tryckt på "sänd". Då har det kunnat sändas, när MOBILEN når ytan, telefoner gör så. D.v.s. att ett panikmeddelande gått iväg när PM kastade mobilen i vattnet ( eller under den korta tid den var i luften).

Nu tror jag mindre på det, för då skulle polisen satt igång direkt, och inte väntat till 2-tiden på morgonen, då pojkvännen slog larm pga. att KW inte kommit hem.

Mer troligt, om du frågar mig, är att KW skickat något, kanske pratat kort med pojkvännen INNAN det första dyket, och kanske uttryckt en dålig känsla eller oro, men inte någon panik.....

En liten korrigering; varför måste det ha varit före 20.30, det var ju då de pratade med några i en segelbåt, det kan mycket väl ha varit efter det, men innan dyk 1, och jag har inte sett någon exakt tidpunkt för det, har du....???
Senast redigerad av Whyback 2017-09-25 kl. 04:08.
Citera
2017-09-25, 04:13
Medlem
Citat:
Peace...men du kanske ska ta det lite lugnt med att kasta ur dig saker du inte har någon som helst kunskap om med slarviga källor, då blir det lättare att föra en systematisk dialog, jag kan inte ha någon allmän åsikt att det är något "fel" på dig....

En del har föreslagit att hon skrivit ett sms i båten, kanske under dyket nr.1, och tryckt på "sänd". Då har det kunnat sändas, när MOBILEN når ytan, telefoner gör så. D.v.s. att ett panikmeddelande gått iväg när PM kastade mobilen i vattnet ( eller under den korta tid den var i luften).

Nu tror jag mindre på det, för då skulle polisen satt igång direkt, och inte väntat till 2-tiden på morgonen, då pojkvännen slog larm pga. att KW inte kommit hem.

Mer troligt, om du frågar mig, är att KW skickat något, kanske pratat kort med pojkvännen INNAN det första dyket, och kanske uttryckt en dålig känsla eller oro, men inte någon panik.....

Läste du den danska artikeln i Lorry som Kanelgas länkade ganska nyligen som bland annat handlade om sms som KW skickade till sin pojkvän? Därifrån började min diskussion iallafall. Jag har också tänkt på det. Om nödsamtal gått iväg när PM bar upp den för att kasta den i vattnet. Men borde han inte plockat ut kortet ur den nere i Ubåten först innan han gjorde detta? Jag är inte så insatt i teknik så att jag vet om denna åtgärd dödar mobiltelefonen.Vet du?
Vad det gäller dyktiden har jag varit lat och frågat andra FB:are. Senaste kända observationen av dem i tornet var ca 20.30 enligt vad flera sagt. Så exakt när de dök vid Middlegrund finns det nog ingen uppgift på. Såvida polisen inte släppt uppgift på det.Men det har iallafall inte jag funnit.
Senast redigerad av ottoplommon 2017-09-25 kl. 05:01.
Citera
2017-09-25, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det kanske hon också hade? De hade kanske haft någon vampyrsexorgie? Och det kanske var därför han måste göra sig av med huvudet?

Okej, så de hade en vampyrsexorgie ombord ? Då kanske det fanns en annan död kropp ombord, som de började orgien med ? Och som de nyligen innan avfärd hade snattat ifrån något sjukhus, bara lite sisådär. Både PM och KW klätt ut sig till läkare, dragit iväg till något sjukhus och kleptomaniserat en död kropp. Och en färsk kropp tillika så att blodet var rinnigt, det verkar ju faktiskt lite spännande. Det blir ju en hel romanserie om denna händelse,

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Det finns en hel bunt youtubeklipp som visar hur ubåten kränger beroende på vågförhållande. Och vi har ingen anledning att misstro PM:s påstående att det blir väldigt halt när plåten är blöt. Så varför skulle det då vara trams om PM säger att han tappat balansen?

På sådana platser på fartyg brukar man limma fast någon matta som är antihalkbehandlad, och känns som sandpapper på ytan. Den är dessutom också gjord av något slags gummi eftersom is inte kan fastna på gummi.

Citat:
Lastfartyget stötte han på kl 24.00.

Enligt de astronomiska tabellerna för den aktuella natten var det helmörkt från kl 2237 till kl 0349. Man har lanternor därför att andra fartyg kan då lätt sikta dessa nattetid och mäta om det finns risk för kollision. Stora fartyg är mycket tröga att manövrera

Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Men det vet vi redan han höll på att krocka med ett lastfartyg vid midnatt, vara bara 30 meter ifrån.

Hm kanske drygt 1 - 1,5 meter om de höll god fart, Jag läste om någon som paddlade kanot där längesedan, men inte ens ett sådant svall fick den att kantra, paddlaren vart ju skrämd, men värre var det väl inte. Bara idioter som paddlar där, typ...
Citera
2017-09-25, 04:41
Medlem
Om sk Sjöbegravning:

På de gamla segelfartygens tid så gjordes ofta så här med döda kroppar till sjöss:
1. Fanns en sk dog-tag, sk ID-bricka så togs den bort, och sparades, tills man kom i hamn
2. Armarna lades i kors, kroppen sveptes med tex linnetyg
3. Kroppen surrades med rep emot en lagom lång och bred planka
4. Vikter och tex kätting sattes runt fötterna
5. Hela alltet sveptes några extra varv med segelduk
6. Kroppen tippades sen ner i havet under en kort ceremoni när havet var relativt lugnt

Det har mig veterligen aldrig förekommit att som officiell ceremoni att kroppen har styckats.
De enda kroppar som kunde begravas huvudlösa var tex pirater och myterister. Huvudet behölls som trofe', men torkades på svag värme över öppen eld. Alternativt så ska det ha förekommit att huvudena lades i grovt salt först, som ju torkar ut allting.

Beroende på tradition osv så behölls talismaner, smycken och vigselringen ibland för att sedan återbördas till änkan

Citat:
Ursprungligen postat av Berra76
Det kanske är mer intressant att diskutera troliga scenarion istället för att dra till med det högst osannolika scenariot man kan komma på bara för att.

Kan ju lika gärna ha varit en fisk som gjorde det ju höhö
En jäkligt smart fisk i så fall som kan köpa spännband på Biltema och såga till passande rörbitar och sätta dem på kroppen ? Ja också så finns det ju stora saltvattenskrokodiler i tex Australien som kan ha simmat till Öresund och tagit munsbitar av kroppen ?
Citera
2017-09-25, 05:07
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Otto: vi är inte dummare för att vi är kvinnor, men vi saknar teknisk utbildning. När det gäller just dom frågorna är det nog bättre att vi läser vad dom som är insatta skriver, försöker att förstå det och ställer frågor om vi inte förstår. Än att vi käbblar emot med hjälp av lösa källor. Jag har insett att jag måste repetera gymnasiefysiken, för jag har glömt mycket grundläggande grejor om mekanik, strålning etc..

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Okej, så de hade en vampyrsexorgie ombord ? Då kanske det fanns en annan död kropp ombord, som de började orgien med ? Och som de nyligen innan avfärd hade snattat ifrån något sjukhus, bara lite sisådär. Både PM och KW klätt ut sig till läkare, dragit iväg till något sjukhus och kleptomaniserat en död kropp. Och en färsk kropp tillika så att blodet var rinnigt, det verkar ju faktiskt lite spännande. Det blir ju en hel romanserie om denna händelse,

På sådana platser på fartyg brukar man limma fast någon matta som är antihalkbehandlad, och känns som sandpapper på ytan. Den är dessutom också gjord av något slags gummi eftersom is inte kan fastna på gummi.

Enligt de astronomiska tabellerna för den aktuella natten var det helmörkt från kl 2237 till kl 0349. Man har lanternor därför att andra fartyg kan då lätt sikta dessa nattetid och mäta om det finns risk för kollision. Stora fartyg är mycket tröga att manövrera

Hm kanske drygt 1 - 1,5 meter om de höll god fart, Jag läste om någon som paddlade kanot där längesedan, men inte ens ett sådant svall fick den att kantra, paddlaren vart ju skrämd, men värre var det väl inte. Bara idioter som paddlar där, typ...

Nej, dom sög varandras blod, i så fall. Nu visar du ju bara upp att du inte har läst Kims artikel om "moderna vampyrer". Gör det. Fundera sedan på M:s intresse av klubben Manifest. Läs gärna på deras hemsida. Fråga dig sedan sedan varför dessa två fick en plötslig lust att vara ensamma med varandra mot natten? Det var ju knappast för att han skulle demonstrera hydrauliken ombord...

Ja, men tror du M hade brytt sig om det..? Han brydde sig ju inte om sådant som inte var absolut nödvändigt för att båten skulle gå att köra.

Lanternor hade han inte heller brytt sig om nej...

Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Om sk Sjöbegravning:

På de gamla segelfartygens tid så gjordes ofta så här med döda kroppar till sjöss:
1. Fanns en sk dog-tag, sk ID-bricka så togs den bort, och sparades, tills man kom i hamn
2. Armarna lades i kors, kroppen sveptes med tex linnetyg
3. Kroppen surrades med rep emot en lagom lång och bred planka
4. Vikter och tex kätting sattes runt fötterna
5. Hela alltet sveptes några extra varv med segelduk
6. Kroppen tippades sen ner i havet under en kort ceremoni när havet var relativt lugnt

Det har mig veterligen aldrig förekommit att som officiell ceremoni att kroppen har styckats.
De enda kroppar som kunde begravas huvudlösa var tex pirater och myterister. Huvudet behölls som trofe', men torkades på svag värme över öppen eld. Alternativt så ska det ha förekommit att huvudena lades i grovt salt först, som ju torkar ut allting.

Beroende på tradition osv så behölls talismaner, smycken och vigselringen ibland för att sedan återbördas till änkan

En jäkligt smart fisk i så fall som kan köpa spännband på Biltema och såga till passande rörbitar och sätta dem på kroppen ? Ja också så finns det ju stora saltvattenskrokodiler i tex Australien som kan ha simmat till Öresund och tagit munsbitar av kroppen ?

Ja, det där såg man ju några gånger på Onedinlinjen. Kaptenen läste också en speciell text ur sin handbok, som var anpassad just för att kroppen skulle i sjön och inte i jorden. Undrar om M läste något sådant över K innan han "strödde ut" henne? På tyska kanske? Minns inte nu om det var någon begravningsscen i "Das Boot"... I vilket fall så hade han inte sparat på huvudet för att salta in det eller röka det, polisen röngade ju Nautilus med någon mackapär som skulle ha gett utslag för biologiskt material i ett eventuellt lönnfack.
Senast redigerad av Merwinna 2017-09-25 kl. 05:10.
Citera
2017-09-25, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, dom sög varandras blod, i så fall. Nu visar du ju bara upp att du inte har läst Kims artikel om "moderna vampyrer". Gör det. Fundera sedan på M:s intresse av klubben Manifest. Läs gärna på deras hemsida. Fråga dig sedan sedan varför dessa två fick en plötslig lust att vara ensamma med varandra mot natten? Det var ju knappast för att han skulle demonstrera hydrauliken ombord...

Nej, inte läst, men tack för tipset, ska kolla ! Det är väl bara en slags symbolisk vampyrism, med våra tänder så kan vi inte bita så djupt att man får hål på viktiga blodkärl, vi människor har inget sådant bett. Vargen har det däremot men den kan inte bita och samtidigt suga, det är inte möjligt. Nej de kan ha rispat varandra och slickat på såren sen, men det är ju ingen vampyrism
Det är dumt för det kan ge infektioner i såren... Om man nu vill överleva händelsen, typ...

Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Däremot kan ju olika trim i för och akter säkert få båten att luta en hel del.

Tror inte det är möjligt att feltrimma den så mycket egentligen. Det skulle i så fall behövas flera ton i flyttbara vikter för att klara av det. Bara ballastvatten räcker nog inte menar jag. Och sådana flyttbara vikter i den storleken har inte Nautilus

Citat:
Fortfarande återstår dock hur PWs syn kunnat förbättrats så att han inte längre behöver glasögon. Om inget under skett bär han mest troligt linser.

Ögonlaser kan ju inte rätta till alla synfel så det är ju i så fall linser som kan ha varit aktuella. Men i PMs "yrke" eller "hobby" så anses det ju inte lämpligt att ha linser. Varje stänk av dieselolja, bensin, hydraulolja och liknande i ögonen är ju en mycket värre risk med linser. Med tanke på att han inte kan tvätta händerna tillräckligt väl så blir det ju knepigt att ta ut linserna och skölja ögonen tex med koksalt om det skulle hända något. Det är inte så lätt att både kunna lyfta tungt eller utföra tunga moment med armarna att finmotoriken blir lidande.

Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Sen om båten ska orsaka denna lutningen krävs alltså att den ena änden är sin(18)*båtlängd i höjdskillnad på fören och akter, vilket om båten är 40 meter blir drygt 12 meter.
Ubåten är inte 40 meter lång, den är knappt 18 meter, 17,76 meter (LÖA), Men även en våghöjd på 6 meter är ju inte möjlig, ett sådant svall skulle ju bli omtalat

Det här med sänket av rörbitar är ju mycket märkligt, PM borde ju veta på ett ungefär vad som behövs i vikt för att sänka en kropp. PM har räknat helt fel eller så är en del av sänkena lossnat och ligger kvar på bottnen. PM var kanske dålig scout så att han inte kunde sina knopar ordenligt ?

-- Dykare har ju viktbälten och det behövs vanligen det dubbla i vikt. Men de vanliga viktbältena sitter runt livet, som så småningom säkert kan lossna ifrån en död kropp. De ska ju vara lätta att ta av när man dyker. Ska de sitta på en död kropp så bör det vara en sele med vikter istället som är låst runt alla fyra lemmarna, inte bara runt livet...

Jag tror inte att en normalbyggd kropp på 80 kg kan få en större flytförmåga (*) än att 10-15 kg vikter kan råda bot på, och få den att hålla sig på bottnen. Dykare som har tuber på ryggen måste kanhända ha lite mera , e lite trög just nu på att räkna på tubernas flytförmåga och hur mycket de måste tyngas ner.

(*) Hos en normalbyggd kropp finns inte mycket utrymme för gasbildning och sk bloating eller sk uppsvällandet. Hos en rikitg överviktig person finns naturligtvis mera utrymme i bukhålan och flytförmåga, och även de feta partierna flyter ju av sig själv
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in